شنبه , 8 اردیبهشت 1403

۹ پروژه عمرانی در مناطق عشایری البرز اجرا شد

علی نقدی بازنشین روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بازگشایی ۷۸ کیلومتر از راه های عشایری در مناطق ییلاقی شهرستان های کرج و طالقان و مناطق قشلاقی شهرستان های نظرآباد و اشتهارد، تامین ۲ مورد آب شرب در مناطق عشایری، آبرسانی سیار به تعداد ۱۸۰ تانکر، توزیع ۷۹۰ سیلندر سوخت فسیلی، برگزاری سه دوره آموزش و ترویجی برای ۵۷۰ نفر از عشایر استان، احداث سه دستگاه حمام خورشیدی در مناطق ییلاقی و توزیع ۷۵ دستگاه چراغ قوه خورشیدی از جمله این پروژه ها می باشد.

وی احداث ۴۰ مترمکعب آب نما، خرید و نصب سه دستگاه چراغ معابر خورشیدی را از دیگر این پروژه های  اجرا شده دانست و اظهار داشت: همچنین ۶ پروژه در مناطق عشایری در دست اجرا می باشد که خرید و نصب ۲ دستگاه چراغ معابر خورشیدی، احداث ۴ باب سکوی چادر، احداث یک باب حمام ضدکنه، تامین ۱۱ مورد آب شرب در مناطق عشایری، مطالعه و طراحی چهار مورد تامین آب شرب در مناطق عشایری و مطالعه و طراحی فاز دوم گردشگری جامعه محور در سامان های عرفی عشایر از جمله این طرح ها می باشد.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح های عمرانی در مناطق عشایری استان در سال جاری ۵۷ هزار و ۸۳۵ میلیون ریال از منابع استانی و ملی مصوب شد، گفت: در این مدت ۷۰۰ تن جو، ۲ هزار تن کنستانتره و ۲ هزار تن سایر نهاده های دامی توسط شبکه تعاونی های عشایری تامین شد و ۶۴ هزار و ۳۰۰ راس دام عاشیر توسط تشکل های عشایری بیمه شده ضمن اینکه ۱۵۶ هزار و ۲۰۰ راس دام عشایری نیز پلاک گذاری و تعیین هویت شدند.

نقدی بازنشین افزود: همچنین توزیع ۱۲ تن آرد، صدور کارت تردد برای ۵۳۰ خانوار که ۸۵ درصد خانوار هدف را شامل می شود، پرداخت هشت هزار و ۵۰ میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای پرواربرندی دام عشایراز محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای هشت نفر، معرفی عشایر متقاضی برای بهره مندی از تسهیلات ماده ۱۰ و ۱۲ با کارمزد ۴ درصد برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی برای پنج نفر به مبلغ یک هزار میلیون ریال و معرفی ۲ نفر از عشایر متقاشی برای بهره مندی از اعتبارات داخلی بانک کشاورزی به منظور خرید علوفه به مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال از دیگر اقدامات انجام شده طی ۶ ماهه اول سالجاری می باشد.

وی به اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدت یک هزار و ۷۵۰ راس دام عشایری پرواربندی شده که منجر به افزایش ۲۴ هزار تنی تولید گوشت قرمز در استان شده ضمن اینکه ۵۰۰ کیلوگرم نهاده برای افزایش تولید صنایع دستی داری و غیر داری تامین شده است.

مدیر امور عشایری استان البرز با اشاره به خدمات سایر دستگاه ها در جامعه عشایری، گفت: ۵۰ دستگاه پکیج خورشیدی با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان، واکسیناسیون 66 درصد جامعه هدف عشایری بر علیه کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز، واکسیناسیون رایگان 150 هزار راس دام عشایری بر علیه تب برفکی با همکاری دامپزشکی و خرید دام حذفی عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان از جمله این خدمات است.

عشایر استان البرز از چهار ایل شاهسون، مغان، سنگسر، کلهر و طوایف مستقل عرب، کلکو، کلوند، گلزن، الیکایی و تات در قالب ۸۶۰ خانوار و جمعیت چهار هزار و ۸۰۰ نفر تشکیل یافته که حدود ۵۶ درصد آنان کوچنده هستند.
این تعداد عشایر در ۸۴ سامان و ۶ سامانه استقرار دارند و به شیوه پدران خود به منـاطق ییلاقی، میانبند و قشلاقی کوچ می کنند.
عشایر استان دارای ۳۲۱ هزار رأس دام سبک هستند که این تعداد دام با عبور از ایل راه های عشایری، از ۱۴۸ هزار هکتار از مراتع زیست بوم کرج تعلیف می کنند.
 همچنین عشایر البرز سالانه با تولید ۶ هزار و ۸۰۰ تن شیر، سه هزار و ۷۰۰ تن گوشت و یکهزار و ۳۰۰ تن سایر فرآورده های دامی از تولید کنندگان عمده محصولات پروتئینی استان محسوب می شوند.
بر اساس اعلام مدیر امور عشایری البرز ۴۴ درصد عشایر استان مرتعی در اختیار ندارند، این افراد از بستر مزارع و کوه های اطراف مناطق قشلاقی برای تعلیف دام های خود استفاده کرده و یا تعلیف را به صورت دستی انجام می دهند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …