جمعه , 14 اردیبهشت 1403

کاهش ۶۷ درصدی بارش‌ها در خراسان جنوبی

جواد نخعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال آبی – زراعی گذشته در این مدت ۲۵ میلیمتر بارش گزارش شده بود که این میزان در جاری به ۸.۲ میلیمتر رسیده است.

وی گفت: بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت هم ۳۸ درصد کاهش داشته‌ و میزان بارش در بلندمدت ۱۳.۲ میلیمتر بوده است.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق آخرین نقشه‌های هواشناسی که اوایل آذر امسال به دست آمده میزان بارش‌ها در زمستان سال جاری نزدیک به نرمال خواهد بود.

وی با اشاره به ادامه روند کاهشی دمای هوا در استان گفت: صبح دیروز (سه‌شنبه) یخبندان در خراسان جنوبی به اوج خود رسید و سربیشه با منفی ۱۱ درجه سلسیوس سردترین شهر کشور و بیرجند با منفی هفت درجه دومین مرکز استان سرد کشور پس از شهرکرد بود.

نخعی با بیان اینکه در این مدت اغلب مناطق استان دمای زیر صفر درجه داشتند افزود: سرما و یخبندان تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت و از صبح جمعه تا اوایل هفته آینده از شدت سرما در منطقه کاسته خواهد شد.

سال آبی – زراعی در ایران از اول مهر هر سال شروع می‌شود و پایان شهریور سال بعد به اتمام می‌رسد.

همچنین سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) در خراسان جنوبی با ۵۷ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه قبل به پایان رسید.

براساس محاسبات انجام شده به روش هم باران از داده‌های ۱۷ ایستگاه مبنای باران سنجی در سطح استان، متوسط ریزش‌های جوی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به بارندگی‌های سال آبی قبل ۵۷ درصد و نسبت به متوسط درازمدت (۱۱۵ میلیمتر) ۳۵ درصد کاهش داشته است.

این کاهش بارندگی‌ها، کاهش روان‌آب‌ها و افت ورودی سدها و در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها را به‌دنبال داشته و با توجه به اینکه مصارف آب استان در تمامی بخش‌ها به منابع آب زیرزمینی اتکا دارد و از طرفی خشکسالی‌های اخیر و برداشت بیش از حد از این منابع، دشت‌های خراسان جنوبی را با کسری مخزن مواجه ساخته است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …