جمعه , 31 فروردین 1403

نیازهای شهری استفاده کنندگان عصای سفید

پویا پارسا روز پنجشنبه در آستانه ۲۳ مهر ماه مصادف با ۱۵ اکتبر که به عنوان روز جهانی نابینایان نام گرفته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در چنین روزی فرصت بسیار مناسبی است تا به خاطر آوریم شهروندان نابینا و معلول حقی بر شهر دارند و مدیران و برنامه ریزان شهری می بایست برای زندگی بهتر و انجام فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی آنان اقدامات و تدابیری در نظر گیرند تا این قشر جامعه مانند سایر شهروندان با آرامش بیشتری در جریان حرکت اجتماع و در میان مردم حضور یابند.

وی اظهار داشت: یکی از حقوق شهروندی همه اقشار جامعه ، بهره مندی از معابر و خیابان های استاندارد و مناسب است و از جمله تدابیری که می توان برای این قشر از شهروندان در نظر گرفت استاندارد سازی و ایمن سازی معابر و خیابان ها است.

وی یکی از شاخصه های توسعه شهری را مناسب سازی و ایمن سازی شهرها برای استفاده معلولان عنوان کرد و گفت: از وظایف مدیریت شهری در قبال این گروه خاص از جامعه اقداماتی همچون همسان سازی خیابان ها، اصلاح پیاده روها از طریق ایجاد مسیر تردد ویژه نابینایان در پیاده روها، نصب سنگفرش های مختص به نابینایان، کف سازی معابر و نیز رفع موانع فیزیکی سطح شهر در جهت تردد ایمن و آسان این افراد می باشد.

پارسا یکی دیگر از نیازهای معلولان را بهره مندی از وسایل حمل و نقل عمومی دانست و تصریح کرد: به ویژه در شهرهای بزرگ که استفاده کردن از وسایل نقلیه عمومی بیشتر رایج است و می بایست این وسایل متناسب با نیازهای خاص افراد معلول طراحی شود و همچنین اقداماتی همچون گویاسازی مسیرها و یا  نصب تابلو مسیرها به خط بریل برای نابینایان، حل مشکل عبور و مرور ویلچرها ، مناسب سازی فضای داخلی اتوبوس ها و نصب شیب راهه ها برای معلولان باید در دستور کار مدیران شهری قرار بگیرد.
وی یادآور شد: از دیگر مسایلی که باید به آن توجه شود بهره مندی این قشر از جامعه از اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و مراکز خرید است .
وی گفت:  از این رو شهرداری ها و سیستم مدیریت شهری نقش اصلی و محوری را در اشاعه و توسعه ورزش همگانی ایفا می کنند و در این بین شهرداری ها باید نگاه ویژه ای را در ارتباط با معلولان جامعه داشته باشند.

این کارشناس و پژوهشگر مدیریت شهری افزود: با توجه به پتانسیل شهرداری در زمینه داشتن پارک ها، فضای سبز، اماکن فرهنگی، ورزشی و تفریحی، مناسب سازی سطوح پارک ها و تجهیزات ورزشی ، استفاده رایگان از اماکن تفریحی و فرهنگی و واگذاری کارت های اعتباری می تواند نگاه و تمهیدات ویژه ای را نسبت به این قشر از جامعه مبذول کند.
پارسا اظهار امیدواری کرد که با تغییرات به وجود آمده در مدیریت شهری کرج و با برنامه ریزی های دقیق تمامی بخش های مختلف مدیریت شهری ، مسیر پیشرفت این قشر جامعه هموار شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …