شنبه , 8 اردیبهشت 1403

شاخص‌های توسعه در مناطق عشایری آذربایجان غربی پایین است

به گزارش ایرنا، علی ناجی روز پنج‌شنبه در جلسه شورای عشایری شهرستان ماکو با اشاره به اینکه عشایر در نظام جمهوری اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردارند اظهار داشت: بارش های کم باعث خشکسالی شده و از سویی دیگر بروز ویروس کرونا زندگی عشایر را با تهدید مواجه کرده و تولیدات آنها را با چالش بزرگی مواجه ساخته است.

وی با بیان اینکه هزینه بالای تولید و خشکسالی، عشایر را با مشکل ۲ چندان مواجه کرده و  معیشت آنها را دچار بحران کرده است افزود: کمک و مساعدت دستگاه های دولتی برای حل این معضلات و مشکلات داشته ضروری بوده تا با تامین و توزیع نهاده های دامی از عمده مشکلات عشایر را حل و فصل کنیم.

مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان غربی افزود: ۲۴ هزار خانوار عشایر استان تقاضای ثبت در سامانه برای دریافت نهاده های دامی کرده اند که برای ثبت نام در این سامانه نیاز به پلاک کوبی دام است و این عمل برای دریافت نهاده های دامی و شناسایی دامداران واقعی است.

ناجی همچنین وجود برخی اشکالات در این سامانه را عاملی در جهت کاهش دریافت نهاده ها اعلام کرد و گفت: باید با ارائه راهکارها و راه حل‌های مناسب برای حل مشکل سامانه این اقدام انجام شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۷۰ دستگاه اجرایی با امور عشایر در ارتباط هستند، ادامه داد: توسعه شاخص‌های همه جانبه عشایری تنها با اتکای توان سازمان عشایری امکان پذیر نیست و همه دستگاه ها در تمامی زمینه ها و زیرساخت ها در مقابل عشایر رفع نیازها و محرومیت ها وظیفه رسیدگی به امور آنها را دارند.

ناجی اظهار داشت: در دیدار اخیر با استاندار آذربایجان غربی نیز برای حل مشکلات عشایر سطح استان تاکید شده و شورای عشایری نیز در سطح شهرستان ها در این راستا برگزار می شود.

فرماندار ماکو نیز در این جلسه ضمن ابراز نگرانی از ذبح احشام مولد در کشتارگاه‌ها گفت: متاسفانه به دلیل افزایش هزینه های نگهداری و عدم خرید تضمینی، ذبح دام های مولد یک مشکل جدی در کشور است که باید از این کار جلوگیری شود . 

علی محمدی ایروانلو با انتقاد از عملکرد شرکت تعاونی عشایر در انجام وظایف محوله از جمله توزیع آرد خام، نهاده های دامی و سوخت، بر تعیین و تکلیف هر چه سریعتر این شرکت با برگزاری انتخابات سر گروه های عشایری و همچنین برگزاری مجمع عمومی برای تعیین اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن تاکید کرد. 

وی افزود : سردرگمی و نارضایتی عشایر و سهام داران شرکت تعاونی عشایر این شهرستان برای دریافت خدمات بیش از این زیبنده نیست و تخلفات صورت گرفته از سوی مقامات قضایی قابل پیگیری است ‌.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه در خصوص مسائل و مشکلات شرکت تعاونی عشایر این شهرستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

شهرستان ماکو با ۹۲ آبادی عشایرنشین و جمعیت بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …