شنبه , 15 اردیبهشت 1403

۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین منابع مورد نیاز زیر ساخت‌های آبی استان البرز مورد نیاز است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کرج،  داود نجفیان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات آب منطقه ای استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: طی جلسات مختلف و و اخذ مصوبات متعدد یکی از موارد مهم که در سطح وزارت نیرو پیگیری شده است، بحث آزاد سازی حریم رودخانه های کشور است.

وی بیان کرد: در مسیر جاده چالوس و حاشیه رودخانه کرج یکسری کاربری‌ها تعریف شده است و برخی ادعای مالکیت این فضاهای ایجاد شده را دارند، ولی براساس سیاست‌های ستاد استانی تمامی بناها و تصرفات جدید احداثی تخریب شده است،  در مورد تصرفات قدیمی هم با  بر اساس قانون دستور تخریب‌هایی انجام گرفته و می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: رویکرد مهم در اعمال این اقدامات عبور ایمن سیل و جلوگیری از بروز خسارت برای کاربری‌ها و ساکنین ویلاهای حاشیه رودخانه کرج و جلوگیری از آلودگی این رودخانه  است که تامین کننده آب شرب تهران و کرج باشد.

وی با بیان اینکه عملیات گازرسانی به روستاهای جاده چالوس به صورت کامل انجام نشده است، گفت: در بسیاری از نقاط روستایی به ویژه حاشیه رودخانه کرج از سوخت مایع استفاده می‌شود و این مسئله سبب آلودگی آب رودخانه است، باید با گازرسانی از این موارد جلوگیری شود.

نجفیان با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو پیشنهاداتی را به ستاد جلوگیری از آلودگی آب شرب ارائه داده است ، گفت: بر اساس آن درخواست کرده ایم که مطالعات طرح جامع آب را انجام دهیم که با این کار طرح ساماندهی انجام شود و بخشی از رودخانه کرج که مورد تصرف قرار گرفته با تکمیل دیوار چینی های انجام شده حفاظت شود.

وی با این توضیح که در حال حاضر بالغ بر 609 دشت بحرانی با چالش آبی در کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد سه دشت مربوط به استان البرز است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز در اداما برداشت‌های بی رویه برای مصارف آب کشاورزی و شرب را عامل بحرانی شدن دشت‌های استان البرز دانست و گفت : بیش از70 درصد آب مورد نیاز بخش‌های کشاورزی ، صنعت و شرب از منابع زیر زمینی است و همین امر بحران آبی را در دشت‌ها افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه طبق یک طرح ملی سازگاری با کم آبی باید تا سال 1405 بالغ بر 135 میلیون متر مکعب از بار مازاد آبخوان‌های کشور کاسته شود ، عنوان کرد: این طرح به  تصویب وزای جهاد کشاورزی، نیرو ، کشور و  صنعت و معدن تجارت و سازمان  حفاظت محیط زیست رسیده و برای تمام استان‌ها ابلاغ و تصویب شده است و  باید هر استان بر اساس برنامه تدوین شده عملکرد آن را تدوین  کند.

نجفیان عنوان کرد: انتظار می‌رود که همه دستگاه‌ها عمل به طرح ملی سازگاری با کم آبی را با جدیت پیش ببرند و  کسانی که در تدوین این برنامه مشارکت کرده اند در اجرای آن همکاری لازم را داشته باشند.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه استان آبرفت های خوبی دارد، طرح تغذیه مصنوعی آبخوان ها در دستور کار قرار داده شد و در حال حاضر 2 طرح در این زمینه در البرز اجرایی شده است که یک مورد در فردیس تا بهار امسال به بهره برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز ،گفت: اجرای طرح دیگر در زمینه تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها در حوضه آبریز رودخانه کردان در دشت هشتگرد اجرایی شده است ، در مجموع طرح تغذیه مصنوعی از سال‌های گذشته شروع شده و  فاز 2 آن  امسال به بهره می‌رسد. فاز سوم نیز در سال‌های آتی به بهره برداری می رسد.

وی عنوان کرد: استان البرز در بخش زیر ساخت‌های آب مانند تامین و شبکه توزیع آن با کاستی‌هایی مواجه است، در این زمینه 2 مشاور مطالعات آب شرب  در البرز این کار را انجام دادند که به تصویب وزارت نیرو رسید.

نجفیان با اشاره به اینکه  برای تخصیص آب سطحی باید مطالعات جمعیت شناسی و کمبودها انجام می شد ، افزود: با اقدامات انجام شده توانسیم  55 میلیون متر مکعب حق آبه از سدهای استان دریافت کنیم ، هر چند که برای جذب این سهمیه با مشکل زیر ساخت‌ها مواجه هستیم، اما آبفای استان اقدامات خوبی برای جذب این سهمیه انجام داده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با بیان اینکه جذب این سهمیه موجب می‌شود تا بار بزرگی از روی منابع آب زیر زمینی البرز برداشته شود، افزود: تا سه ماه آینده بخشی از این سهمیه وارد مدار مصرف استان می‌شود.

وی با این توضیح که مقدمات برای ردیف اعتبار نهایی محدودیت های اعتباری برای اجرای پروژه‌های آبی استان نهایی شده است، گفت: دراین زمینه سازمان حفاظت محیط زیست و پدافند غیر عامل مصوبه داده اند و قرار است با برنامه بودجه و  وزارت نیرو این ظرفیت ایجاد شود.

نحفیان با اشاره به اینکه حدود 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین منابع مورد نیاز زیر ساخت های آبی استان البرز نیاز است تصریح کرد: از سهمیه آب 55 میلیون متر مکعبی تخصیصی جدید از سدهاهای استان ، 25 میلیون مترمکعب آن برای شهرهای  هشتگرد، نظرآباد ، اشتهارد و شهر جدید هشتگرد است  که در قالب سه پروژه تعریف شده است.

این مسئول با بیان اینکه در مجموع باید  400 لیتر بر ثانیه آب برای غرب استان البرز تامین شود، گفت: طرح جامع آبرسانی به طول 62 کیلومتر در دستور کار قرار داده شده است که22 کیلومتر آن برای نظرآباد و 40 کیلومتر برای آبرسانی یه اشتهارد است و این مهم در مجموع 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این طرح به مناقصه گذاشته شده است.

وی ادامه داد: 200 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های تامین آب البرز در 2 سال آینده پیش بینی شده است که امیدواریم بتوانیم این پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

انتهای پیام/ ع

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …