پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

موضوع وقف باید در مسیر ترویج دین و نیازهای جامعه هدایت شود

حجت الاسلام و المسلمین حسین عدالت روز دوشنبه در همایش وقف، توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی که به مناسبت دهه وقف با حضور وعاظ منتخب استان در آستان مقدس امامزاده طاهر (ع) مهرشهر کرج برگزار شد، با بیان اینکه وقف سبقه ای طولانی دارد که حتی سابقه آن به پیش از میلاد مسیح می رسد، افزود: چراغ وقف از حدود ۱۰۰ سال پیش به خصوص در زمان پهلوی ها خاموش شد.

وی اظهار داشت:  دشمنان دین اسلام هر جا دیدند که دین به وسیله ای تبلیغ می شود دست روی همان موضوع می گذاشتند به طوریکه زمانیکه رضاخان دستور کشف حجاب و خلع لباس روحانیون را داد، متوجه شد که هنوز حوزه روحانیت کار می کند و دلیل آن را موقوفاتی دانست که منابع پایداری برای ترویج دین فراهم می کنند.

عدالت گفت: موقوفات منابع پایداری بود که در اختیار روحانیت بود که پس از آن رضاخان دست بر روی موقوفات گذاشت و بسیاری از موقوفات را به حالت ملکی برگرداند و از حالت وقف خارج کرد.

مدیرکل جذب ظرفیت ها و منابع مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور  تصریح کرد: رضاخان به خصوص بر روی موقوفاتی دست گذاشت که برای روضه خوانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ترویج دین بود که اکنون بسیاری از آن ها سند و مدرک وقفی ندارند و در اختیار بنیاد مستضعفان یا دیگر نهادها قرار گرفته است.

عدالت با بیان اینکه در زمان صدر اسلام نیز دارایی حضرت خدیجه (س) وسیله ای برای ترویج دین شد، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که دین، مذهب، تاریخ و فرهنگ ما مدیون منابع پایداری است که دین را نگه داشته است.

مدیرکل جذب ظرفیت ها و منابع مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور  ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی منابع پایداری زیادی در قالب وقف ایجاد شد ولی باید به فکر توسعه این منابع در قالب رقبات جدید و موقوفات جدید باشیم که یکی از راهکارهای آن استفاده از منبر تبلیغی وعاظ و ائمه جماعات است.

وی وقف را منبع پایداری دانست که باقیات صالحات آن تا ابد برای تبلیغ کنندگان به وقف و واقف باقی می ماند و گفت: وقف چشمه جوشانی است که خیراتش تا ابد و قیامت می جوشد و موقوفات بایستی در اموری همچون مدرسه علمیه، درمانگاه، مدرسه و دانشگاه و آنچه که در مسیر خیر به خصوص مواردی که اکنون احساس نیاز می شود، انجام شود.

معیشت طلاب نیازمند ایجاد منابع پایدار است/ ۴۷ درصد روحانیت خانه ندارند

مدیرکل جذب ظرفیت ها و منابع مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور معیشت طلاب را با مشکلات زیادی مواجه دانست و افزود: یکی از مظلومیت های حوزه علمیه این است که به فکر سازمانی برای خودش نبوده است.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) از زمان آیت الله بروجردی به فکر معیشت روحانیت بودند ولی پیش از انقلاب به نتیجه ای نرسیدند و پس از انقلاب اسلامی نیز مشکلات اوایل پیروزی انقلاب بود و پس از امام راحل نیز مقام معظم رهبری مرکز خدمات حوزه علمیه را برای همین امر تاسیس کردند.

عدالت با بیان اینکه مظلومیت روحانیت تا به آنجاست که بعد از یک دوره بازنشستگی تازه به یاد بیمه کردن طلبه ها می افتند، گفت: شاید بعضی از روحانیون که در بعضی از دستگاه ها شاغل هستند که کمتر از ۱۲ درصد این قشر هستند خانه مسکونی داشته باشند ولی بیش از ۴۷ درصد روحانیت و طلبه ها خانه ندارند که یا مستاجر هستند و یا در خانه پدری زندگی می کنند.

وی افزود: منزلت روحانیت این نیست که پشت هر تریبونی مشکلات روحانیت گفته شود و اگر نگوییم نیز اشرافی گری حوزه علمیه به خصوص در فضای مجازی پررنگ می شود.

عدالت یکی از اقدامات ائمه جماعات به عنوان صف اول تبلیغ را تبلیغ برای روحانیت دانست و تاکید کرد: اکنون برای معیشت طلاب نیاز داریم تا منابع پایداری ایجاد شود.

دهه وقف از ۱۲ مهرماه آغاز و تا ۲۱ مهرماه جاری ادامه دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …