جمعه , 7 اردیبهشت 1403

شهروند ساوجبلاغی عقاب طلایی نابالغ را نجات داد

امید رضا تونی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در پی اقدام خداپسندانه آقای معدن پور از ساکنین دوستدار طبیعت روستای هیو از توابع ساوجبلاغ استان البرز، یک بهله عقاب طلایی تازه بالغ مصدوم نجات یافت.
وی با بیان اینکه عقاب طلایی نماد جانوری استان البرز می باشد، افزود: با مراجعه یگان حفاظت اداره ساوجبلاغ به روستای هیو از نامبرده قدردانی شد و پرنده مصدوم نیز به مرکز نگهداری و تیمار حیات وحش البرز تحویل شد. 
وی متذکر شد که این گونه عقاب در فهرست پرندگان در معرض خطر انقراض ایران قرار دارد و بایستی تمهیدات لازم در مورد حفظ این گونه با ارزش صورت بگیرد به خصوص که این پرنده از نادرترین پرندگان و حیوانات بومی ایران است.

در هفته جاری نیز یک مورد دیگر نجات عقاب صحرایی توسط یک شهروند ماهدشتی انجام شده بود.

عقاب طلایی پرنده شکاری است و جز گونه‌های جانوری حمایت شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به شمار می‌آید که در سراسر زاگرس و البرز زندگی می‌کند.
عقاب طلایی نام خود را از پرهای طلایی و برنزی تاج، سر و پشت گردنش گرفته است. قهوه‌ای تیره است و از دور به سیاهی می‌زند.
طول بال‌های این عقاب بیش از ۲ متر است و می‌تواند تا وزن هفت  کیلوگرم را از زمین بلند کند. عقاب طلایی تنها با یک جفت دیده می‌شود و تک همسر است و احتمالا تا پایان عمر پیوند جفت‌ها برقرار می‌ماند.
این جانور در امتداد ۲ رشته کوه‌ البرز و زاگرس و کویرهای مرکزی زیست دارد و مناطق صخره‌ای، چشم‌اندازهای فراخ را به زمین‌های هموار و مناطق جنگلی ترجیح می‌دهد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …