جمعه , 31 فروردین 1403

شب قدر، هدیه‌ای گرانقدر از جانب خداوند برای بندگانش

شب قدر، زمانی برای تحول و تغییر و شب بازیافتن شخصیت است و شبی است که فضیلت و رحمت الهی تجلی می‌یابد و بهترین هدیه و نعمت از سوی خداوند برای بندگانش است.

شب قدر، هدیه‌ای گرانقدر از جانب خداوند برای بندگانشبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، ماه مبارک رمضان، فرصت‌ها و آثار و برکات فراوانی به همراه می‌آورد که از آن میان، شمیم دل‌انگیز «لیلةالقدر» است.

قرآن کریم درباره این شب، تعبیر زیبا و معناداری نموده و آن را برتر از هزار ماه دانسته و فرمود «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» که یعنی شب قدر، از هزار ماه، ارجمندتر است.

درشب قدر وجود انسان این قابلیت را می‌یابد که ظرف نزول قرآن کریم شود و پیامبر اکرم (ص) به عنوان یک انسان والا و کامل توانستند این قابلیت را به بالفعل برسانند.

قدر دانستن شب قدر نیز موجب ارتقاء و پیشرفت بی نظیر معنوی می‌گردد؛ یک جهش معنوی که بهشت را به دنبال خواهد داشت و تولد دوباره‌ای برای انسان‌ها است.

در این شب بزرگ پاداش اعمال نیک افزون شدە ودر‌های رحمت خدا بە سوی بندگان گشودە می‌شود و برای رسیدن به فضیلت و برکات لیالی قدر باید آمادگی قلبی داشت و آگاه بود که این شب ها، زمان خودسازی و قرب الهی است، زیرا در این شب‌ها قرآن نازل شده است.

روزه‌داران عزادار البرزی در دومین شب از لیالی قدر و در شب شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) ضمن سوگواری و عزاداری تا سحر از خداوند متعال طلب مغفرت و عفو می‌کردند.

مردم البرز در این شب با خلوص نیت ضمن عزاداری در سوگ شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) با حضور در هیئات مذهبی، حسینیه‌ها، مساجد، مصلا‌های نماز جمعه و بقاع متبرکه ندای «العفو العفو» سردادند.

یکی از عزاداران البرزی در یکی از هیئات مذهبی گفت: قرآن به سر گرفتن یعنی اینکه زندگی هر فردی با قرآن ارتباط دارد که انس با قرآن و توجه و عشق به قرآن است و هر کسی ارتباطش وسیع‌تر و دقیقتر باشد سرنوشت بهتری نصیبش می‌شود.

او افزود: لیاقت هر انسانی به حسب داشتن معارف قرآن در وجود و ذهنش است و درجه هر انسانی به حسب فهم و عمل به قرآن اوست.

او همچنین شب‌های قدر را فرصت بهره مندی از رحمت الهی و کسب ارزش‌های معنوی دانست و ابراز داشت: مومنان باید با خلوص نیت در این شب‌ها از دنیای مادی فاصله گرفته و احسان و نیکی را در قلب‌های خود جایگزین کینه و حسد ورزی کنند.

یکی دیگر از عزاداران البرزی گفت: شب زنده داری و برگزاری مراسم شب قدر مورد تأکید آموزه‌های دینی است بنابراین مردم نباید در این شب‌ها انس با قرآن، دعا و مناجات را از یاد ببرند.

او افزود: مردم باید از این فرصت برای راز و نیاز وخلوت با معبود، شب زنده داری و شکرگزاری از خداوند، دادن صدقه، خواندن نماز استغفار، کمک به فقرا و خواندن قرآن، بهره ببرند.

مسوول نمایندگی، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفان کشور در دومین شب لیالی قدر در هیات انصارالامام رزمندگان کرج با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی غیبت حضرت حجت (عج) عملکرد انسان‌ها بوده، گفت: چگونگی اعمال و رفتار انسان‌ها در ظهور حضرت مهدی (عج) تاثیرگذار است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی شب قدر را شب نزول فرشتگان بر روی زمین دانست و افزود: از طرفی شب قدر، شب حجت خدا امام زمان (عج) است و عظمت مضاعفی نیز دارد که همان شب نزول قرآن است.

او یکی دیگر از عظمت‌های شب قدر به خصوص دومین شب قدر را شب شهادت حضرت علی (ع) دانست و اظهار داشت: نباید از این شب کوچکترین غفلتی کرد و از ثانیه ثانیه آن باید استفاده کرد.

او با بیان اینکه در خصوص حضرت علی (ع) و شب شهادت ایشان آیات و روایات زیادی وجود دارد و اقیانوسی از معارف پیرامون او وجود دارد، گفت: امشب باید همه درب خانه علی (ع) گدایی کنیم.

تویسرکانی به تفاوت‌های حضرت علی (ع) و معاویه اشاره کرد که یکی از آن‌ها صدق علی (ع) بوده و افزود: مهمترین لقب خداوند به مولا علی (ع) «صدیق» است.

او گرفتاری‌ها و مشکلات ما را بر سر دروغ عنوان کرد و تصریح کرد: زمانی که دروغ در جامعه باشد علی (ع) نیست و صریحترین و زشت‌ترین گناه در چشم و جان یک پیرو علی (ع) دروغ است و کلید تمام خبائث دروغ است.

مسوول نمایندگی، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه مشکلات فکری، فرهنگی و خانوادگی ما همه به خاطر دروغ است، گفت: دروغ انسان را از خیمه علی (ع) دور می‌کند.

او یکی دیگر از تفاوت‌های علی (ع) با معاویه را «اخلاص» دانست و افزود: هر کسی به دنبال شهرت باشد معاویه صفت است و علوی بودن باید با اخلاص حاصل شود و تفاوت علی با معاویه بر سر اخلاص است.

او با بیان اینکه در روز قیامت خالصین با علی (ع) محشور می‌شوند، اظهار داشت: یکی دیگر از تفاوت‌های علی (ع) با معاویه بر سر عدالت طلبی بود، زیرا علی عادلانه زندگی می‌کرد.

تویسرکانی گفت: اگر بخواهیم در روز قیامت با حضرت علی (ع) محشور باشیم باید امشب از خداوند بخواهیم به ما صدق، اخلاص و عدالت طلبی بدهد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …