جمعه , 7 اردیبهشت 1403

دلربایی مسجد مشیر شیراز با طاق مروارید + فیلم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، گردشگری مذهبی از قرن‌ها پیش در سراسر دنیا وجود داشته و قدمت آن به قدمت فرهنگ دینی تمامی ادیان است. گردشگری مذهبی به سفرهایی اطلاق می‌شود که اصلی‌ترین هدف آن‌ها تجربه‌ی مذهبی باشد، ممکن است گردشگران مذهبی بارها به مکانی مذهبی بروند و یک بار رفتن به آن مکان، آن‌ها را از سفرهای مکرر باز نمی‌دارد.

نکته‌ای که در گردشگری مذهبی باید به آن توجه کرد این است که این نوع گردشگری را نمی‌توان با کلمه‌ «زیارت» جایگزین کرد. در زیارت شما به قصد زیارت به مکان مقدس مذهبی دین خود می‌روید برای مثال شیعیان به قصد زیارت و انجام اعمال مذهبی به حرم امام رضا (ع) در مشهد می‌روند اما در گردشگری مذهبی ممکن است یک گردشگر برای بازدید از کلیسا یا مسجد تاریخی به شهر دیگری سفر کند.

در گردشگری مذهبی هدف از سفر صرفا زیارت و انجام اعمال مذهبی نیست و طیف گسترده‌تری از سفرهای مذهبی را شامل می‌شود. استان فارس با وجود داشتن مساجد تاریخی زیبا یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی است، وجود مساجدی از دوره‌های مختلف تاریخی از ظرفیت‌هایی است که باید به آن توجه شود. 

مسجد تاریخی مشیرالملک یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی در استان فارس است، این مسجد به دلیل همجواری با بازارچه ارامنه می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران خارجی داشته باشد. 

مسجد مشیر در محل سنگ سیاه شیراز، خیابان قاآنی شمالی، محله ارامنه واقع شده است و از بناهای تاریخی مهم مربوط به سال‌های 1274- 1265 ه. ق است که توسط حاجی میرزا ابوالحسن‌خان مشیرالملک بنا شده است.این مسجد زیباترین مسجد از دوران قاجار در شیراز به حساب می‌آید.  

از دیدگاه زیبایی و استواری ساختمان این مسجد نوشته‌اند؛ پس از مسجد جامع وکیل بر حسب استحکام و ترتیب و دریاچه (حوض) و ستون‌های سنگی و شبستان و سنگ ازاره همانندش مسجدی در شیراز نیست. ساختمان مسجد چند شبستان و چند حجره دو طبقه دارد که این حجره‌ها در زمان گذشته برای طلبه‌های علوم دینی استفاده می‌شده است.

محراب مسجد مشیرالملک به گونه زیبایی کاشی‌کاری شده و درون آن نیز بر روی سنگ مرمر سوره توحید با خط نسخ زیبا نوشته شده است. در شمال مسجد، شبستان کوچکی است که با کاشی‌‏های رنگی منقوش زیبایی پوشیده شده است و سقف دو زاویه شمالی آن به طرز زیبایی با کاشی‏‌های زیبا مقرنس کاری شده است.

در پیشانی شبستان طاق‏‌نمای مرتفعی است که آیات قرآنی با خطوط درشت ثلث عالی بر آن نگاشته شده و بر فراز این شبستان دو گلدسته کاشی‌‏کاری ساخته شده است. در سمت شرق مسجد طاق‌‏نمای بلندی دیده می‌‏شود که به شکلی زیبا با کاشی مقرنس کاری شده است و کتیبه‌‏ای به خط ثلث از آیات قرآنی دارد و در پشت طاق نما دالان و در بزرگ مسجد است که در بازارچه ارمنی‏‌ها گشوده می‏‌شود.

در سر درب مسجد مشیر که در ضلع شرقی مسجد قرار دارد و در بازارچه ارامنه باز می‌شده به یک هشتی خاص متصل می‌شود، هشتی مسجد مشیر ضمن دید به حیاط مسجد به دو راه تقسیم می‌شود.

سمت راست در مسیر رسیدن به حیاط سرویس بهداشتی و چایخانه و راه پله شاه‌نشین مردانه و در سمت چپ سرویس بهداشتی و چایخانه و راه پله شاه‌نشین زنانه قرار داشته و مردمی که از حیاط مسجد قصد عبور داشته‌اند، استراحتی می‌کرده‌اند.

 وسط مسجد حوضی به طول 25 و به عرض 10 متر ساخته شده است، این حوض از سنگ یکپارچه ساخته شده است و در گذشته از آب خیرات پر می‏‌شده است.

در جهات شمالی، شرقی و غربی صحن ایوان‌هایی واقع شده است. ایوان شمالی مسجد، مزین به کاشی‌کاری، مقرنس‌کاری، کتیبه‌های زیبا، محراب و ازاره سنگی است و بر بالای آن دو گلدسته کاشی‌کاری و ساعتی تعبیه شده است. در پیشانی این ایوان، کتیبه‌ای قرآنی به خط ثلث مورخ 1270 هجری قمری نصب شده است.

ایوان شمالی یا طاق چهار کاسه مسجد مشیر یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است. از نکات حائز اهمیت در مورد این طاق، مقرنس‌کاری است که علاوه بر زیبایی، کارایی خاصی برای گرمایش شبستان زمستانه دارد، این ایوان به طاق مروارید مشهور است.

در فضای پشت این ایوان، شبستانی است که مقصوره نامیده می‌شود. پوشش طاق و گنبد این شبستان، بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است. در ضلع جنوبی شبستان، محراب کاشی‌کاری و در میانه آن، چاه آب بزرگ و عمیقی قرار دارد که به هنگام تابستان موجب خنکی فضا می‌شده است.

در برابر ایوان غربی و به قرینه آن، ایوان شرقی با تزئینات کاشی، مقرنس و کتیبه قرآنی قرار گرفته است. این ایوان، از طریق دالان و درگاه بزرگی به بیرون راه پیدا می‌کند.

در جانب غربی صحن، ایوان غربی با تزئینات کاشی‌کاری، کتیبه‌های کاشی، ازاره سنگی و در پشت آن، شبستان بزرگ مسجد قرار گرفته است.پوشش طاق و گنبد این شبستان بر روی 10 ستون سنگی یکپارچه با تراش پیچ قرار گرفته و بر ضلع جنوبی آن، محرابی کاشی‌کاری است. بر این محراب عبارت «حسب الفرمایش جناب مشیرالملک مملکت فارس کتیبه العبد الجانی علی عسکر الارسنجانی 1289» کتابت شده است.

در اطراف مسجد در چند نقطه مختلف پلکان‌هایی تعبیه شده که به طبقه دوم و برخی از آن‌ها به پشت بام مسجد منتهی می‌شوند. طبقه دوم این مسجد فقط در ضلع شمالی و شرقی بنا و در دو طرف ضلع جنوبی مسجد ساخته شده و دارای اتاق‌هایی است که بیشتر آن‌ها با یکدیگر مرتبط هستند.

نورگیرهای این اتاق‌ها در سقف قرار دارند و به صورت شیشه‌ای وبا ارتفاع 50 سانتی‌متر تا 80 سانتی‌متر از کف بام ساخته شده‌اند. این مسجد در اردیبهشت 51 با شماره 911 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …