یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

هفت پروژه عشایری البرز در دهه فجر آماده بهره برداری است

علی نقدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این هفت پروژه با اعتباری بالغ بر ۸۳۰ میلیون تومان آماده بهره برداری شده که شامل سه هزار و ۶۰۰ متر خط انتقال آب، چهار عدد چراغ روشنایی معابر، ۴۰ متر مکعب آبنمای جاده ای و یک باب حمام ضدکنه دامی است.

وی اظهار داشت: با اجرای این پروژه ها برای ۲۵ نفر اشتغالزایی شده است.

برگزاری جشنواره ورزشی عشایری

مدیر امور عشایری استان البرز به برنامه های پیش بینی شده در ایام الله دهه فجر اشاره کرد و گفت: برای این ایام حدود ۱۲ برنامه پیش بینی شده که از جمله آن ها می توان به برگزاری جشنواره ورزشی عشایری در روز ۲۰ بهمن ماه جاری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این جشنواره شامل بخش های مختلف همچون اسب سواری و طناب کشی می باشد، افزود: این جشنواره قرار است در روستای اسماعیل آباد شورقلعه شهرستان چهارباغ برگزار شود.

وی اظهار داشت: همچنین قرار است در یکی از بوستان های شهری برپایی سیاه چادرها را داشته باشیم تا در این سیاه چادرها علاوه بر نمایش زندگی عشایری البرز، محصولات صنایع دستی و خوراکی به نمایش گذاشته و عرضه شود.

عشایر این استان از چهار ایل شاهسون، مغان، سنگسر، کلهر و طوایف مستقل عرب، کلکو، کلوند، گلزن، الیکایی و تات در قالب ۸۶۰ خانوار و جمعیت چهار هزار و ۸۰۰ نفر تشکیل یافته که حدود ۵۶ درصد آنان کوچنده هستند.

این تعداد عشایر در ۸۴ سامان و ۶ سامانه استقرار دارند و به شیوه پدران خود به منـاطق ییلاقی، میانبند و قشلاقی کوچ می کنند.
عشایر استان دارای ۳۲۱ هزار رأس دام سبک هستند که این تعداد دام با عبور از ایل راه های عشایری، از ۱۴۸ هزار هکتار از مراتع زیست بوم کرج تعلیف می کنند.

همچنین عشایر البرز سالانه با تولید ۶ هزار و ۸۰۰ تن شیر، سه هزار و ۷۰۰ تن گوشت و یکهزار و ۳۰۰ تن سایر فرآورده های دامی از تولید کنندگان عمده محصولات پروتئینی استان محسوب می شوند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …