جمعه , 10 فروردین 1403

تازه‌ترین اخبار سیل و بارش‌ها در ایران| فوت ۶۹ نفر در سراسر کشور/ خسارت سیل به ۲۰ هزار واحد مسکونی + فیلم و تصاویر

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز برای 8 استان از تداوم، گسترش و تشدید فعالیت سامانه موسمی در کشور و طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی گسترده خبر داد.

بارش‌ شدید باران و جاری شدن سیلاب طی چند روز گذشته 20 استان کشور شامل 111 شهرستان و 310 روستا را درگیر کرده، بارش‌هایی که بنابر اعلام رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تا این لحظه منجر به جان باختن 61 نفر شده است و بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون بیش از 3 هزار و 500 نفر اسکان اضطراری داده و حدود یک هزار و 500 نفر نیز از سیل و آبگرفتگی نجات داده شدند و امدادرسانی به سیل زدگان تا عادی شرایط ادامه دارد.

‌‌بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در استان‌های کرمان،‌ فارس، بوشهر، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب استان‌های اصفهان،‌ یزد، سمنان،‌ استان همدان، مرکزی، اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران، ارتفاعات خراسان شمالی و خراسان رضوی رگبار،‌ وزش باد شدید،‌ رعدوبرق در برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است. برای مناطقی که بارش در آن‌ها شدت دارد هشدارهای لازم صادر شده است.

روز سه‌شنبه در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، غرب فارس، برخی مناطق بوشهر، ارتفاعات هرمزگان و ارتفاعات البرز مرکزی و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات هرمزگان رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی همراه با گردوخاک روی می‌دهد.

تلفات سیل فیروزکوه به 13 نفر رسید

محمد حیدری‌منش فرماندار فیروزکوهدر گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در فیروزکوه، با اشاره به وقوع سیلاب و اقدامات صورت‌گرفته در جهت کاهش آسیب‌ها اظهار داشت: چهار روستا در دهستان حبله رود از وقوع سیلاب آسیب دیدیدند و در این میان روستای مزداران آسیب 80 درصدی را شاهد بوده و بسیاری از خانه ها آسیب دیدند.

وی افزود: تا این لحظه 13 نفر ار هموطنان در سیلاب فیروزکوه جان باختند و تعداد مفقودی ها به 2 نفر رسیده است اما به دلیل احتمال حضور گردشگران در منطقه هنگام وقوع سیلاب احتمال افزایش مفقودی ها وجود دارد لذا نیروهای جهادی از ساعات اولیه این حادثه در حال کاوش و پیگیری هستند.

فوت 69 نفر در سیلاب‌های اخیر‌

نژاد جهانی معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور شمار جانباختگان سیل اخیر در سراسر کشور را 69 تن اعلام کرد و گفت: آخرین آمارهای ما حاکی از مرگ 69 تن درپی وقوع سیل در نقاط مختلف کشور است که البته با توجه به ادامه عملیات جست‌وجو در برخی از نقاط احتمال افزایش جانباختگان وجود دارد که در این صورت تعداد اعلام خواهد شد.  

وی با بیان اینکه از میان 69 نفر فوتی شش نفر تبعه کشور عراق هستند، گفت: همچنین طبق آخرین آمارها 45 نفر مفقودند که سه نفرشان تبعه عراقی هستند و تلاش برای یافتن این افراد از سوی امدادگران هلال احمر، آتش‌نشانی و … در حال انجام است.  

 معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور شمار مصدومان سیل در سراسر کشور را نیز 39 مصدوم اعلام کرد و گفت: در میان این افراد، سه تبعه کشور عراق نیز حضور دارند. برابر پیگیری‌های انجام شده حال عمومی عمده مصدومان خوب بوده و برخی نیز از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.  

جهانی در عین حال گفت: اجسادی که از سیل کشف شده به پزشکی قانونی صادر شده و در نهایت این سازمان آمار قطعی و دلیل مرگ افراد را اعلام خواهد کرد.

آخرین وضعیت بارش‌ها در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازجاسک، فعالیت اخیر سامانه بارشی مونسون در استان هرمزگان سبب جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق مختلف استان از جمله در شهرستان جاسک شده است. 

در این شهرستان بر اثر بارش‌ها و ورود سیلاب، مسیر بشاگرد به جاسک مسدود شد که با تلاش عوامل راهداری به سرعت عملیات بازگشایی مسیر اجرا و این محور مواصلاتی بازگشایی شد. 

در روستاها نیز بارش‌ها سبب از بین رفتن راه‌های مواصلاتی شده و مردم منطقه محروم نوگین و گیشدان از توابع بخش لیردف جاسک در تماس با تسنیم از قطع راه ارتباطی خود با مرکز بخش خبر دادند. 

آخرین وضعیت بارش‌ها در استان لرستان

مسلم مرادی فرماندار سلسله در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سلسله اظهار داشت: روستاهای پرسک علیا، سفلی و کانال داخل روستا در دهستان هنام شب گذشته با ورود سامانه بارشی فعال از ساعت 2 بامداد به ارتفاعات شرق الشتر دچار آب‌گرفتگی شدید و سیلاب شد.وی افزود: تیم ستاد بحران شهرستان سلسله بلافاصله با دریافت خبر آب‌گرفتگی روستاهای سیل‌زده در منطقه مستقر و با تمام امکانات برای مدیریت سیلاب وارد عمل شد.فرماندار سلسله با اشاره به ارسال تیمی از راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان به کمک تیم ستاد بحران این شهرستان عنوان کرد: منازل مسکونی حدود 30 خانوار از روستا دچار آب‌گرفتگی شده بود که با کمک جمعیت هلال‌احمر سلسله امدادرسانی شدند.

وی با بیان تخریب سه مزرعه پرورش ماهی در منطقه هنام به‌دنبال سیلاب بامداد امروز بیان کرد: احشام، باغات و مزارع کشاورزی اهالی و محصولات برداشت‌شده کشاورزان همچون کاه، یونجه، گندم و جو دچار خسارت شده‌است و در حال جمع‌آوری و برآورد خسارات هستیم.

وقوع سیل در معدن چادرملو ‌

در پی بارش‌های اخیر سیل ‌معدن چادرملو را در بر گرفت که ‌بنا به گفته زارع مدیر روابط عمومی معدن،‌ش رایط در معدن چادر ملو عادی است.خوشبختانه سیل اخیر هیچ خسارتی در این مجتمع در پی نداشته است.با اقدام سریع نیروهای امدادی،‌آب جمع شده در معدن به دشت‌های اطراف منتقل شد.در حال حاضر شرایط در معدن چادرملو نرمال و عادی است.

آخرین وضعیت بارش‌ها در استان فارس

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز،  با اعلام سازمان هواشناسی کشور درباره ورود یک سامانه بارشی پر قدرت به جنوب کشور، این سامانه از عصر روز سه شنبه چهارم مردادماه از جنوب وارد استان فارس شد. مسئولان شهری و مدیریت بحران نیز با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی مونسون از شهروندان تقاضا دارند تا از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها و همچنین حضور در مناطق کوهستانی و پل‌ها پرهیز کنند.

خلیل عبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از شیراز ضمن تائید کشف دو جسد در یک خودرو، اظهار داشت: صبح امروز شاهد سقوط یک دستگاه خودرو سواری در شهرستان بختگان استان فارس و کشف دو جسد از همشهریان خود شدیم.

وی افزود: عملیات بازسازی خسارت‌های ناشی از سیل در استان فارس با همکاری دستگاه‌های مختلف آغاز شده است و این عملیات در مسیر‌های مسدود شده و جا‌هایی که نیاز به ترمیم دارد در حال انجام است.به دلیل خسارات بسیاری که بارندگی‌ها فارس به شهرستان بختگان وارد کرد این عملیات را از این شهرستان آغاز کردیم.

وی در رابطه با میزان خسارات گفت: خسارت‌های ناشی از سیل به دلیل ادامه یافتن بارندگی‌ها هنوز مشخص نیست و با پایان یافتن بارش‌ها قطعا به ارزیابی خسارات خواهیم پرداخت.

غوغای مانسون در خوزستان سیل رودخانه علا در باغملک

رودخانه علا در شهر میداوود طغیان کرد، اما تاکنون خسارتی از این سیل گزارش نشده است.بخش میداوود از توابع شهرستان باغملک در شرق استان خوزستان واقع شده است که از مرکز استان مسافتی بالغ بر 130 کیلومتر دارد.

عملیات امدادرسانی در 661 منطقه سیل‌زده

پیرحسن کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به آخرین جزئیات سیل‌های اخیر در کشور گفت: ما هم‌اکنون در 24 استان و 661 منطقه در کشور عملیات جست‌وجو، نجات و امدادرسانی را انجام می‌دهیم. بیشترین فعالیت ما در استان تهران و منطقه زرین‌دشت فیروزکوه انجام می‌شود و همچنان ادامه دارد.برخی راه‌های کشور که به علت سیل بسته شده بود در روزهای اخیر بازگشایی شده اند.

کولیوند با اشاره به وضعیت انتقال اقلام غذایی و مصدومان ادامه داد: مصدومان سیل با استفاده از بالگردهای هلال احمر منتقل می‌شوند. از نظر ارسال اقلام زیستی و غذایی نیز مشکلی نداریم و در موقعیت‌هایی که نمی‌توانستیم از مسیر زمینی استفاده کنیم این فرایند را با استفاده از مسیر ریلی مانند مسیر گرمسار یا مسیر هوایی انجام دادیم

رفسنجان بدترین وضعیت را دارد

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان ‌به محوریت اقدامات انجام شده در سیل اخیر در استان کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: سامانه‌ای که از سه روز گذشته فعالیت خود را در استان آغاز کرده بود، در حال حاضر همه استان را درگیر این مسئله کرده است، این سامانه در 4 شهرستان شرقی استان کمتر فعال شد اما بقیه شهرستان‌ها با شدت و ضعف متفاوت درگیر این مسئله هستند.

وی در ارتباط با وضعیت راه‌های استان عنوان کرد: راه‌ها عمدتاً باز و بسته می‌شوند، بعضی از راه‌ها تاکنون سه تا چهار مرتبه مسدود شده، برای مثال راه کرمان به یزد تاکنون چندین بار باز و بسته شده و این مسئله برای روستاها و شهرهای مختلف نیز به دلیل طغیان سیل تکرار خواهد شد‌.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه ابنیه راه‌ها بسیار آسیب دیده است بیان کرد: به علت فشار سیل به ابنیه راه‌ها محدودیت در استفاده از راه‌ها ایجاد شد که بعد از سیل باید اصلاح شود.

وی با تاکید به توجه مردم به هشدارها، گفت: درخواست داریم که هم استانی‌های عزیز در این دو روز بدون ضرورت وارد جاده نشوند، یک سامانه از ماهان و جوپار شروع شد تا منطقه نوق و زرند ادامه داشت و در هر دو طرف راه‌ها را با محدودیت مواجه کرد.

استاندار کرمان با بیان به اینکه از شنبه هفته قبل که هشدارهای هواشناسی داده شد، ستاد مدیریت بحران تشکیل جلسه داد، پل‌ها بازبینی و ترمیم سیل‌بندهای انجام شد، افزود: اولویت اول ما حفظ جان مردم است و ترمیم زیرساخت‌های اساسی و تامین آب و برق و ترمیم آسیب دیدگی‌ها اولویت بعدی ما است.

فداکار داشتن اطلاع‌رسانی درست را از دیگر اولویت‌ها در این گونه حوادث دانست و خاطرنشان کرد: در سیل اخیر اطلاع‌رسانی‌های مفصلی انجام شده و رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی در این قضیه کمک زیادی به ما کردند تا اطلاع‌رسانی درستی انجام شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش زیادی از استان درگیر مسئله سیل است، بیان کرد: در شهرستان رفسنجان بدترین وضعیت را داریم و از مردم رفسنجان درخواست داریم که کمک کنند، خودشان وارد صحنه شوند و اگر بعضی از خانواده‌ها بستگانشان در مناطق آسیب‌دیده هستند به آنها اسکان دهند و امیدواریم این سامانه تا دو روز آینده تضعیف شود.

خسارت 900 میلیاردی سیل به شهرستان‌های اصفهان

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم دراصفهان، پیرامون میزان خسارات ناشی از وقوع سیلاب در شهرستان‌ها و روستاهای اصفهان اظهار داشت اظهار داشت: در پی فعالیت سامانه بارشی چند روز اخیر و جاری شدن سیل در استان اصفهان، خساراتی بالغ بر 900 میلیارد تومان به 18 شهرستان استان وارد آمد.

وی افزود: بیشترین میزان خسارت در بخش کشاورزی حادث شده و در این بخش حدود 600 میلیارد تومان خسارت برآورد شده و حدود 4000 هکتار از اراضی زراعی، 50 هکتار باغات خسارت دیده‌اند. علاوه بر این 500 کلنی زنبور عسل، 30 واحد پرورش دام و طیور، 10 واحد پرورش ماهی از بارندگی‌های اخیر آسیب دیده‌اند. همچنین جاری شدن سیل به قنات‌ها، استخرهای ذخیره آب و کانال‌های کشاورزی نیز خساراتی را وارد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در بارندگی‌های اخیر 98 کیلومتر از راه‌های روستایی و جاده‌ای سطح استان آسیب دیده‌اند و همچنین به 61 دستگاه ابنیه فنی و پل‌ها دچار خسارت شدند.

وی پیرامون میزان خسارت وارد شده به عشایر استان اصفهان گفت: در پی جاری شدن سیل حدود 213 کیلومتر از ایلهای عشایری آسیب دیده و همچنین 1220 راس دام تلف شدند و 870 چادر عشایر از بین رفتند. علاوه بر این بارندگی‌های چند روز گذشته به 750 واحد مسکونی آسیب رسانده که از این تعداد حدود 250  واحد نیاز به بازسازی دارد و سایر واحدها نیازمند تعمیرات هستند. درپی بارندگی‌های این مدت برخی از معابر شهری و روستایی و شبکه آب روستاها هم دچار خسارت شدند.

شیشه‌فروش گفت: در پی بارش‌های پراکنده و رگباری و راه افتادن سیلاب در جاده کمشچه به اردستان، نیروهای پلیس راه و راهداری ترافیک خودروهای عبوری مدیریت کردند، همچنین در محدوده اراضی زفره و فشارک شهرستان کوهپایه سیلاب ناگهانی به وجود آمد که نیروهای امدادی موفق شدند سیلاب را به مسیر سد زاینده‌رود هدایت کنند.

 

خبر در حال به روزرسانی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …