پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

تلاش ها بر تولید انبوه بذر و سموم شیمیایی در کشور معطوف شده است

علی علیزاده علی آبادی روز دوشنبه در نشست تخصصی آموزش نوآوری در پدافند غیرعامل کشاورزی در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مشکین دشت فردیس البرز افزود: یکی از حربه های دشمن برای ضربه زدن به امنیت غذایی تحریم در نهاده های کشاورزی است؛ به عنوان مثال بذر سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون یورو بذر  وارد  کشور می شود که  وابستگی در بذر و سم باید کاهش یابد. 

وی اظهار داشت: کشاورزی درپارامترهای اقتصادی جایگاه مهمی دارد؛ به طور مثال حدود ۱۸ درصد شاغلان کشور در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و حدود۱۴ درصد درآمد ارزی غیر نفتی کشور از بخش کشاورزی تامین می شود.

وی ادامه داد: حدود ۱۱ درصد درآمد ناخالص کشور از بخش کشاورزی است؛ بنابراین بخش کشاورزی درآمدزا ، ارز آور و در بخش  اشتغال اهمیت بسزایی دارد.

علیزاده علی آبادی گفت: سالانه  حدود ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که ۸۵ میلیون تن در بخش زراعت و ۲۵ میلیون تن در بخش باغبانی است بخش کشاورزی اهمیت بسزایی دارد زیرا دشمن می خواهد در این بخش ضربه بزند.

وی با بیان اینکه اگر دشمن به بخش کشاورزی ضربه بزند به امنیت غذایی کشور ضربه زده است ، افزود: در کشور ما مسوولیت تضمین امنیت غذایی بر عهده وزرات جهاد کشاورزی است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور وابسته به سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اگر به امنیت غذایی کشور خدشه ای وارد شود به امنیت ملی خدشه وارد شده

و در نتیجه باید پدافند غیر عامل در این بخش تقویت شود.

علیزاده علی آبادی  با بیان اینکه سالانه 35 هزار تن سموم کشاورزی  در کشور مصرف می شود، افزود: حدود یک چهارم سموم کشاورزی از خارج وارد کشور می شود و سه چهارم دیگر مواد اولیه وارد و در داخل فرموله  و بسته بندی و در اختیار کشاورزان و زارعان رار می گیرد.

وی ادامه داد:  تنها ۲ درصد سم  کشاورزی در داخل تولید می شود و مابقی آن وابسته به خارج  هستیم؛ سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار کود وارد کشور می شود پس این وابستگی ها وجود دارد  که باید این نیازها را در داخل تامین کنیم.

وی بیان داشت:  اکنون موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر، موسسه ثبت و گواهی بذر و موسسات مختلف باغبانی و زراعت با سرعت در تلاش هستند تا بتوانند کشور را در تولید بذر خودکفا کنند؛ همینطور در سم و کود باید خودکفا شویم .

 مشاور وزیر جهاد کشاورزی  در بخش دیگر سخنان خود  گفت: دشمن می خواهد  بخش کشاورزی را  از طریق حملات بیولوژیک یا بیوتروریسم  ضعیف کند و با استفاده از موجودات زنده مانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها به کشاورزی ضربه می زند ضمن آنکه  آفات و بیماری ها در کشور نزدیک ۴۰ درصد محصولات کشاورزی را از بین می برند.

علیزاده علی آبادی افزود:  دشمن بعضی از این آفات و بیماری ها را تکثیر و بعد آنها را رها سازی می کند که به آن بیوتروریسم می گویند؛ گاهی حملات بیوتروریسم  علیه دام، کشاورزی و زراعت

است  که می تواند در این بخش به کشاورزی  ضربه بزند.

وی اظهار داشت: برای قوی سازی در مقابل حملات دشمن  باید به موضوع پدافند غیرعامل کشاورزی بپزدازیم هر چقدر در این بخش اصول و مبنای آن را بیشتر رعایت کنیم استحکام بیشتری ایجاد شده و توانسته ایم در مقابل ضربه های دشمن؛ کشاورزی را مصون بداریم.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …