شنبه , 8 اردیبهشت 1403

۳۲ هزار نفر در رقابت های پژوهشی مدارس البرز شرکت کردند

رحمان درکی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: امسال معلمان و دانش آموزان البرزی افزون بر  ارائه طرح های پژوهشی و تالیف  در مسابقه پوستر شرکت کردند.

وی بیان داشت: پژوهش در کیفیت بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت نقش تاثیرگذاری دارد که این مهم در سال های اخیر مورد توجه معلمان و دانش آموزان این استان قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش، موتور محرکه توسعه کشور است و باید برای نهادینه کردن فرهنگ آن در جامعه از مدارس آغاز کرد،خاطرنشان کرد: زیرساخت پژوهش بیش از هرجای دیگر باید ابتدا در مدارس فراهم شود تا با تربیت نیروهای مستعد و خلاق از اتلاف منابع و انجام کارهای تکراری پرهیز شود.

درکی تصریح کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رویکرد پژوهش محور و تحقیقی از الزامات جدی است و کم توجهی به این اصل مهم،  آموزش و پرورش را از رسالت خود دور می کند.

وی ادامه داد: بر اساس سند تحول بنیادین باید با ایجاد فرصت‌های لازم برای پژوهش، یادگیری مستمر علمی و اختصاص اعتبارات لازم شرایط را برای فعالیت‌های پژوهشی معلمان و دانش آموزان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه برای حل مسائل امروز و آینده جامعه، داشتن دانش پایه لازم و ضروری است، اضافه کرد: جامعه‌ای توانایی حل مساله را دارد که این ظرفیت و توانمندی در آن به وجود آمده باشد و از پژوهش به نحو مطلوب برای حل مشکلات جامعه استفاده شود.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش البرزعنوان کرد: نظام نوین آموزشی بدون توجه به پژوهش و ترویج خلاقیت در مدارس نمی‌تواند کارآمد باشد زیرا مسیر توسعه کشور صرفاً از درگاه پژوهش می‌گذرد.

وی افزود: باید به آموزش و پرورش خلاق و تفکر محور روی آورد چون گسترش فرهنگ پژوهش و پرسشگری یک شعار اساسی در آموزش و پرورش بوده و تربیت دانش آموزان پژوهشگر و جستجوگر مهمترین رسالت آموزش و پرورش است.

درکی یادآورشد: نگاه تحولگرایانه برای هر سازمانی یک ضرورت است که شروع آن باید از حوزه تحقیق و پژوهش باشد.

وی تاکید کرد: پژوهش درآموزش و پرورش، وسیع ترین و حساس ترین حوزه پژوهشی در قلمرو علوم انسانی را دربر می گیرد زیرا پژوهش زیربنای اصلی پیشرفت محسوب می شود و آموزش و پرورش به عنوان زیرساخت والگوی توسعه جامعه در همه ابعاد از نقشی حیاتی و ظریف برخوردار است. 

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۴ هزار فرهنگی دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …