جمعه , 21 اردیبهشت 1403

۲۶۵ میلیارد تومان برای جبران خسارت کشاورزان اصفهان پرداخت می‌شود

مهران زینلیان، شامگاه شنبه پس از برگزاری کارگروه سازگاری با کم آبی اصفهان در استانداری در جمع خبرنگاران افزود: این مبلغ بصورت علی‌الحساب و بر مبنای توان فعلی صندوق جبران خسارت کشاورزان است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در این مرحله حدود ۲۶۵ میلیارد تومان از سهمی که صنایع استان های اصفهان و یزد به صندوق جبران خسارت خشکسالی بدهی دارند از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان به حساب کشاورزان حقابه دار که نامشان در فهرست این سازمان قرار دارد، واریز خواهد شد.

معاون استاندار اصفهان با اشاره به نصب کنتورهای آب هوشمند بر روی چاه‌های مجاز اظهار داشت: در این جلسه درباره اینکه بر روی چه چاه‌های می توان این کنتورها را نصب کرد بحث و مقر شد این موضوع در یک کارگروه تخصصی نیز ادامه یابد.

زینلیان ادامه داد: دفترچه‌ پروانه ‌های کشاورزی و اصلاح برخی از آنها از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه درباره آن تبادل نظر شد.

وی با اشاره به تامین هزینه‌ برای انجام‌ اقدام یاد شده از صندوق جبران خسارت گفت: با این حال با مساعدت استاندار مقرر شد تامین اعتبار جداگانه ای نیز صورت پذیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی استان در نشست امروز  گفت: بر همین اساس مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز حوضه آبریز زاینده رود تسریع خواهد شد.

زینلیان اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۱۷ حلقه چاه  غیرمجاز در استان پر و مسدود شده است.

به گزارش ایرنا، زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود در عین حال که در سال‌های گذشته به دفعات خشک شده، از مهر سال قبل تاکنون نیز جاری نبوده و این مساله سبب چالش‌های متعدد از جمله مشکلات زیست محیطی، توقف کشت و کار، خطر نابودی درختان و گونه‌های جانوری و خشکی کامل تالاب بین‌المللی گاوخونی، تشدید فرونشت زمین و انتشار ریزگردها شده است.

در همین حال، متولیان امور آب می‌گویند که اصفهان خشکسالی کم سابقه ای را در نیم قرن اخیر سپری می‌کند، ذخیره آب در سد زاینده رود اکنون به مرحله بحرانی رسیده است و  تنها برای تامین آب آشامیدنی کفایت می‌کند و امکانی برای رها سازی آب برای تامین حقابه زیست محیطی و کشت و کار کشاورزان وجود ندارد.

 کشاورزان و باغداران و بطورکلی حقابه‌داران مناطق شرق اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و خوراسگان با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر و حقابه‌داران شهرستان‌های غرب شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه نیز در چند سال اخیر در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده رود، حل مشکلات معیشتی، جبران خسارات ناشی از جاری نبودن زاینده رود و جاری سازی این رودخانه را خواستار شده‌اند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …