چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403

کم بارشی و کاهش شدید سطح سفره های زیرزمینی در البرز

فردین حکیمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: هر چه میزان خشکسالی بیشتر باشد و بارش کمتری را شاهد هستیم و نتیجه آن می‌شود که سطح آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد و پایین آمدن سطح آب سفره‌های زیرزمینی روی مناطق مستعد انتشار گرد و غبار مانند اشتهارد و نظرآباد تاثیر می‌گذارد.

وی یکی دیگر از پیامدهای کاهش بارندگی ها را کاهش آب  پشت سدها عنوان کرد و اظهار داشت:  کاهش آب سد کرج و طالقان تاثیرات زیست محیطی فراوانی خواهد داشت و حتی باعث مهاجرت برخی گونه‌های پرندگان از حاشیه‌ این سدها می‌شود.

وی یکی از نتابج کاهش بارندگی و خشکسالی را تولید گرد و غبار در مناطق مستعد بیابانی عنوان کردو گفت:  پراکندگی گرد و غبار در هوا باعث خشکسالی باغات می‌شود و از بین رفتن درختان و محصولات کشاورزی بر محیط زیست تاثیرگذار است.

حکیمی گفت: اگر آبخوان‌های زیرزمینی تغذیه نشود منجر به فرونشست زمین خواهد شد و در زمان خشکسالی از بین رفتن پوشش گیاهی نیز باعث آتش سوزی می‌شود که متاسفانه تاکنون آتش سوزی‌هایی در مناطق مختلف البرز بر اثر خشکی پوشش گیاهی مشاهده شده است.

استان البرز دارای دومنطقه حفاظت شده البرز جنوبی و شکار ممنوع طالقان است و از عرصه ۴۳۰ هزار هکتاری طبیعی استان ۳۷۰هزار هکتار را مراتع و ۴۵ هزار هکتار را بیابان تشکیل می دهد. 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …