جمعه , 7 اردیبهشت 1403

واکسیناسیون طیور بومی البرزبرعلیه بیماری نیوکاسل ۱۳ درصد رشد داشته است

غلامرضا توکلی به مناست ۱۴ مهرماه روز ملی دامپزشکی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۱۳۰ هزار قطعه طیور بومی روستاهای استان، ۱۲۱ هزار قطعه در ۶ ماهه اول سال جاری واکسینه شده اند.

وی با بیان اینکه با این تعداد واکسیناسیون بالغ بر ۹۵ درصد پوشش واکسیناسیون انجام شده، اظهار داشت:بیماری نیوکاسل در طیور یکی از بیماری های واگیردار و قابل توجه در گله های مرغ، خروس و یا دیگر ماکیان است که در صورت درگیری تلفات زیادی در پی خواهد داشت.

وی در ادامه به دیگر اقدامات پیشگیرانه در دام و طیور استان طی ۶ ماهه اول سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت ۱۳۸ هزار و ۶۶ راس گاو بر علیه تب برفکی، ۱۸۸ هزار و ۵۶۰ راس گوسفند و بز بر علیه تب برفکی، ۵۴ هزار و ۹۲۷ راس دام بر علیه لمپی اسکین و ۵۸ هزار و ۳۵۴ هزار راس بره و بزغاله بر علیه بروسلوز واکسینه شدند.

توکلی واکسیناسیون ۱۵ هزار و ۴۵۸ راس گاو و ۷ هزار و ۸۴۰ راس گوساله بر علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) و واکسیناسیون چهار هزار و ۲۸ راس دام بر علیه هاری را از دیگر اقدامات ۶ ماهه اول سال جاری برشمرد.

وی همچنین به بازدیدها و نمونه برداری ها از مزارع پرورش طیور، آبزیان و زنبور عسل اشاره کرد و گفت: این اقدامات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: در این مدت ۵۴ هزار و ۲۷۴ مورد نمونه برداری سرم خون از طیور، ۶۳۵ نمونه برداری از بافت طیور، ۲۱۰ مورد بازدید و نمونه برداری از ماهی سراهای سردابی وگرمابی استان و ۳۵۰ مورد بازدید و نمونه برداری از زنبورستان های استان انجام شده است.

استان البرز یک هزارو  ۱۸۰ واحد پرورش گوساله با ظرفیت ۳۲ هزار راس، ۶۶۲ واحد پرورش گوسفند و بز با ظرفیت ۳۵۳ هزار راس دارد.
همچنین در این استان ۵۹ واحد پرورش و نگهداری اسب با ظرفیت ۲ هزارو ۵۶۸ راس ، ۲ واحد پرورش گاومیش با ظرفیت ۳۴ راس، ۲۳ واحد پرورش شتر با ظرفیت ۶۱۵ نفر داشتی و ۳۸۰ نفر پرواری مشغول فعالیت هستند.

استان البرز در کل دارای ۳۶۵ واحد پرورش انواع ماکیان با ظرفیت ۱۷ میلیون قطعه است که از این تعداد ۱۲۰ واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت ۹ میلیون قطعه می باشد.
همچنین ۱۸۳ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ۴.۵ میلیون قطعه، ۱۰ واحد پرورش مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۳۷۷ هزار قطعه، سه واحد مرغ مادر تخمگذار با ظرفیت ۱۰۴ هزار قطعه، یک واحد مرغ اجداد به ظرفیت ۳۸ هزار قطعه، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون به ظرفیت ۷۸ هزار قطعه و پنج واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت ۵۸۹ شترمرغ مولد و ۱۱ هزار قطعه پرواری در استان البرز فعالیت می کنند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …