یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403

پیشتازی البرز درتولید و تزریق واکسن کرونا

آمدن واکسن کرونا به بازارهای جهانی و ایران اگر چه در روزهای نخست  بارقه های  امید برای مهار کرونا به وجود آورد اما به تدریج  بازار داغ شایعات در فضای مجازی سبب شد تا این بار در کنار هراس از سویه های جدید کرونا، شک و تردید در انجام واکسیناسیون افکار عمومی را مخدوش کند.

در این میان کندی واردات  واکسن های خارجی و دلواپسی ها از مخاطرات آنها به عنوان عواملی تاثیر گذار در کندی انجام واکسیناسیون وعدم دریافت واکسن توسط بخشی از گروه های سنی در کشور  از جمله  استان البرز شد.

در این فضای غبارآلود کرونایی ساخت واکسن های مختلف با اثربخشی بالا توسط دانشمندان ایرانی در استان البرز بار دیگر بارقه های امید را  در جامعه زنده کرد هرچند که این دستاوردهای ارزشمند از نیش  وکنایه های زهرآلود شایعات مجازی در امان نماند.

استقبال مسوولان عالی کشور به ویژه مقام معظم رهبری از دستاوردهای علمی داخلی موجب شد تا روح  اعتماد و اطمینان  به توانمندی های فرزندان ایران زمین دوچندان شود و دراین میان ترافیکی سنگین در فهرست نام نویسی های  واکسیناسیون در مناطق مختلف کشور از جمله  استان پرجمعیت البرز به وجود آمد.

 این روزها سامانه نام نویسی واکسیناسیون وزارت بهداشت و درمان در حوزه جغرافیایی استان البرز پرترافیک بوده و افزون بر گروه های اعلام شده ، سایر رده های سنی برای دریافت واکسن لحظه شماری می کنند.

اما در این میان با وجود نوپا بودن مراکز تولید واکسن داخلی و واردات واکسن های خارجی ، استان البرز به گواه آماررسمی در بین استان های کشور پیشتاز است، موضوعی که  موجب شد تا عزیزاله شهبازی استاندار البرز به خاطر موفقیت دانشگاه علوم پزشکی استان در این بخش برای این مجموعه لوح سپاس صادر کند.

شهبازی در لوح سپاس خود بار دیگر موفقیت استان البرز را در عرصه خدمات رسانی سلامت افتخار آفرین توصیف کرد.

استاندار البرز که پیشتر از ساخت چهار واکسن کرونا توسط دانشمندان ایرانی در البرز خبرداده بود ،  این بار نیز به خاطر شتاب واکسیناسیون از مدافعان سلامت استان قدردانی کرد.

واکسن کووبرکت و رازی کووپارس از جمله دستاوردهای دانشمندان البرزی هستند که یکی از آنها در دسترس عمومی قرار گرفته و دیگری مراحل پایانی بالینی خود را می گذارند. 

با این وجود اگر چه هنوز بخشی  از جمعیت میلیونی استان واکسن دریافت نکرده اما سلسله اقدامات و تمهیدات  بیانگر آن است که استان البرز در مواجهه با مدیریت کرونا بهتر از سایر استان ها درخشیده است.

آخرین وضعیت واکسیناسیون در البرز

دکتر مهرداد بابایی سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز می گوید تا کنون بیش از ۸۰۰ هزار دز  واکسن در این استان تزریق شده است.

وی بیان داشت: اگر چه ۱۷ مرکز واکسیناسیون به تناسب جمعیت برای البرز پیش بینی  شده بود اما اکنون ۳۰ مرکز واکسیناسیون کرونا در استان البرز فعال است که به زودی تعداد آنها به ۳۲ مرکز افزایش می یابد.

بابایی گفت: این روزها شاهد استقبال گسترده مردم استان البرز از طرح واکسیناسیون کرونا هستیم و دانشگاه علوم پزشکی استان در کنار واکسینه کردن گروه های سنی اعلام شده ، واکسیناسیون گروه های پرخطر را با سرعت در برنامه کاری قرار داده است.

وی اظهار داشت: جامعه فرهنگیان استان البرز با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر، رانندگان خودروهای حمل ونقل عمومی، بیماران خاص و مشاغل پرخطر در مرحله تکمیلی واکسیناسیون قرار دارند.

  وی با اشاره به اینکه روزانه  بیش از ۲۰ هزار دز واکسن در استان تزریق می شود، بیان داشت: واکسن های تزریق شده  تا کنون عارضه خاصی نداشته و برای پیشگیری از شیوع کرونا نیز موثربوده است .

این مسوول خاطر نشان کرد: رعایت محدودیت های کرونا وشیوه نامه های بهداشتی از زیر ۴۰ درصد به بالای ۶۵ درصد در البرز رسیده که اگر این روند افزایشی باشد می توان امیدوار بود  آماربیماران کرونایی  کاهش یابد.

بابایی گفت: در صورتی که میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی  به بالای ۸۵ درصد برسد  می توان تا حدودی امیدوار بود که میزان مراجعه روزانه بیماران کرونایی به مراکز درمانی و بهداشتی نیز کاهش یابد.

وی  تاکید کرد که تعداد ماموریت های اورژانس البرز حدود۷۰۰ ماموریت است که نسبت به موج قبلی  که روزانه ۴۵۰ ماموریت بوده افزایش یافته اما اکنون چند روزی است که تثبیت شده و امیدواریم روند کاهشی داشته باشد.

وی در خصوص روند تزریق واکسن کرونا در استان خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در این استان شتاب گرفته و با سرعت در حال انجام است.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونای استان البرز گفت: با دستور استاندار و همراهی دستگاه های مختلف از جمله شهرداری کرج  یک نقاهتگاه موقت بستری با ۵۰۰ تخت  برای بیماران کووید ۱۹ در حال تجهیز و راه اندازی است ضمن آنکه نقاهتگاه ۶۰ تختخوابی فردیس نیز خدمات ارائه می دهد.

وی تاکید کردکه  اگر نیاز باشد در نقاط مختلف استان نقاهتگا ههای موقت راه اندازی خواهد شد.

اعلام آمادگی موسسه رازی برای تزریق ۲۰ میلیون دز واکسن کرونا

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج با اعلام اینکه واکسن رازی کووپارس در مرحله نهایی تحقیقات بالینی قرار دارد از آمادگی این موسسه برای تامین ۲۰ میلیون دز واکسن کرونا در شرایط اضطراری خبر داد.

واکسن رازی کووپارس که به ۲ شیوه تزریقی و استنشاقی مورد استفاده قرار می گیرد میزان اثر بخشی آن بالای ۹۰ درصد اعلام شده است.

بااین وجود همچنین شرکت کووبرکت تولید انبوه واکسن خود را در دستور کار قرار داده وقرار است بخشی از این واکسن ها در استان البرز تزریق شود.

در این حال استان البرز اگر چه این روزها باموج سنگین دلتا مواجه است اما امید به واکسیناسیون کل جمعیت آن در ماه های آینده دوچندان شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …