پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

مسجد پشتوانه معنوی نظام اسلامی و جبهه مقاومت است

حجت الاسلام و المسلمین علی دشتکی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته بزرگداشت مساجد ( ۳۰ مرداد ماه تا پنجم شهریور ماه) افزود: برای فعالیت در حوزه های فرهنگی، دینی و مذهبی نیاز به زیرساختهایی همچون مساجد، هیئات مذهبی و مراکز دینی و گروه های فعال در این حوزه ها است.

وی با بیان اینکه این زیرساخت ها بایستی مرتب به روزرسانی شود، اظهار داشت: این روزآمد کردن نه به جهت عوض کردن شکل و شمایل آن ها بلکه بر تعمیق و استحکام برنامه ریزی و سیاست گذاری آن ها می باشد.

دشتکی شبکه سازی توسط این هیئات و مساجد را از صدر اسلام تا کنون به صورت بسیار نظام مندی دانست و گفت: نخستین قدم برای برنامه ریزی بهینه، به روز بودن داشته ها از این زیرساخت ها و مستند بودن است.

وی افزود: به همین منظور بایستی شناسنامه و مجوز هیئات مذهبی، گروه های جهادی، مراکز قرآنی که در ظرف عظیم مسجد فعالیت می کنند در هیئات مذهبی و مجوز و شناسنامه آن ها و مراکز قرآنی و گروه های جهادی ثبت و به روزرسانی شود که آغاز ورود به این موضوع ثبت سند مساجد به خصوص مساجد دارای رقبه می باشد.

سند حدود ۹۰ درصد مساجد استان البرز به ثبت رسیده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز صدور و ثبت سند مساجد را نیازمند مستندات اولیه همچون وقف نامه سند مسجد و رقبات عنوان کرد و تصریح کرد: اخیرا در پی تفاهم نامه ای که بین اوقاف و سازمان ثبت و اسناد استان برای صدور سند مساجد منعقد شده، از حدود ۷۰۰ مسجد استان برای ۶۳۴ مسجد که حدود ۹۰ درصد مساجد می باشد، سند صادر شده است.

 وی تاکید کرد که در پی این تفاهم نامه یک فراخوان عمومی صادر شده تا متولیان، هیات امنا و مسوولان مربوطه مساجد برای مستند سازی مساجد و اخذ سند رقبات مساجد اقدام کنند زیرا شاید این فرصت در سال های آتی تکرار نشود و بایستی از این فرصت تفاهم نامه اوقاف با ثبت متولیان و امنا و ائمه جماعات نهایت بهره را ببرند.

حاشیه سازی دشمنان متن اصلی مساجد را زیر سووال نمی برد

دشتکی در ادامه به موضوع تاثیرگذاری عمیق مساجد اشاره کرد و گفت: این تاثیرگذاری شاید برای دیگران به خصوص دشمنان انقلاب و اسلام قابل تحمل نباشد و مورد سند خیلی حاشیه ها باشد تا  این حاشیه ها متن اصلی که مسجد است را زیرا سووال ببرد و تاثیرگذاری مسجد را پایین بیاورد.

وی با اشاره به اینکه در هفته مساجد هستیم، افزود: علت اینکه این ایام را به عنوان روز و هفته مسجد نامگذاری کرده اند، نقش آفرینی مسجد در پیشتیبانی و تاثیرگذاری فعالیت های مقاومتی در سطح دنیا به ویژه در موضوع سیاست های صهیونیستی است که آن ها با به آتش کشیدن مساجد و جریحه دار کردن مردم و حرم می خواهند جایگاه رفیع مساجد را زیر سووال ببرند.

دشتکی ادامه داد: مسجد از روز اول اسلام و در زمان پیامبر (ص) مورد توجه بوده به همین دلیل هر چیزی که در حوزه اعتقادی مورد توجه باشد و تاثیرگذاری گسترده و عمیق داشته باشد اقدام به حاشیه سازی بر علیه آن می کنند.

وی اضافه کرد: جبهه باطل می گویند تاثیرگذاری مساجد نسبت به گذشته پایین آمده که اگر اینگونه است چرا این همه هجمه به مسجد و دین و مذهب است و هر جا جبهه باطل به خواسته و هدف خودش بخواهد بریزد از جایگاه های دینی و مذهبی استفاده می کند.

وی گفت: امروز برای اینکه جبهه باطل جایگاه جبهه مقاومت را بشکند جامه دینی و مذهبی به خود می پوشاند و از روزنه ای ورود می کند تا اختلاف ایجاد کرده  و تاثیرگذاری را کمتر کند که ایجاد گروه های دست ساز دشمن همچون طالبان، داعش و النصره را با پوشاندن لباس مذهب درصدد کمرنگ سازی زیرساخت مسجد و نگاه های اعتقادی می باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز افزود: اعتقادات و باورهای دینی و انقلابی را می توان در مساجد تقویت کرد و امروز قائل به کمرنگ شدن مساجد نیستیم ضمن اینکه نباید از دیگر کارکردهای مساجد غافل باشیم و هر قدر این فعالیت ها از تنوع بیشتری برخوردار باشد از جذابیت و اقبال بیشتری برخوردار می شود و مورد استقابل اقشار مختلف به خصوص جوانان می شود.

وی اظهار داشت: یکی از ظرفیت های فرهنگی دینی در نظام توحیدی در اماکن مذهبی نهفته است که مسجد جایگاه خاصی در این میان دارد و در قرن ۲۱ به موضوع شبکه سازی توجه زیادی شده و این موضوع در صدر اسلام توسط پیامبر در مساجد انجام می گرفت.

وی بیان داشت: پرداختن به موضوع ظلم ستیزی و عدالت محوری از جمله موضوعاتی است که در اسلام به آن تاکید شده است که باید در جامعه نگاه انقلابی و در برنامه های فرهنگی دینی مذهبی مساجد مورد تاکید قرار گیرد.

دشتکی با تاکید بر اینکه مسجدی که مساله انقلابی گری در آن کمرنگ باشد در نظام اسلامی جایگاهی ندارد، گفت: مسجد باید نیروهای انقلابی و جهادی تربیت کند زیرا امروز برای نظام انقلابی و اسلامی پرورش نیروهای جوان انقلابی و جهادی مهم است که باید هیات امنای مساجد، معتمدین محل و امامان جماعت مساجد باید آن را مورد نظر خود قرار دهند زیرا مساجد پایگاه هایی برای مبارزه با ظلم و استکبارستیزی هستند.

نقش آفرینی مساجد در دوران کرونا

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز در ادامه به نقش آفرینی مساجد در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا اشاره کرد و افزود: نگاه مسجد محور باعث شد موضوعات اجتماعی و کمک ها از سوی مساجد برای حل مشکلات کرونا قابل حل باشد.

وی بیان داشت: امروز مساجد در موضوع کرونا پیشقدم بودند و در خط مقدم برای رفع مشکلات اقتصادی آسیب دیدگان کرونا قدم های خوبی برداشتند.

وی به موضوع شبکه سازی مساجد اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی شبکه مساجد به وجود آمد و همین امر بود که امام خمینی (ره) مساجد را سنگرهایی دانست که باید حفظ شود.

دشتکی با اشاره به اینکه مساجد دفاع مقدس را مدیریت کردند و توانستند در بین نیروهای انقلابی انسجام و وحدت رویه ایجاد کند، افزود: برای مقابله با مشکلات کشور باید مسجد محور باشیم و اگر می خواهیم انقلاب را از شرایط به وجود آمده خارج کنیم باید مساجد محور قرار گیرند زیرا مساجد نقشه شوم دشمنان را برملا می کنند.

وی یادآور شد که مساجد اساس تعلیم و تربیت مومنین است و بعد از انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی مساجد بزرگترین پایگاه ساماندهی اعزام نیروها شدند ضمن اینکه حفظ اسلام و انقلاب در محور وحدت آفرینی فارغ از دعواهای سیاسی باید در مساجد شکل بگیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز اظهار داشت: منشاء‌ حرکت و باورهای خیلی از جوانان موفق همچون شهدای مدافع حرم از مسجد بوده است.

در تقویم رسمی کشور ۳۰ مرداد روز جهانی مسجد است و هفته مسجد نیز از این روز آغاز می شود که به سال ۱۳۴۸ برمی گردد که در چنین روزی مسجد الاقصی توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …