جمعه , 31 فروردین 1403

وزیر بهداشت در کرج: ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کرج،  بهرام عین الهی در حاشیه بازدید از یکی از واحدهای تولیدی دارو در شهرک دارویی برکت در شهرستان ساوجبلاغ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز از یکی از پیشرفته ترین مرکز تولید واکسن در دنیا بازدید کردم.

وی افزود: آخرین تکنولوژی به کار گرفته شده در دنیا در این شرکت دارویی برای تولید واکسن به کار گرفته شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه  مهمترین موضوع تولید واکسن در مدت یکسال است که دانشمندان جوان و جهادی انجام دادند، بیان کرد: امکاناتی در این مجموعه ایجاد شده که قوت قلبی برای مردم ایران است و نوید بخش این است که این شرکت در مورد همه تهدیدات آینده پاسخگوی نیازها است.

عین الهی با اشاره به اینکه امروز بهترین روز زندگی من است که چنین مجموعه ای را از نزدیک ملاحضه کردم، عنوان کرد: در صنعت داروسازی 97  درصد از داروها در داخل تولید می‌شود و سه درصد از داروها وارداتی هستند که این 3 درصد داروهای گران قیمتی هستند.

وی با بیان اینکه داروهای وارداتی در بخش سرطان و بیمارهای نادر است، تصریح کرد: ایران همیشه در تحریم بوده و باید به سمت خودکفایی در تولید دارو برود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از کشورها از ایران تقاضای خرید واکسن برکت را دارند، ادامه داد: در حال حاضر  تامین نیاز داخل اولویت اصلی است و در صورت عدم نیاز به واکسن برای بحث تامین واکسن دیگر کشورها تصمیم گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 115 میلیون دز واکسن در کشور تزریق شده است ، تصریح کرد: تزریق دز سوم واکسن برکت در حال انجام است و با تولیدات واکسن داخل می توان نیاز کشور را تامین کرد.

وی با بیان اینکه کم عارضه ترین واکسن در دنیا واکسن برکت است ، افزود: این واکسن در شرایط بسیار خوب  بدون هیچگونه عارضه ای با پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا تولید شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا واکسن برکت در مورد سویه امیکرون تاثیر گذار است، ادامه داد: این کارخانه توانایی تولید واکسن بر پایه داده‌های ویروسی را دارد و می تواند واکسنی که بر روی ویروس امیکرون یا دلتا موثر باشد را تولید کند.

عین الهی با اشاره به اینکه این کارخانه توانایی تولید واکسن برای هر نوعی از ویروس و میکروب را دارد، تصریح کرد: در دنیا واکسیناسیون به صورت یکسان انجام نشده و کشورهای متمول تنها به فکر خودشان هستند و واکسن را تنها برای جمعیت خود می خواهند که این شیوه سبب شکل گیری سویه‌های جدید شده است.

وی با بیان اینکه میزان واکسیناسیون در آفریقا 6.5 درصد است و اکثر کشورهای آفریقایی واکسن نزده اند، تصریح کرد: نامتوازن بودن تزریق واکسن در دنیا سبب می‌شود که پاندمی کرونا برطرف نشود و وقتی پاندمی بر طرف می‌شود که همه دنیا واکسن تزریق کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سویه امیکرون سرعت بسیاری در شیوع دارد، تصریح کرد: علیرغم همه تلاش‌ها این ویروس به کشور وارد شد و ماسک تنها راه جلوگیری از ابتلا به امیکرون است و به مردم عزیز توصیه می کنیم که مردم ماسک را بر ندارند.

عین الهی با بیان اینکه 87 درصد مردم یک دز واکسن را دریافت کردند ، ادامه داد: 76 درصد مردم دو دز کامل را تزریق کردند ، از مردم خواهش می کنیم که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کرده و واکسن بزنند تا دیگران را آلوده نکنند.

وی بابیان اینکه  تزریق دز سوم واکسن کرونا 70 الی 80 درصد جلوی شیوع و ابتلا را می گیرد و این موضوع ثابت شده است ، عنوان کرد: کسانی که سه ماه از تزریق دز دوم واکسن آنها می گذرد حتما برای تزریق دز سوم اقدام کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با ورود امیکرون همه مراکز تزریق واکسن فعال می‌شوند، ادامه داد: مردم تجمعات را تا دو الی سه هفته کاهش بدهند و در مراکز پر ازدحام حتما از ماسک استفاده کنند.

انتهای پیام/ ع

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …