دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403

نمایشگاه سنتی یلدا در کرج برپا شد

به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه هنرجویان هنرستان شهید چمران آموزش و پرورش ناحیه یک کرج، آیین سنتی یلدا را با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با این سنت ایرانی در اقوام مختلف به زبان هنر و قلم به تصویرکشیدند تا دانش آموزان استان البرز در بستر شبکه شاد به صورت زنده شاهد این رویداد فرهنگی باشند.

در نمایشگاه برپا شده انواع میوه و سبزی آرایی، آجیل و دیگر تنقلات،غذا های محلی در غرفه های مختلف در معرض دید قرار گرفته است.

تهیه و تدوین موسیقی و پیام های تربیتی ویژه ایام فاطمیه از دیگر فعالیت های هنرجویان هنرستان دخترانه شهید چمران است که به این نمایشگاه جلوه ای خاص بخشیده است.

هنرجویان با استفاده از هنر نقاله گری، حافظ خوانی و به نمایش درآوردن داستان آجیل مشکل گشا و فال به بیان فلسفه یلدای ایرانی پرداختند.

یلدای مهربانی از دیگر بخش های مهم این نمایشگاه است که در آن هنرجویان با کمک اولیا برای دانش آموزان بی بضاعت،اقدام به تهیه و اهدا بسته های معیشتی کرده اند.

این نمایشگاه یک روزه تا غروب  امروز سه شنبه برای بازدید علاقه مندان دایر است .

فرشته فهمیده معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش البرز نیز روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا اظهارداشت: امسال دانش آموزان البرز بویژه دانش آموزان عضو تشکل های دانش آموزی همانند خانواده های معظم شهدا، یلدای فاطمی خود بعنوان بلندترین شب سال را با یادی از شهدا زنده نگاه داشته و سفره های یلدایی خود را مزین به تصاویری از شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان البرز در شب یلدای ایرانی یاد و خاطره شهدا ی کشورعزیزمان  همچون سردارحاج قاسم سلیمانی را در اذهان تداعی می کنند.

وی بیان داشت: بسیاری از دانش آموزان البرز امشب یلدای فاطمی به یاد شهدا را با بارگذاری عکس و عکس نوشته های خود در بستر شبکه شاد در کانال معاونت پرورشی استان می کنند.

فهمیده ادامه داد: دانش آموزان در کانون گرم خانواده هایشان شب یلدا طولانی ترین شب سال را با یاد شهدا می گذرانند تا بگویند در همه لحظه های زندگی باید به یاد شهدا باشیم زیرا امنیت و آرامش امروز ما حاصل ایثار گری این عزیزان است.

وی تصریح کرد: خاطراتی که از شهدا می شنویم بسیار شیرین است لذا در این شب برخی از دانش آموزان هم پای خاطره گویی از شهدا می شوند تا لحظات خوش یلدا را با رنگ و بوی ایثار و شهادت بگذرانند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به اینکه یلدا و آیین هایی مانند آن انسجام اجتماعی را تقویت می کنند،یادآورشد: شب چله می توان بار دیگر حس هویت ایرانی بودن را در یلدا پیدا کنیم.

وی عنوان کرد: کارکرد اصلی آیینی مانند یلدا این است که حال جامعه را خوش می کند؛ پیشتر و در زمستان های سخت و در شرایط محدودیت منابع، آدم ها به واسطه این آیین ها سختی ها را می گذراندند و انسجام لازم را برای ارتقای کیفیت زندگی فراهم می ساختند.

فهمیده آیین‌های ملی از جمله یلدا را ایجاد حال خوش در جامعه و تقویت و ارتقای انسجام خانوادگی و کیفیت زندگی برشمرد.

استان البرز حدود ۵۱۲ هزار دانش آموز دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …