پنجشنبه , 9 فروردین 1403

معیار عمومی احکام اسلامی در تشکیل بنیان خانواده تبیین شد

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – هاجر محمدی: جلسه‌ای کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی با محوریت تبیین معیار عمومی احکام اسلامی در تشکیل بنیان خانواده در صحن زیارتی آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) روستای علی‌آباد گونه ناحیه دو شهرستان کرج برگزار شد.

فاطمه توانا، مشاوره امور خانواده و جوانی جمعیت، در ششمین جلسه تبیین سبک زندگی اسلامی، که عصر ۲۴ بهمن‌ماه، در محل صحن زیارتی امامزاده عبدالله (ع) روستای علی‌آباد گونه ناحیه دو شهرستان کرج برگزار شد، با بیان این مطلب که زن و شوهر نعمتی بسیار عظیم برای یکدیگر هستند که زن در مرد لطف خداوند را می‌بیند و شوهر در زن خود، جمال و کمال پروردگار را می‌بیند، گفت: بنیان زندگی که بر پایه ذکر شریف «بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» بنا گذاشته شود، آن زندگی خانوادگی و اجتماعی پر از نشاط و آرامش الهی و انتخاب راه صحیح و رستگاری می‌شود.

وی افزود: اینکه در زندگی زیبای زناشویی که پر از مهر زن به شوهر و محبت مرد به زن است یک تمرین نزدیکی با خداوند باریتعالی برای کمال و وصل به محبوب حقیقی است. لذا می‌بینیم اکسیر آرامش الهی، محبت و مودت است که فلز را تبدیل به طلا می‌کند.

کارشناس سبک زندگی اسلامی بیان کرد: همسر «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها» است یعنی باید عامل آرامش باشد و نباید مایه‌ی تشنج و اضطراب باشد، به آن علت که تمامی عالم خلقت هدفدار آفرینش شده‌اند و برای هر کدام ماموریتی معرفتی خود الهی از ناحیه حضرت باریتعالی نگاشته شده است. پس از این منظومه بیکران ناظم الهی نتیجه می‌گیریم که هدف از ازدواج، تنها ارضای غریزه جنسی نیست، بلکه رسیدن به یک آرامش جسمی و روانی است.

توانا در ادامه با تاکید بر اینکه باید در هر انتخابی دقت نظر و شناخت جامع داشته باشیم تا انتخاب‌های ما به طرز صحیح صورت پذیرد، افزود: محبت در بنیان نظام خانوادگی در واقع تجلی ذکر شریف «هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّهُ» است یعنی محبت یک هدیه‌ای الهی برای اعطای لباس آرامش توسط زوجین به یکدیگر است که با مال و مقام و زیبایی به دست نمی‌آید.

وی شرافت و پاکدامنی، داشتن اخلاق خوش، رعایت ادب در سخن گفتن، داشتن مهارت‌هایی اجتماعی و اقتصادی در زندگی زناشویی، صداقت و مهربانی، اخلاق و دیانت، دارا بودن زیرساخت هویت فرهنگی و دینی در شخصیت فردی را از ویژگی‌های پسندیده برای تشکیل زندگی زوجین جوان برشمرد و گفت: پیامبر اعظم حضرت محمدمصطفی (ص) فرمودند که اگر اخلاق و دیانت کسی را که پسندیدید با او ازدواج کنید وگرنه فتنه به پا خواهد شد. لذا دختران و پسران جوان پیش از جلسات آشنایی باید توجه داشته باشند که اخلاق خوش نشانه ایمان می‌باشد، پس مومن بد اخلاق نداریم مومن یعنی ایمان به خدا و مهربان با خلق خدا بودن است.

کارشناس سبک زندگی اسلامی تصریح کرد: پیام این ذکر شریف «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» خطاب به زوجین و همسران در زندگی زناشویی این است که طلب وصال و پسندیدن انسان‌های هم‌شان برای تشکیل زندگی زناشویی در واقع یک میل طبیعی و تکوینی است که با پاسخی تشریعی و تعلیمی تقدس پیدا کرد و اینچنین عشق آغاز شد.

وی اضافه‌کرد: لباس مایه زینت و آرامش است و همسر و فرزند نیز مایه زینت و آرامش خانواده‌اند. همسران نیز در کانون خانواده باید عیوب و نارسایی‌های یکدیگر را بپوشانند.

گفتنی است، کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی با حضور و تدریس فاطمه توانا، مشاوره امور خانواده و جوانی جمعیت، به‌صورت جلسات هفتگی از سوی پایگاه مقاومت بسیج شهید رجایی روستای علی‌آباد گونه و با همکاری مرکز افق امامزاده عبدالله (ع) و اداره اوقاف و امورخیریه ناحیه دو شهرستان کرج برگزار می‌شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …