جمعه , 14 اردیبهشت 1403

قیمت نان تکان نمی‌خورد؛ کمبودی در زمینه کالا‌ها نداریم

استاندار البرز گفت: پرداخت یارانه، قیمت نان را افزایش نداده‌ است.‌

قیمت نان تکان نمی‌خورد؛ کمبودی در زمینه کالا‌ها نداریمبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، عبداللهی افزود: سالانه حدود ۱۳میلیون تن گندم در کشور به آرد تبدیل می‌شود که ۱۱ تن آن در نانوایی‌ها و باقی آن در صنعت مانند صنایع تولید ماکارونی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندار البرز گفت: گندم در دولت گذشته از کشاورز حدود ۵هزار تومان خریداری و تا به آرد تبدیل شود حدود نه هزار تومان برآورد می‌شد.

حدود ۵میلیون تن گندم در کشور تولید و هفت میلیون تن نیز وارد می‌شود.

او افزود: گندم در دوره جدید از کشاورز حدود ۱۱ هزار تومان خریداری می‌شود.

عبداللهی گفت: اکنون در جهان و ایران با خشکسالی مواجه هستیم و جنگ روسیه با اوکراین نیز بر افزایش نرخ‌ها تاثیرگذاشته است، زیرا ۷۰ درصد دانه‌های روغنی و ۳۰درصد گندم دنیا در این دو کشور تولید می‌شود.

او افزود: دولت گذشته آرد را به نرخ ۶۵۰ تومان به نانوایی‌های سنتی پز، ۹۵۰ تومان به آزادپز‌ها و به صنعتی‌ها به قیمت کیلویی ۲هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروخت.

استاندار البرز گفت: قرار شد قیمت نان با همین قیمت‌ها فروخته شود، اما مابه‌التفاوت قیمت را نانوا دریافت می‌کند.

او افزود: وقتی وارد کننده گندم را وارد می‌کرد، دولت سوبسید تفاوت ارز را به آن پرداخت می‌کرد و در این صورت مجبور بود ارز آزاد تهیه کند.

به گفته استاندار: اکنون دولت سوبسید را به حساب مصرف کننده پرداخت و مابه‌التفاوت را به حساب نانوا واریز می‌کند.

به‌گفته عبداللهی، نانوایان و کارخانه‌ها آرد را کیلویی ۱۶ هزار تومان خریداری می‌کنند.

او افزود: همین مورد باعث افزایش نرخ ماکارونی شد و دولت تصمیم گرفت به کارخانه و نانوایی‌ها کمکی کند به همین دلیل واحد‌های صنعتی می‌توانند هزینه آرد را ۸۹ روز و نانوایی‌ها ۴۵ روز بعد از تحویل، پرداخت کنند و حسن این ماجرا این است که یارانه به خود مصرف‌کننده می‌رسد.

استاندار البرز گفت: درکشور‌های همسایه ما، دولت آرد را کیسه‌ای ۳۸ هزار تومان به نانوایان به فروش می‌رساند، اما در بازار آزاد به نرخ ۶۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به فروش می‌رفته که این مبالغ بعد از جنگ روسیه و اوکراین بیشتر شده است‌.

او افزود: قبلا ارز ۴۲۰۰تومانی برای خرید دانه‌های روغنی و خوراک دام‌ها پرداخت می‌شد، ولی اکنون دیگر این اتفاق نمی‌افتد، بنابراین دولت برای خرید مرغ، تخم مرغ، روغن و شیر؛ به شهروندان یارانه پرداخت می‌کند.

عبداللهی گفت: همه اقلام و کالا‌های اساسی در البرز وجود دارد تا جایی که اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در البرز ذخیره شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …