شنبه , 1 اردیبهشت 1403

فرهنگ ایثار و شهادت طلبی فقط برای جنگ و مبارزه نیست

 سلیمان رستمیان روز شنبه در نشست کارگروه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که با حضور مسوولان آموزش‌ و پرورش، صداوسیما، حوزه هنری و سپاه در سالن جلسات برگزار شد، با بیان اینکه امروز در بحث تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کارهایی صورت گرفته که  کافی نیست، گفت: امکاناتی که امروز داریم در دوران دفاع مقدس در اختیار نداشتم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه از پس از دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا به امروز اقدامات خوبی در خصوص ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت صورت گرفت و منجر به این شده تا فضای ایثار و شهادت همچنان در جامعه وجود داشته باشد.
مدیرکل بنیاد شهید البرز افزود: آنچه در باورهای دینی خود داریم برگرفته از آن چیزی است که در طول جریان تاریخ به‌دست ما رسیده است، جوانانی که امروز در جریان دفاع از مرزهای ایدئولوژیکی شهید می‌شوند با تأسی از جریان فرهنگی عاشورا است و تاکنون نیز همچنان ادامه دارد.
رستمیان ادامه داد: اتفاقات بسیاری در بستر عاشورا در طول تاریخ اسلام خصوصاً تاریخ تشیع به وقوع پیوسته است که انقلاب اسلامی ما هم برگرفته از همان جریان است.

وی بیان داشت: جریان انقلاب اسلامی بدون هیچ مشابهی با رهبری امام خمینی (ره) در دنیا شکل گرفت.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز مجاهدت، رشادت و مبارزه‌های جوانان در دوران انقلاب و دفاع مقدس را بسیار اثرگذار دانست و تصریح کرد: امروز متأسفانه نتوانستیم در برابر آن‌همه مجاهدت، ایثار و ازخودگذشتگی آن چیزی را که باید را القا کنیم.

رستمیان  اضافه کرد: جوانانی امروز هستند که با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب آگاه و معتقد هستند اما بسیاری از جوانان  با این ارزش‌ها آشنا نیستند و این نشان‌دهنده این است که ما کار خود را به‌درستی انجام نداده‌ایم.
وی افزود:  ما باید از خودگذشتگی، دگر خواهی، فتوت و جوانمردی را در جامعه ترویج کنیم و  بهترین الگو و اسوه برای ترویج این سیره و روش رفتار شهدا است.
مشاور امور ایثارگران استانداری البرز در ادامه بابیان اینکه امروز ابزار و امکانات بسیار خوبی را در اختیارداریم که باید از آن ها به خوبی استفاده کنیم، گفت: ایجاد یک هم‌افزایی در بین دستگاه‌های اجرایی در کنار استفاده از ابزارهای موجود باید منجر به تولید آثار فاخری شود که اثر آن در جامعه باقی بماند.

جمع آوری چهار هزار اثر فیزیکی شهدا

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز در بخش دیگر از سخنان خود  بر لزوم جمع‌آوری آثار شهدا و خاطرات والدین شهدا و جانبازان و ایثارگران اشاره کرد و گفت: بنیاد شهید البرز در بحث جمع‌آوری آثار و اسناد مرتبط به شهدا و خاطرات شفاهی والدین معظم شهدا اقدامات خوبی را انجام  داده است و تا  امروز  حدود چهار هزار آثار فیزیکی شهدا جمع‌آوری و  محتوا و تولیدات رسانه‌ای زیادی را  نیز تولید کرده بطوریکه  مخزنی از این آثار در بنیاد شهید  وجود دارد که می‌تواند مبنای یک سری تولیدات خاص بشود.
وی افزود: امکانات تولید محتوا در بنیاد وجود دارد و این مهم می‌تواند با همکاری و کمک دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد، بیشتر انتظار ما استفاده از ظرفیت آموزش‌وپرورش است که بتوانیم نسل امروز و آینده کشور را تحت تأثیر قرار دهیم.
رستمیان گفت: جامعه هدف ما به لحاظ سنی روبه‌ پیری است ، ما از سال ۹۸ تاکنون متأسفانه  حدود ۳۶۰ نفر از والدین معظم شهدا را ازدست‌داده ایم که هریک از این عزیزان برای نظام و انقلاب یک گنجینه ارزشمند بودند.

وی ادامه داد: امروز نزدیک به یک هزارو ۴۰۰ نفر از والدین معظم شهدا بالای ۷۵ سال و بسیاری از جانبازان و ایثارگران بالای ۵۹ سال سن دارند لذا فرصت‌ها به‌سرعت در حال گذر هستند و ما چند سالی بیشتر زمان نداریم.
وی افزود: خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران حافظ نظام و انقلاب هستند و امروز هم هیچ مطالبه‌ای ندارند اگر بتوانیم روی گفتمان والدین شهدا و ایثارگران کار کنیم به‌طور قطع جامعه را تکان خواهد داد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز تأکید کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری مدظله‌العالی فرمودند «زنده نگه‌داشتن یاد و خاطر شهدا کمتر از شهادت نیست» لذا باید تلاش کنیم تا جلسات باید منتج به نتیجه شود و در عمل صورت بگیرد و در حد گفتمان نباشد.
استان البرز بیش از  پنج هزار و ۲۵۰شهید تقدیم کشور،  انقلاب و اسلام کرده است. 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …