سه شنبه , 4 اردیبهشت 1403

ظرفیت صادراتی در مناطق آزاد افزایش یابد

 به گزارش خبرگزاری آدینه کرج از کرج، سعید محمد در  نشست مشترک مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور که  در منطقه ویژه اقتصادی پیام برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط سخت اقتصادی دشمن به دنبال جلوگیری از توسعه اقتصادی کشور است.

وی هدف اصلی دشمن را آسیب رساندن به بحث معیشت مردم عنوان کرد و افزود: در چنین شرایطی نقش مناطق ویژه اقتصادی برای خنثی اهداف دشمن بسیار حائز اهمیت است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه امروز بیش از  1300 واحد اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی در بخش‌های مختلف تولیدی، صادرات، خدمات، ترانزیت، فناوری و واردات مشغول فعالیت هستند، بیان کرد: ظرفیت‌های کشور به لحاظ سرزمینی بسیار بالاست. کشور ما با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد جنوب و از طرفی منطقه آسیای مرکزی و قفقاز  به نوعی در مسیر راه ابریشم از ظرفیت‌های بسیاری برخودار است.

وی با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی در جای جای کشور می‌توانند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند‌، تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب و دارا بودن ارتباطات با 15 کشور همسایه از مزیت‌های کشور ما به شمار می‌رود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه واردات این کشورها هزار و 100 میلیارد دلار است، گفت: ‌متاسفانه سهم ایران از این صادرات حدود 24 میلیارد دلار است لذا از ظرفیت های موجود استفاده حداکثری نمی‌شود این در حالی است که در شرایط سخت تحریم که صادرات می تواند کمک کار تولیدکنندگان و فعالان اقتصاد کشور و اقتصاد کشور باشند.

 محمد با بیان اینکه  در دنیا بیش از 5 هزار و 400 منطقه ویژه اقتصادی داریم که بخش عمده ای از تجارت و تولید در این مناطق رقم می‌خورد ، تصریح کرد: در ایران هم امروز هفت منطقه آزاد فعال و 32 منطقه ویژه اقتصادی داریم  و  و 47 منطقه ویژه اقتصادی و هشت منطقه آزاد دیگر هم در حال راه اندازی است.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به  اینکه رفع موانع  تولید و حل مسائل مناطق ویژه یکی از موضوعات اصلی و مهم برای این مناطق به شمار می‌رود، گفت: امروزه فعالان اقتصادی بخش خصوصی علیرغم تمام  مشکلات و مسائل تحریم مشکلات خود را حل می کنند و مواد و تجهیزات مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می کنند.

وی افزود: بزرگترین مشکل و معضل فعالان اقتصادی تحریم‌های داخلی و قوانین زائد و مقررات تو در تو و نگاه های جزیره ای در بین بخش های اقتصادی کشور است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری  صنعتی و ویژه اقتصادی  با اشاره به وضع قوانین مخل تولید و قوانین دست و پاگیر متذکر شد: قوانین خلق الساعه سبب افت فعالیت‌های فعالان اقتصادی می شود.

انتهای پیام/ ع

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …