جمعه , 14 اردیبهشت 1403

طبیعت گردان از کوهپیمایی در ارتفاعات البرز دوری کنند

محمد علی سلگی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: هر هفته اطلاعات هواشناسی به خصوص در فصول پاییز و زمستان در کانال هایی که گروه های کوهنوردی عضو هستند با هدف آگاه سازی آنها قرار داده می شود، در این شرایط انتظار ما از گروه های کوهنوردی این است که یا صعود خود را لغو و یا در سطح منطقه کم خطر  انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ باشگاه رسمی کوهنوردی در استان البرز هم اکنون فعال هستند اظهار داشت: تمام این باشگاه ها موارد را در ارتباط با کوهنوردی به خصوص در مواقع هشدار رعایت می کنند و در این رابطه ما مشکلی نداریم.

سلگی ادامه داد: مشکل اساسی ما که در هفته گذشته نیز شاهد آن بودیم گروه های غیر مجاز و آموزش ندیده هستند که بدون توجه به هشدارهای هواشناسی و تجهیزات ، اقدام به کوهپیمایی کرده و برای خود و طبیعت مشکل ایجاد می کنند.

وی خاطر نشان کرد: برای کوهنوردی از سوی باشگاه ها ۱۴ کلاس و دوره های مرتبط برگزار می شود، این در حالی است که گروه های طبیعت گرد و غیر مجاز هیچ کدام از این کلاس ها و آموزش ها را فرا نگرفته و با اصول کوهنوردی آشنا نیستند.

دبیر هیات کوهنوردی البرز گفت: این گروه ها به دلیل نداشتن آشنایی با اصول طبیعت هم به خود و هم به طبیعت آسیب زده و از سوی دیگر در مواقعی که گرفتار مشکلات ناشی از کوهپیمایی می شوند تعداد زیادی امدادگر را نیز درگیر کرده تا بتوان یک تیم را نجات دهیم.

سلگی ادامه داد: در اصول کوهنوردی باید ۱۲ نفر، یک مربی و یک بلد محلی و با تجهیزات کامل راهی کوهستان ها شوند، اما آیا گروه های طبیعت گرد نیز با این مسایل آشنا هستند؟

عصر پنجشنبه هفته گذشته ۱۰ طبیعت گرد در ارتفاعات دیزین  استان البرز گرفتار شدند که پس از تلاش های بی وقفه امدادگران هلال احمر و کوهنوردان بومی ۹ نفر از این تعداد نجات و جسد فردی که سقوط کرده بود کشف شد.

بیش از سه هزار و رزشکار سازمان یافته در رشته کوهنوردی در البرز مشغول به فعالیت هستند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …