یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403

ساماندهی و آزاد سازی  ۱۶ کیلومتر از بستر و حریم رودخانه کرج در اولویت قرار گرفت 

داود نجفیان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : در راستای اجرای تبصره چهار ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و طبق مصوبه شورای عالی  امنیت ملی و  با توجه به اهمیت رودخانه های کرج و شاهرود در تامین آب شرب شهرهای تهران و کرج، مطالعات جامع  رودخانه کرج به طول ۲۰۰کیلومتر و رودخانه شاهرود طالقان به طول ۳۰۰ کیلومتر انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز افزود: مطالعات این ۲ رودخانه  با این هدف انجام شده که شرایطی فراهم گردد تا ضمن عبور ایمن سیلاب ، کیفیت آب این رودخانه ها تامین و پایدار بماند.
وی ادامه داد:  در چارچوب این مطالعات مباحث اجتماعی و اقتصادی رودخانه های استان از جمله رودخانه کرج دیده شده است  و با هماهنگی ستاد مقابله با آلودگی منابع آب شرب  استان  البرز سیاست های شورای امنیت ملی نیز پیگیری می شود.
نجفیان گفت : همچنین با هماهنگی شورای حفظ حقوق بیت المال ، ستاد صیانت و رییس کل ومعاون دادگستری استان و دادستان مرکز استان البرز اقدامات بسیار خوبی در شناسایی تمام تصرفات رودخانه کرج انجام شده است.
این مسوول ادامه داد: در همین راستا  بانک اطلاعاتی کامل از تصرفات و گستره آنها، نوع کاربری ها، وضعیت مالکیتی و مجوزات بنا و نقشه تصرفات در راستای طرح ساماندهی رودخانه کرج  تهیه شده و  میزان تصرفات مشخص و خط آزاد سازی بر روی نقشه ها نیز  پیاده شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار داشت:  در مرحله نخست ۱۶ کیلومتر پایین دست سد کرج یعنی از سد کرج تا ایستگاه آبگیر بیلقان به عنوان اولویت اول انتخاب کردیم که هشت کیلومتر آن در محل نیز علامتگذاری شده است.
وی افزود: در طول این ۱۶ کیلومتر تعداد حدود ۴۲۰ فقره تصرفات وجود دارد که از این تعداد ۱۰ فقره آنها  مربوط به دستگاه های مختلف دولتی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز بیان داشت که ما اخطار را در چند مرحله به تمام متصرفان ابلاغ کرده ایم و  برای آزاد سازی حریم رودخانه آماده هستیم ضمن آنکه با توجه به حساسیت موضوع ۲ بار با شورای تامین استان  و شهرستان کرج  موضوع را مطرح کرده ایم.
وی ادامه داد:  در نهایت  قرار شد هماهنگی های لازم با دستگاه قضایی انجام شود که دستور دیروز ریاست قوه قضائیه، حجت را بر همه ما تمام کرد و امروز صبح بعد از دستور رییس محترم این قوه و وزیر نیرو نشست برگزار شد و یک  تیم برای  تعیین محدوده تصرفاتی به البرز اعزام  شده اند و تاکید همه بر این است  که در اسرع وقت آزاد سازی انجام شود و خوشبختانه در این مورد اتفاق نظر خوبی حاکم است.
این مسوول گفت :  از صبح امروز حراست وزارت نیرو و  مجموعه دستگاه های  فنی به صورت جدی پیگیر هستند و ما هم در استان البرز نشستی با حضور معاون دادگستری استان برگزار کردیم و فردا جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان نیز با همین هدف  برگزار می شود کهو بلافاصله بعد از جلسه یاد شده و انجام  هماهنگی نهایی ، برنامه ریزی برای اجرای آزاد سازی را انجام خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز بیان داشت: پیرو دستور ریاست قوه قضایی که گفتند از مجموعه قوه قضاییه شروع شود و سپس سایر دستگاه های دیگر که انجام خواهد شد این امر عملیاتی می شود. 
وی اظهار داشت: از تعداد ۴۲۰ فقره تصرفاتی که در ۱۶ کیلومتری پایلوت واقع شده ،۴۳ مجموعه آنها  رستوران و  باغ خانوادگی و  ۱۰ واحد  املاک دستگاه های  دولتی و مابقی ویلاها و اعیانی های مربوط به بخش خصوصی است که در قالب طرح، ساماندهی انجام می شوند.
این مسوول افزود: از ۴۳ رستوران این محدوده  حدود پنج رستوران آنها  به دلیل قرار داشتن  در بستر ساماندهی شده  و بطور کامل تخریب و رفع اثر می شوند.
وی تاکید کرد که بانک اطلاعاتی خوبی در این زمینه  طی  یک و نیم سال گذشته  تهیه شده و جلسات متعدد به صورت کارشناسی و مدیریتی در قالب کمیته صیانت از حقوق بیت المال با مدیریت دستگاه قضایی استان و دادستان برگزار شده است.
این مسوول گفت :  یکی از خروجی این جلسات این بود که یک ونیم کیلومتر از بستر رودخانه آتشگاه واقع در شمال کرج  به صورت کامل آزاد سازی  شد و کار موفقی بود که حاصل هم اندیشی شرکت آب منطقه ای با دستگاه های ذیربط به خصوص با دستگاه قضایی استان بوده است. 
وی تاکید کرد که با توجه به دستور ویژه رییس قوه قضاییه و جدیتی که وزارت نیرو به خاطر صیانت از رودخانه کرج دارد، اجماع خوبی شکل گرفته است و تمام این اقدامات  برای جلوگیری از آلودگی آب رودخانه و جلوگیری از خسارت سیل است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …