چهارشنبه , 12 اردیبهشت 1403

روند تصرفات اراضی ملی در استان البرز نزولی است

حامد فرضی روز یکشنبه در آیین تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز افزود: این روند کاهشی اتفاق بسیار خوبی در البرز است به طوریکه پیش از این دغدغه تصرفات را در عرصه های ملی داشتیم که پایش های انجام شده روند کاهشی تصرفات توسط افراد سودجو را نشان می دهد.

وی یکی از ظرفیت های قانونی برای برخورد با متصرفان عرصه های ملی را تبصره یک ماده ۵۵ دانست و اظهار داشت: کمتر دستگاهی این ظرفیت را دارد به طوریکه در طول چهار ماهه امسال بالغ بر ۸۰۰ هکتار از اراضی ملی آزادسازی شد که فقط در یک فقره پرونده قضایی، منجر به رها سازی ۷۷۵ هکتار از اراضی ملی در شهرستان نظرآباد با همکاری دستگاه قضایی استان شد.

فرضی یادآور شد: هم اکنون در تبصره یک ماده ۵۵ آمار رفع تصرف از اجرای احکام بیشتر است که نشان دهنده استفاده از این قابلیت به نحو درست و منطقی می باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به وضعیت منابع طبیعی و عرصه های ملی استان اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی استان البرز با ظرفیت عرصه حدود ۵۲۰ هزار هکتار جزو استان هایی است که همیشه با چالش تغییر کاربری در عرصه کشاورزی و تصرفات در حوزه منابع طبیعی مواجه است.

وی افزود: ارزش افزوده بسیار بالای سرزمینی استان البرز ظرافت و ظرفیت کار برای رسیدگی به امور را دوچندان می کند به طوریکه با هماهنگی و تعامل خوب بین دستگاه ها به خصوص منابع طبیعی با دستگاه های انتظامی و نظامی سعی شده روند تصرفات در کمترین زمان ممکن هم رسیدگی و هم تعیین تکلیف شود.

فرضی بیان داشت: نیروی انتظامی نخستین دستگاهی بوده که در موضوع راه اندازی یگان حفاظت در حوزه منابع طبیعی کشور ورود کرده که این امر به دلیل اهمیتی است که امنیت انفال به عنوان سرمایه ملی متعلق به آحاد جامعه داشته که نقش آفرینی نیروی انتظامی توانست بسیار حائز اهمیت باشد.

وی گفت: بالغ بر ۸۴ درصد از عرصه سرزمینی کشور به عنوان اراضی ملی است و حفاظت و مراقبت و پایش این عرصه ها بایستی در تمام شمول همکاران منابع طبیعی به عنوان یک رکن و وظیفه ذاتی باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: حفاظت از اراضی ملی، رکن اساسی کار در منابع طبیعی تلقی می شود و سایر اقدامات همچون حفاظت از منابع طبیعی، احیاء و توسعه در این حوزه در ادامه این مسیر می باشد و باید از تمام ظرفیت ها در حفاظت و حراست از عرصه های ملی استفاده شود.

فرضی با تاکید بر تعامل بسیار خوب با نیروی انتظامی در استان به موضوع حریق در اراضی ملی نیز اشاره و تصریح کرد: در سال های اخیر به خصوص در سال ۹۷ و ۹۸ بالاترین آمار حریق در عرصه ها را شاهد بودیم که با تعامل و برنامه ریزی بین دستگاهی، مصوبه ای در شورای تامین استان مبنی بر حفاظت از اراضی ملی به خصوص در موضوع حریق توسط دستگاه ها داشتیم.

وی گفت:‌ به این معنی که فرمانداری هر شهرستان بایستی پایش اراضی ملی را بر عهده گیرد و در ادامه مسیر نیز منابع طبیعی به عنوان هماهنگ کننده این بخش باشد که این اتفاق در حال شکل گیری در استان است.

روند تصرفات اراضی ملی در استان البرز نزولی است

ماموریت های یگان حفاظت مدیریت شده انجام شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی از دغدغه ها منابع طبیعی را انجام ماموریت های یگان بر اساس گزارشات مردمی یا سرکشی ها عنوان کرد و افزود: نیروی انسانی کم و امکانات اندک در حوزه یگان حفاظت که هر ماموریت منجر به هزینه های بالایی می شود را یک دغدغه جدی است که این ماموریت ها بایستی مدیریت شده و با برنامه ریزی انجام شود و پس از هر ماموریت گزارش کار به اطلاع روسای مربوطه برسد.

وی با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر تمام پلاک ها پایش و ارزیابی شده اند، اظهار داشت: برای تمام این عرصه ها از لحاظ آتش سوزی، سیل، تصرفات و ورود دام مازاد نقشه تهیه شده و مناطق بحرانی از این لحاظ مشخص شده اند و بایستی تمام برنامه های یگان نیز بر اساس این نقشه ها صورت گیرد تا کمتر شاهد چالش کمبود نیروی انسانی و ادوات باشیم.

البرز حائز رتبه برتر در تثبیت حاکمیت دولت بر اراضی ملی

فرضی در ادامه به موضوع سنددار کردن اراضی ملی اشاره کرد و گفت: البرز یکی از استان های اول تا سوم کشور در تثبیت حاکمیت دولت بر تمام اراضی دولتی و ملی استان می باشد که مرهون یک کار بزرگ انقلابی و جهادی می باشد که تمام افراد در منابع طبیعی با همکاری اداره کل ثبت و اسناد انجام دادند.

وی همچنین یکی از دلایل تصرفات اراضی ملی را همجواری این عرصه ها با مستثنیات دانست و افزود: بعضی از مردم و کشاوران به دلیل ناآگاهی اقدام به تصرف می کنند که هم اکنون با اجرای طرح کاداستر و سند دار کردن اراضی ملی این مشکل به حداقل خواهد رسید.

وی یکی از راهکارهای رفع این معضل را پایش آنلاین و ماهواره ای اراضی دانست و اظهار داشت: به زودی قراردادی با یک شرکت مهندسی منعقد خواهد شد که پایش آنلاین و ماهواره ای را در خصوص هر گونه تغییری و تحرکی در اراضی ملی احصاء می کند به طوریکه حتی تخلیه یک کامیون سنگ در این سیستم قابلیت پایش و رصد دارد.

فرضی یادآور شد که پیش از این جهاد کشاورزی استان البرز به صورت پایلوت کشوری طرح پایش آنلاین ماهواره ای اراضی کشاورزی را آغاز کرده است.

در این آیین از خدمات پنج ساله سرهنگ فرامرز نیکزاد قدردانی و سرهنگ سید محمد حسینی به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت منابع طبیعی معرفی شد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …