پنجشنبه , 9 فروردین 1403

رشته‌هایی که طلا شد؛ ماکارونی، از احتکار تا جریمه‌های چند صدمیلیاردی

افزایش قیمت آرد از یک طرف به افزایش قیمت ماکارونی و از طرف دیگر در این اوضاع منجربه رو شدن دست محتکران با کشف انبارهای احتکار شد.

رشته‌هایی که طلا شد؛ ماکارونی، از احتکار تا جریمه‌های چند صدمیلیاردیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، چند روز پیش بود که خبر افزایش نرخ آرد صنعتی نگرانی‌ها را برای افزایش قیمت خوراکی پرطرفدار همان ماکارونی خودمان افزایش داد.

عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، پس از افزایش قیمت آرد صنعتی قیمت جدید انواع ماکارونی را اعلام کرد.

این نامه خطاب به معاون صنایع عمومی وزارت صمت آمده است: باتوجه به اعلام نرخ گندم بخش صنف و صنعت مورخ ۲۸ فروردین وزارت جهاد کشاورزی و تعیین نرخ آرد و تصویب آن در جلسه ۶ اردیبهشت کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مکاتبات متعدد انجمن های کارخانجات ماکارونی، پیرامون درخواست افزایش هزینه های مرتبط از قبیل دستمزد، کرایه حمل، بسته بندی و غیره و با لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس گیری شده و طرح موضوع در جلسه مورخ ۱۰ اردیبهشت ستاد تنظیم بازار و طرح مجدد موضوع در جلسه ۱۱ اردیبهشت ستاد مذکور به ریاست معاون اول رئیس جمهور حداکثر قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته ای ساده بالحاظ مالیات بر ارزش افزوده به شرح زیر اعلام می‌شود.

قیمت انواع ماکارونی ۵۰۰ گرمی، ۷۰۰ گرمی و ۱۰۰۰گرمی به ترتیب۱۷۰۰۰۰ ریال، ۲۴۰۰۰۰ ریال و ۳۴۰۰۰۰ ریال اعلام شد.

سودجویان بی‌کار نمی‌ نشینند

سرهنگ سلیمانی فرمانده انتظامی ساوجبلاغ البرز از پلمب یک انبار احتکار روغن خوراکی و آرد به ارزش ۱۰ میلیارد ریال در شهر هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ خبر داد.

سرهنگ سلیمانی می‌گوید: ماموران پس از انجام تحقیقات به همراه کارشناسان اداره صنعت، معدن و تجارت به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از آنجا تعداد ۹۰۰ حلب ۱۶ لیتری روغن مایع سرخ کردنی و ۷۰۰ کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی احتکاری را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نظرآباد نیز گفت: مأموران پلیس آگاهی فرماندهی نظرآباد به منظور مبارزه با قاچاق کالا و تشدید مبارزه با احتکار، از احتکار کالا‌های اساسی در این شهرستان مطلع و موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

او می‌گوید: پس از بررسی صحت موضوع، تیمی مشترک با اداره صمت و اداره مبارزه با قاچاق کالا به همراه پلیس آگاهی، به آدرس اعلامی اعزام و ضمن هماهنگی با مرجع قضایی از انبار مورد نظر بازدید کردند.

سرهنگ اسداللهی گفت: در بازرسی به عمل آمده از محل مذکور ۲۸ تن اقلام خوراکی شامل برنج، کشمش، شکر، عدس، سویا و لوبیا احتکار شده به ارزش تقریبی ۱۵ میلیارد ریال کشف شد.

مماشات با محتکران ممنوع

آیت‌الله حسینی همدانی امام جمعه کرج گفت: با محتکرین مسامحه، مداهنه و ملاحظه نکنید؛ تا شنیده‌اند آرد گران می‌شود از چند وقت قبل شروع به احتکار و جمع‌آوری مواد کرده‌اند.

آیت‌الله حسینی همدانی گفت: همین‌ها در دوران جنگ هم همین کارها را کردند و ثروت‌هایی برای خودشان جمع کردند.

او می گوید: عده‌ای از شما قطعاً یادتان است که در دوران دفاع مقدس برخی شروع به احتکار کردند بعد هم همین‌ها به جریانات خاص تا قبل از این دولت کنونی کمک می‌کردند، یعنی در برهم زدن اوضاع کشور نقش داشتند.

رشته‌هایی که طلا شد؛ ماکارونی، از احتکار تا جریمه‌های چند صدمیلیاردی

پای کارخانه معروف گیر افتاد

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: بعد از وصول گزارش تخلف یک شرکت بزرگ تولید ماکارونی در استان البرز با عنوان گرانفروشی، شعبه تعزیرات حکومتی به صورت ویژه وارد رسیدگی شد.

به گفته آقای اصانلو، بررسی ها حاکی از این بود که شرکت موصوف به صورت گسترده اقدام به گرانفروشی کرده است.

او می‌گوید: رای بدوی محکومیت شرکت موصوف به پرداخت جریمه به میزان سه میلیون و هشتصد و شصت و هفت میلیارد ریال معادل سیصد و هشتاد و شش میلیارد و هفت صد میلیون تومان صادر شد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: با توجه به سیاست های تنظیم بازار دولت سازمان تعزیرات حکومتی مصمم است با اشخاصی که از وضعیت موجود سوء استفاده می کنند مقابله کند و قطعا در این مسیر مماشات یا مسامحه نخواهد داشت.

جریمه چند صد میلیاردی شایعه نبود

پس از انتشار خبر ۳۸۶ میلیارد تومانی کارخانه معروف احتکار کننده، برخی منابع غیررسمی از تکذیب این خبر از سوی آن کارخانه خبر دادند اما منابع رسمی آن را تایید کردند.

معاون تعزیرات حکومتی البرز گفت: رای بدوی محکومیت(با عنوان گران فروشی) به پرداخت جریمه سیصد و هشتاد و شش میلیارد و هفتصد میلیون تومانی برای یکی از کارخانه‌های تولید ماکارونی در شعبه دوم شهرستان ساوجبلاغ صادر شد.

او می‌گوید: این رای، رای قطعی نیست و قابل تجدیدنظر است و بعد از این که مسئول کارخانه مورد نظر نسبت به رای اعتراض کند، مورد رسیدگی دادگاه تجدید نظر استان قرار می‌گیرد.

آقای نوراللهی گفت: قطعا موضوع بعد از قطعیت رای شفاف‌تر اعلام خواهد شد.

او می گوید: با توجه به سیاست‌های تنظیم بازار دولت، سازمان تعزیرات حکومتی مصمم است با اشخاصی که از وضعیت موجود سوءاستفاده می‌کنند مقابله کند و قطعا در این مسیر مماشات یا مسامحه نخواهد داشت.

رشته‌هایی که طلا شد؛ ماکارونی، از احتکار تا جریمه‌های چند صدمیلیاردی

موی لای درز نظارت نمی‌رود

از روز ۱۵ اردیبهشت ناظران تعزیرات حکومتی هرروز از کارخانه‌های ماکارونی بازدید می‌کنند و حتی در برخی موارد از بازرس و ناظر مقیم استفاده می‌شود.

روزانه هشت اکیپ بازرسی همراه با قاضی به صنوف مراجعه می کنند تا جایی که ۱۸ اردیبهشت بیش از دو هزار بازرسی انجام و بیش از پانصد پرونده تخلف صنفی تشکیل شد.

شماره تلفن ۱۲۴ آماده دریافت گزارش شهروند درخصوص تخلفات صنفی است، سامانه اینترنتی ۱۳۵ تعزیرات حکومتی نیز راهی برای ثبت گزارش شهروندان محسوب می شود.

علت ساده کمبود کلان ماکارونی
آقای عظیمی سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی البرز گفت: بازتعریف سامانه توسط اداره غله باعث کُند شدن روند تولید ماکارونی شده است.

آقای عظیمی گفت: باتوجه به افزایش قیمت آرد، همکاران درحال به‌روزرسانی سامانه مربوطه هستند.

او می‌گوید: به همین دلیل آردرسانی به کارخانه‌ها کم و روند تولید کُند شده است.

قیمت آرد مورد استفاده در صنعت به صورت آزاد محاسبه می‌شود.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی البرز گفت: باتوجه به آزاد بودن قیمت آرد صنعت، امکان احتکار آن توسط برخی افراد سودجو وجود دارد.

او می گوید: دائما بازرسان ما درحال رصد بازار هستند و افراد سودجو مورد پیگیرد قانونی قرار خواهند گرفت.

کمبودها جبران می‌شود

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های تولید ماکارونی کشور گفت: این شرکت ماکارون با حداکثر توان تولید ۲۴ ساعته محصولات خود را به بازار ارسال می کند و اطمینان داریم که بدون هیچگونه نگرانی این اتفاق رخ می‌دهد.

او می‌گوید: در حال حاضر روزانه چند صد تن تولید داریم و حتی در ایام تعطیل به صورت شبانه‌روزی مشغول هستیم و در این زمینه هیچ کمبودی وجود ندارد.

رشته‌هایی که طلا شد؛ ماکارونی، از احتکار تا جریمه‌های چند صدمیلیاردی

 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …