جمعه , 14 اردیبهشت 1403

تحقق عدالت آموزشی در البرز نیازمند همراهی بیشتر خیرین

خیران و معلمان استان البرز در هر سال تحصیلی برای  اجرای عدالت آموزشی و ارتقای کمی و کیفی مدارس مناطق کم برخوردار گام برمی دارند تا در این استان دانش آموزان با آرامش به ادامه تحصیل بپردازند؛ ارتقای کمی و کیفی برنامه های آموزش و پرورش از مهمترین دغدغه های معلمان البرز در هر سال تحصیلی است  زیرا این استان با مهاجرت پذیری بالا و تراکم بالای دانش آموزی در کلاس های درس روبرو است.

مشارکت بالای خیران و معلمان در پروژه مهر که نماد وحدت، همدلی و برنامه ریزی عملیاتی است نیز حکایت از گسترش عدالت آموزشی در آموزش و پرورش دارد؛ بهینه سازی فضای مدارس و رفع نواقص تجهیزات آموزشی بخشی از اقدامات معلمان در مدارس البرز است که به صورت خودجوش و ابتکاری انجام می شود.

مدرسه‌سازی از ارکان مهم توسعه و اولین گام برای  تحول آموزشی به عنوان زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه است که خیرین مدرسه ساز در تحقق آن نقش بسزایی ایفا می کنند؛مشارکت مردم و خیرین مکمل تلاش دولت در حوزه مدرسه سازی است که دراین راستا خیران نیک اندیش درهمه استان ها از جمله استان البرز کارنامه موفقی دارند.

 یکی از دستاوردهای فعالیت خیرین مدرسه ساز، مشارکت اقتصادی در کمک به دستگاه تعلیم و تربیت است که نشان ایثارگری آن درهمه مناطق کشور به وضوح دیده می شود؛ خیرین مدرسه ساز بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور در راستای توسعه و تجهیز مدارس محسوب می شوند و همه مردم قدردان همت والای این عزیزان هستند.

با این وجود همراهی بیشتر جامعه خیرین و معلمان می تواند گره های کور در رفع محرومیت های آموزشی استان مهاجرپذیر البرز بگشاید .

مدرسه با نگاه عدالت محور

مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج ابتدا  به نقش معلمان در فرایند شکل گیری موج همراهی ها با توسعه مدارس و کلاس های درس پرداخت و اظهار داشت:  معلمان همواره با وجود مشکلات مالی همواره در کنار تعلیم و تربیت در مسیر کمک به مدارس مشارکت دارند.

مراد مالمیر با اشاره به نقش مهم مدرسه محوری در فرآیند تعلیم و تربیت، افزود: در سال های گذشته از جمله از زمان شیوع ویروس کرونا شاهد به صحنه آمدن خودجوش معلمان در راستای گسترش آموزشی به ویژه در بخش تامین تجهیزات آموزشی هوشمند و یا گروه های جهادی در حوزه آموزشی هستیم.

وی، واگذاری بیش از ۱۶ هزار متر مربع  زمین به آموزش و پرورش در مناطق کمالشهر خرمدشت و رضوانیه را حاصل هم اندیشی و پیگیری معلمان، انجمن اولیا و مربیان و کارکنان اداری در این ناحیه دانست و گفت:  باید با حضور میدانی چالش ها و مشکلات را شناسایی و برای رفع آن ها اقدام کرد.

مالمیر ادامه داد: آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج یکی از پرتراکم ترین نواحی آموزشی کشور است و با وجود اینکه جمعیت دانش‌آموزی آن با چند استان برابری می کند ولی پایین‌ترین سرانه آموزشی را در کشور دارد.

این مسوول به همکاری خوب خیران در ساخت مدرسه اشاره کردو اظهار داشت: به همت خیرین ۱۵ پروژه برای فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج در حال ساخت و آماده سازی است.

وی ادامه داد: اکنون یکی از محوری ترین رویکردهای وزارت آموزش و پرورش در همه مناطق کشور، ایجاد عدالت آموزشی و حرکت به سوی ساخت مدارس ایمن است که خیرین نیک اندیش مدرسه ساز در این راه پیش قدم و همگام هستند.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای مشارکت مردم در طرح آجر به آجر هم تاکید کرد و افزود: این طرح یکی از طرح‌های تحولی و اثربخش در حوزه ارتقای مشارکت خیران مدرسه ساز است که معلمان درآن مشارکت چشمگیری دارند.

وی تاکید کرد: در این طرح هرکسی درحد توان در ساخت فضاهای آموزشی می‌تواند مشارکت کند زیرا همکاری مردم در این طرح می‌تواند نقش تاثیرگذاری در حل مشکلات فضاهای آموزشی و تجهیزاتی استان البرز داشته باشد.

ساخت کلاس نمادی از عدالت

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج گفت: توسعه فضاهای آموزشی و ایجاد فرصت علم آموزی یکی از نمادهای حاکمیت عدالت در جامعه است زیرا که علم و آگاهی انسان موجب پایداری عدالت در جامعه خواهد بود.

فرزاد شعبانی افزود: تجربه ثابت کرده با حضور و مشارکت خیران و یاری آنان به دولت در حوزه آموزش و پرورش همواره نتایج خوبی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه انفاق در عرصه علم آموزی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: باید با فراهم ساختن امکانات و گسترش فضای آموزشی در دورترین و کم برخوردارترین نقاط، فرصت شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را در کانون مهم مدرسه فراهم کرد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج بیان داشت: حضور و فعالیت خیرین نیک اندیش فرصتی ارزشمند به منظور برابری آموزشی در تمامی مناطق کشور از جمله استان البرز است.

شعبانی تصریح کرد: خیران مدرسه ساز این استان با قبول بخش زیادی از هزینه های ساخت و ساز مدرسه و تامین تجهیزات آموزشی در کشور پیشتاز هستند.

وی ادامه داد: معلمان با حرکت در مسیر ساخت کلاس درس و تامین تجهیزات آموزشی مدارس درس عملی به دانش آموزان در زمینه نقش مشارکت های مردمی در گسترش عدالت آموزشی در جامعه را می دهند.

وی عنوان کرد: خیرین سالهاست در امر مدرسه سازی،بازسازی، تعمیر، تجهیز کمک های شایانی انجام می دهند و در این امر مقدس برای آینده ای روشن، مشقی از همدلی و با هم بودن را برای آینده سازان نشان می دهند.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج گفت: همت والای خیران مدرسه ساز با همراهی دولت در استان ها از جمله استان البرز در امر مقدس مدرسه سازی و گسترش عدالت آموزشی قابل تحسین است.

وی با بیان اینکه امروز خیران مدرسه ساز در مسیری حرکت می کنند تا آینده سازان ایران اسلامی از زیر ساخت های آموزشی مناسب برخوردار باشند، یادآورشد: مشارکت خیرین مدرسه ساز و توجه دولت به رغم همه مشکلات اقتصادی درجامعه موجب شده تا آموزش و پرورش در کشوربا چالش جدی روبرو نشود.

شعبانی تاکید کرد: باید به مدارس و فضاهای آموزشی در کشور توجه لازم را داشت زیرا بستر توسعه کشوراز مدارس رقم خورد به همین دلیل است که معلمان دراین عرصه با هرتوان مالی مشارکت می کنند.

همت ارزشمند خیران 

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز همت ارزشمند خیران و معلمان برای گسترش عدالت آموزشی دراین استان را ستودنی دانست و افزود:  خیران و معلمان در البرز موج اهدای اندوخته های مالی  برای ساخت کلاس های درس و تجهیز مدارس به راه انداخته اند.

حسن مهرانی با اشاره به اینکه طی ۲۰ سال گذشته معلمان البرز در جشنواره های خیرین مدرسه ساز البرز حضوری فعال و تاثیرگذار برای کمک در امر مقدس مدرسه سازی داشته اند، افزود: اکنون این معلمان پس از بازنشستگی با هرآنچه اندوخته مالی دارند به صف خیرین مدرسه ساز می پیوندند تا در گسترش عدالت آموزشی سهمی داشته باشند.

 وی از فضه سلیمی فرهنگی بازنشسته که سالیان سال در کسوت مدیریت مدرسه در آموزش و پرورش به فرزندان این مرز و بوم خدمت کرده به عنوان یکی از فرهنگیان دغدغه مند در عرصه عدالت آموزشی استان یاد کرد و بیان داشت: امضای تفاهم نامه ساخت مدرسه چهار کلاسه به همت خیر نیک اندیش فضه سلیمی یکی از معلمان بازنشسته البرزی یکی از چراغ های خیری در راه ساخت مدرسه است.

وی یادآورشد: این مدرسه در حوزه آموزش و پرورش ناحیه سه کرج طبقه با زیر بنای ۲۳۰ متر مربع ساخته می شود.

مهرانی هزینه ساخت هر متر مربع فضای آموزشی را با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی حدود چهار میلیون تومان ذکر کرد.

وی تصریح کرد: در استان البرز معلمانی داریم که به رغم نداشتن توان مالی اما به دلیل علاقه به مشارکت در امر مقدس مدرسه سازی به صورت ماهانه در حد توان کمک می کنند.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز عنوان کرد: در مدارس استان البرز شاهد تامین برخی از تجهیزات آموزشی مدارس با مشارکت خیران نیک اندیش و معلمان هستیم که این روحیه همچنان نیاز به تداوم همدلی با هدف گسترش دامنه عدالت آموزشی در استان دارد.

وی افزود: مشارکت مردمی در البرز ۸۵ درصد است در حالی که میانگین مشارکت کشوری ۴۹ درصد است اما این استان به دلیل فقر آموزشی نیاز به مشارکت خیرین در ساخت کلاس های درس دارد.

مهرانی تاکید کرد: مجمع خیرین مدرسه ساز البرز ۳۰۴ عضو فعال دارد که تا کنون ۳۶۵ مدرسه با زیربنای ۲۵۱ هزار و ۶۵۴ مترمربع با ۴ هزار کلاس درس را با اعتباری بالغ بر ۳۴۰ میلیارد تومان ساخته اند دارد.

توزیع سیستم و نوشت افزار آموزشی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این خصوص گفت :  با همت معلمان و خیرین نیک اندیش سه هزار و ۵۰۰ دستگاه تبلت و تلفن همراه هوشمند از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون به دانش آموزان نیازمند این استان اهدا شده است.

فرشته فهمیده با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ادامه فرآیند تعلیم و تربیت به صورت غیرحضوری در بستر شبکه آموزشی شاد ، افزود: هزینه  تهیه این تعداد تبلت و گوشی های تلفن همراه از سوی خیرین نیک اندیش، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و معلمان البرزی تامین شد.

وی خاطرنشان کرد:  برای خرید هر دستگاه تبلت دانش آموزی بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان  و تلفن همراه هوشمند حداقل چهار میلیون تومان هزینه شد تا امکان دسترسی تعدادی از دانش آموزان بی بضاعت استان البرز به شبکه آموزشی شاد فراهم آید.

فهمیده بیان داشت: آموزش و پرورش البرز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را درحالی آغاز کرد که حدود هفت هزار دانش آموز این استان فاقد تجهیزات هوشمند همچون تبلت و گوشی تلفن همراه بودند.

وی با بیان استان البرز نیاز به استمراراین موج مهربانی برای تامین و اهدا تجهیزات آموزشی هوشمند به دانش آموزان بی بضاعت دارد،عنوان کرد: هنوز دانش آموزان بی بضاعت زیادی دراستان هستند که نتوانسته اند به دلیل نداشتن سیستم هوشمند آموزشی به شبکه آموزشی شاد بپیوندند.

فهمیده تصریح کرد: برخی از این دانش آموزان حتی به شبکه آموزشی رسانه ملی نیزدسترسی ندارند که از طریق تهیه بسته های آموزشی زیر پوشش تحصیلی قرارمی گیرند.

وی ادامه داد: توان کم مالی برخی خانواده‌ها درتهیه گوشی هوشمند یا تبلت سبب شد تا تعداد زیادی از دانش آموزان این استان به کلاس درس معلم خود دسترسی نداشته باشند.

وی گفت: مرکز نیکوکاری فرهنگیان استان البرزبا شماره حساب ۰۱۱۰۷۶۹۷۴۹۰۰۱ با شناسه پرداخت ۶۸۲۸۲۵۴۶۴ و شماره کارت مجازی ۶۰۳۷۹۹۷۹۲۹۷۰۰۴۵۹ آماده دریافت کمک های نقدی و همچنین دریافت تجهیزات آموزشی هوشمند برای اهدا به دانش آموزان بی بضاعت است چون استان ۲۷ هزار دانش آموز استان نیازمند هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز تاکید کرد: ۲ هزار بسته نوشت افزاری نیز با مشارکت خیرین دربین دانش آموزان نیازمند توزیع شد.

البرز و نیاز بالای آن به اعتبار

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز هم گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی ۲۲ واحد آموزشی با ۳۶۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش استان شد اما نیاز استان به فضای آموزشی هرسال به دلیل مهاجرت رشد بیشتری پیدا می کند.

علیرضا کارگر موقرافزود: البرز متراکم ترین  و محروم ترین نقطه کشور از نظرسرانه آموزشی است، یادآورشد: اعتبارات این اداره کل نیز در راستای ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی سازماندهی می شود.

وی عنوان کرد: از نظر کمبود سرانه فضای آموزشی نیازمند احداث ۸۰۰ کلاس درس در یک برنامه بلند مدت هستیم تا بتوانیم به میانگین کشوری بعد از ۱۰ سال برسیم.

وی ادامه داد: سالانه نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی بیش از ۴۰۰ کلاس درس در استان البرز هستیم البته کارهای خوبی در این سالها  انجام شده  و اعتبارات چند برابری  شده است اما برای کاهش محرومیت آموزشی نیاز به حمایت خیرین و افزایش اعتبارات عمرانی داریم.

کارگر تصریح کرد: اهتمام ویژه خیرین مدرسه ساز استان البرز نسبت به تقبل تعهد ساخت، تسریع در روند اجرای عملیات احداث پروژه ها از لحاظ کیفیت اجرایی و فنی بسیار رضایت بخش و شایسته ارزیابی است.

وی با بیان اینکه مجمع خیرین مدرسه سازیکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی با رویکرد معنوی، توسعه زیرساخت ها و عدالت آموزشی در استان های مختلف ازجمله البرز است، اضافه کرد: خیرین مدرسه ساز در استان کارنامه موفقی دارند که شایسته تکریم است.

وی رشد جمعیت دانش آموزی در این استان را سالانه به صورت میانگین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر ذکر کرد که این نرخ رشد دانش آموزی سالانه حداقل به احداث ۱۰ مدرسه ۲۰ کلاسه دارد.

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرزبیان داشت: ساخت این تعداد مدرسه در البرز به  تخصیص  ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا نیازهای سالانه افزایش جمعیت دانش آموزی در استان برطرف شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس البرز نیز فرسوده است، خاطرنشان کرد: ۳۰۰ مدرسه این استان که شامل ۴ هزار و ۵۰۰ کلاس درس می شود باید تخریب ، بازسازی و مقاوم سازی شود.

کارگر تصریح کرد: فضای آموزشی موجود در استان البرز یک هفتم نرم کشوری است.

وی اضافه کرد: برای تامین زیر ساخت‌های آموزشی استان البرزدر یک برنامه ۱۰ ساله، نیاز به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار درسال داریم.

وی ادامه داد: اکنون البرز از نظر سرانه فضای آموزشی آخرین استان کشور است زیرا سرانه فضای آموزشی آن  ۳.۲۸ مترمربع است.

سرپرست اداره کل توسعه، تجهیز ونوسازی البرزتاکید کرد: استان به فضای آموزشی مناسب نیاز دارد که این مهم تنها با نگاه ویژه ملی و مشارکت های مردمی از جمله خیرین مدرسه ساز محقق می شود.

خیرین تداعی گر عدالت

مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: نام خیرین مدرسه ساز تا همیشه جاودان خواهد بود زیرا تداعی کننده توسعه عدالت آموزشی و پرورشی درجامعه است و معلمان هم بخشی از جامعه خیرین هستند در عرصه تعلیم وتربیت و کمک به توسعه مراکز آموزشی پای کار هستند.

سالار قاسمی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر محمدرضا حافظی رییس فقید مجمع خیرین مدرسه ساز کشور، اظهارداشت: نام خیرین مدرسه بی تردید با نیکی و خیرخواهی و تلاش مداوم برای توسعه عدالت آموزشی و پرورشی گره خورده و در ذهن و یاد مردم تا همیشه جادوان خواهد ماند.

وی بیان داشت: معلمان و خیرین مدرسه ساز همانند مرحوم دکتر حافظی که تا آخرین لحظات حیات خویش دغدغه تحصیل دانش آموزان کشور را داشتند، این دغدغه را دارند که با ایثارگری در راه مقدس مدرسه سازی با هدف گسترش عدالت آموزشی گام های بلندی را برمی دارند.

قاسمی با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز خدمات ارزشمند فراوانی در گوشه و کنار ایران اسلامی انجام داده اند که هر کدام مصداق بارز باقیات صالحات می باشند، اضافه کرد: خیرین نیک اندیش با تلاشی ستودنی و با بذل بی دریغ مال خود تا آخرین لحظات عمر گرانبها یشان در خدمت دستگاه تعلیم و تربیت هستند.

وی از خیرین به عنوان خادمان فرهنگ این مرزو بوم یاد کرد و ادامه داد: خیرین نیک اندیش لبخند دانش آموزان را در کلاس های مناسب آموزشی درمناطق مختلف کشور را بهترین پاداش برای خود می دانند.

وی ادامه داد: ایثار معلمان همواره در جامعه در عرصه های مختلف قابل مشاهده است اما در سال های اخیر برای مشارکت در ساخت کلاس های ایمن برای دانش آموزان و یا در دوران کرونا برای تامین تجهیزات آموزشی هوشمند، تهیه و توزیع بسته های آموزشی و یا آموزش حضوری به شاگردانشان در شرایط سخت کرونا نمود ملموس تری پیدا کرده است.

کمبود فضای آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز درادامه به کمبود فضای آموزشی در این استان پرداخت و گفت: در زمان حاضر این استان برای رسیدن به سرانه میانگین کشوری نیازمند یک میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید است.

قاسمی افزود: استان البرز به ۶ هزار و ۶۶۷ کلاس درس معادل ۵۵۶ مدرسه ۱۲ کلاسه یا ۲۷۸ مدرسه ۱۲ کلاسه ۲ نوبتی نیازمند است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزخاطرنشان کرد: برای ساخت مدارس یک نوبته  ۶ هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان و ساخت مدارس ۲ نوبته به سه هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان نیاز داریم.

وی بیان داشت: با توجه به متوسط جمعیت ۱۰ هزار دانش آموزی ورودی به البرز در هر سال تحصیلی، ۲۸۶ کلاس درس یا ۲۴ مدرسه یک نوبته و یا ۱۲ مدرسه ۲ نوبته دراین استان باید ساخته شود.

قاسمی با اشاره به اینکه ساخت این تعداد کلاس به ۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد،اضافه کرد: برای اینکه استان البرز در یک پروسه ۵ ساله بتواند به حداقل میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور برسد، نیازمند ساخت یک هزار و ۶۲۰ کلاس درس با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز یادآورشد: اگر نیاز استان به فضای آموزشی به صورت مدارس ۲ نوبته در نظر گرفته شود، البرز به ۸۱۰ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۸۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی تصریح کرد: نیاز سنجی فضای آموزشی در البرز در صورتی تغییر نمی یابد که میانگین سرانه فضای آموزشی کشور ثابت بماند و هیچ مدرسه ای در استان نیاز به تخریب و بازسازی نداشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز میانگین سرانه فضای آموزشی در استان البرز را ۳.۲۵۴، کشوری ۵.۲ و استاندارد جهانی را ۸.۴ ذکر کرد.

وی با بیان اینکه استان البرز با ۳.۲۵۴ سرانه فضای آموزشی دارای کمترین سرانه آموزشی است، عنوان کرد: سرانه فضای آموزشی این استان حتی پایین تر از استان سیستان و بلوچستان است.

قاسمی گفت: طی ۱۰ سال گذشته یک هزار و ۳۱۰ کلاس دولتی و یک هزار و ۳۶۸ کلاس خیری – مشارکتی که در مجموع ۲ هزار و ۶۷۸ کلاس درس می شود دراستان البرز ساخته شده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر البرز هیچ مدرسه خشتی و گلی ندارد و برای حذف انگشت شمارمدارس سنگی موجود در استان نیاز به رایزنی برای جذب اعتبار، تخریب و بازسازی است.

قاسمی  به تعداد کلاس های استانداردسازی شده استان پرداخت و افزود: از سال ۹۲ تا کنون ۵۴۸ کلاس درس البرز از سیستم مناسب گرمایشی برخوردار شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز تعداد کلاس های مقاوم سازی شده دراستان را تا کنون ۸۸۵ کلاس برشمرد و یادآورشد: یک هزار و ۴۴۰ کلاس درس البرز به مقاوم سازی و یک هزار و ۲۰۰ کلاس درس هم به تخریب و بازسازی نیاز دارد.

قاسمی سرانه فضاهای ورزشی و پرورشی در استان را به ترتیب حدود ۱۰  و ۴۰ سانتی متر مربع پایین تر از سرانه فضای ورزشی و پرورشی در کشور ذکر کرد.

وی تاکید کرد: نرخ مهاجرت بالا بویژه در کرج و هشتگرد موجب شده تا زیرساخت های آموزشی ، پرورشی و ورزشی در حوزه آموزش و پرورش استان البرز پاسخگوی رشد جمعیتی در آن نباشد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز در عین حال از مشارکت خوب معلمان و فرهنگیان در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی قدردانی کرد. 

استان البرز حدود ۵۱۲ هزار دانش آموز و ۵۰ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …