پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

راهکار‌هایی برای کاهش اضطراب دانش آموزان در ایام امتحانات

رئیس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز گفت: راهکار‌های تربیتی می‌تواند میزان اضطراب دانش اموزان را در ایام امتحانات کاهش دهد.

راهکار‌هایی برای تمرکزذهنی دانش آموزان در ایام امتحاناتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، رحمانی افزود: برنامه ریزی و هدف سازی یک راهکار برای برون رفت از اضطراب آزمون است که دانش آموزان و والدین باید به آن توجه کنند.

به گفته رئیس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز: یکی از بهترین عواملی که استرس را در وجود افراد کنترل می‌کند برنامه ریزی و هدف سازی است یعنی اهداف قابل اندازه گیری و قابل دستیابی برای خود انتخاب کنند و به تناسب آن هدف، برنامه ریزی مطالعاتی داشته باشند.

رحمانی افزود: باید به بازه‌های مطالعاتی آزمون در حداکثری‌ترین زمان ممکن ما بین ۴۰ تا ۷۰ دقیقه توجه کرد یعنی تحت هیچ شرایطی بیشتر از ۷۰ دقیقه پای درس نشینند و حدفاصل هفتاد دقیقه اول تا بازه مطالعاتی بعدی را ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

او گفت: در زمان استراحت هم علاوه براینکه رفتار‌های حسی حرکتی انجام می‌دهند تا گردش خود بالا بیاید، خوردن نوشیدنی با چیز‌های شیرین را فراموش نکنند.

رئیس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز گفت: یکی ازاشکالات مهم دانش آموزان درمقوله آزمون، این است که شب امتحان یکسره درسی که فردا امتحان دارند را می‌خوانند که این موضوع در بازه اول خوب پیش می‌رود، اما بازه‌های بعدی کیفیت پایین می‌آید، چون آن قسمتی از مغز که معطوف به یادگیری آن درس است خسته شده است و باید به قسمت دیگر مغز که مربوط به درس عمومی است پرداخته شود یا چند لغت انگلیسی حفظ شود.

رحمانی افزود: همیشه در امتحان‌ها ازآخرین درسی که فراگرفته اند به اول کتاب بخوانند، چون بارم اصلی امتحان‌ها درس‌های وسط کتاب است که مهمترین درس‌ها هم است.

او گفت: لازم است دانش آموزان قبل ازدرس خواندن حتما چند نمونه سوال کار کنند این کار به شدت اضطراب آزمون را کاهش می‌دهد، زیرا از نظرعلمی هم ثابت شده یکی از بزرگترین دلایل اضطراب مبهم سازی منبع مطالعه است یعنی دانش آموز می‌خواهد درس بخواند، اما نمی‌داند کجا مهم‌تر است.

رئیس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز گفت: درسبد غذایی دانش آموزان باید ازسبزیجات استفاده شود، چون از نظرعلمی ثابت شده که سبزیجات درایام امتحان هم به توانمندی علمی بچه‌ها کمک می‌کند وهم توانمندی روانشناختی آنان را بالا می‌برد واسترس را کم می‌کند.

رحمانی اضافه کرد: لازم است دانش آموزان به توصیه‌های مشاوران در مدارس و همچنین راه‌های کاهش استرس درامتحان توجه کنند تا در امتحانات سرنوشت سازی که دارند، موفق شوند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …