یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

جراحی اقتصاد کشور نیازمند یک حرکت جهادی است

«علیرضا عباسی» روز دوشنبه در بازدید  از مرکز مدیریت نظارت و بازرسی بازار محصولات کشاورزی استان البرز  افزود: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است یک جراحی بزرگ اتفاق بیافتد و پای کار هستیم تا این اتفاق بیافتد و این ارز را از تولید حذف کنیم زیرا نه به سود تولیدکننده و نه به سود مصرف کننده هست.

وی با بیان اینکه با وجود این ارز یک عده واسطه از این طریق سود سرشاری نصیبشان می شود، اظهار داشت: اکنون در حال اجرای یک مانور هستیم و در این مانور می سنجیم که اگر این ارز حذف شود چه اتفاقی برای اقتصاد کشور به خصوص در محصولات کشاورزی می افتد.

وی با تاکید بر اینکه بایستی همه این آمادگی را داشته باشند تا این سیستم را یک امتحان کنیم، گفت:  در این فاصله ای که می خواهیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم چه اتفاقی قرار است بیافتد تا برای آن تمهیداتی بیاندیشیم که کمترین آسیب به تولید کننده و مصرف کننده برسد.

عباسی با بیان اینکه در این مانور بر آن هستیم تا دست واسطه ها و دلال ها حذف شود و نفع آن را تولیدکننده و مصرف کننده ببرد، خاطرنشان کرد: در این مدت تنظیم بازار بایستی به گونه ای طراحی شود تا اطمینان حاصل شود که سیستم اقتصاد کشور با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سلامتش حذف می شود.

وی افزود: به طور مثال زمانی مرغ به قیمت ۱۹ هزار تومان توزیع می شد که مردم برای آن صف می کشیدند و اکنون که مرغ به کیلویی ۳۱ هزار تومان رسیده کسی برای آن صف نمی کشد که این نشان می دهد قدرت خرید دهک های پایین جامعه کاهش یافته است به همین دلیل نیاز به یک کار جهادی داریم تا بتوانیم مدیریت تولید و مصرف داشته باشیم.

نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در موضوع مرغ ۲۰ تا ۳۰ درصد تقاضای خرید پایین آمده برای اینکه قدرت خرید مردم با قیمت ۳۱ هزار تومان کاهش یافته است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی تا تقویت سیستم تنظیم بازار جهاد کشاورزی حذف نمی شود

عباسی در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین و روشنگری اشاره کرد و گفت: این جهاد یعنی هر جای دولت و مجلس هستیم با یک کار جهادی این جراحی انجام شود تا سودش به مردم برسد.

نماینده مردم شهرستان های کرج ، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم ما فهیم بوده و درک می کنند اگر کسی برای خداوند کار کند خداوند به کارش برکت می دهد به همین دلیل در سال جاری قانون تمرکز تکمیل شد تا صفر تا صد تولید تا مصرف محصولات کشاورزی تحت نظر جهاد کشاورزی باشد.

وی با اشاره به اینکه سیستم تنظیم بازار و بازرگانی جهاد کشاورزی ضعیف است، اظهار داشت: در حال کمک برای تقویت این سیستم هستیم و تا زمانیکه این سیستم تقویت نشود ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نخواهد شد به همین دلیل تلاش می شود که این سیستم بازرگانی و نظارت جهاد کشاورزی تقویت شود تا بتوانیم تولید تا مصرف محصولات کشاورزی را مدیریت کنیم.

عباسی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت فعلی بسیار خطیر است و به سمتی می رویم که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود اتفاقاتی درحال وقوع است به طوریکه عده ای مخالف این موضوع هستند زیرا سودهای کلانی را از دست می دهند.

وی اضافه کرد: سالانه ۱۲ میلیارد دلار سالانه صرف واردات نهاده های دامی می شود که معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در هزینه های دولت صرفه جویی می شود که کار بسیار بزرگی است که مخالفینی هم دارد.

وی گفت: در این میان ۲۰ درصد از نهاده های وارداتی نیز معلوم نیست به کجا می رسد که مقصدش به دامداری ختم نمی شود که این اختلاف عددی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است که باید مدیریت شود و با حذف این ارز بازهم این صرفه جویی را داریم.

عباسی تاکید کرد: همه مسول هستند در این جراحی بزرگ و در ایام مانور این جراحی کار جهادی کرده و مدیریت کنند تا سفره مردم حفظ شود و دیگر اینکه در این راهی که جهاد صورت می گیرد تلاش برای رفع کاستی ها و کمبودها است تا نفعش به مردم برسد.

وی گفت: اگر وظیفه خودمان را درست انجام دهیم حتی اگر در دوره های بعدی مجلس رای نیاوریم و حتی اگر عده ای ناراحت شوند مهم نیست و مهم این است که خداوند به کارمان برکت می دهد و در دستگاه خداوند این کارهای جهادی تصاعدی حساب می شود.

وی افزود: همچنین در مجلس بررسی های لازم در خصوص مدیریت کشاورزی کشور که مدیریت واحدی نیست صورت گرفته که به صورت جزیره ای وچندگانه مدیریت می شود.

عباسی تصریح کرد: به همین دلیل در تیرماه سال ۱۴۰۰ با توجه به قانون تمرکز فعالیت های کشاورزی در جهاد کشاورزی که سال ۱۳۹۱ مصوب و ۱۳۹۲ آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شده، در تیرماه سال ۱۴۰۰ تمام این وظایف از صمت به جهاد کشاورزی منتقل شد.

وی گفت: رییس جمهور سابق با این قانون مخالف بود برای همین آن را امضاء نکرد تا دولت جدید که رییس جمهور مستقر شد دستور داد تا وظایف تولید تا توزیع محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود و این تمرکز اتفاق افتاد.

تعداد بازرسین فعال در اکیپ های بازرسی کافی نیست

 سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت محصولات کشاورزی استان البرز نیز در ادامه نشست با نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتقال بازرسان از صمت به جهاد کشاورزی توضیحاتی ارایه کرد.

داریوش یوسفی همچنین در خصوص نحوه فعالیت بازرسان اشاره کرد و حقوق و مزایای آن ها را نسبت به میزان فعالیتی که دارند بسیار کم دانست و گفت: در استان البرز چند ۱۰ هزار واحد صنفی، تولیدی و توزیعی فعال هستند که بازرسی این حجم از این واحدها با فقط ۱۴ اکیپ بسیار سخت است.

وی به کمبود امکانات برای فعالیت این اکیپ ها نیز اشاره کرد و افزود:  لازم است امکان دسترسی جهاد کشاورزی به سامانه های آماری که پیش از آن صمت دسترسی داشته، انجام شود زیرا اگر آمار و ارقام برای شروع کار نداشته باشیم بازرسی ها ابتر می ماند.

یوسفی اظهار داشت: ولی علیرغم تمام این کاستی ها تاکنون بیش از سه هزار بازرسی انجام شده که منجر به تشکیل ۷۰۰ پرونده در مراجع قضایی شده است.

وی یادآور شد: بازرسی از تولیدکننده تا مصرف کننده هر روز صبح و بعدازظهر انجام می شود و لازم است این مرکز از لحاظ سامانه های آماری تقویت شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …