پنجشنبه , 30 فروردین 1403

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| ۱۶ درصد مبتلایان دیروز بستری شدند/ رشد ۳۶ درصدی نرخ ابتلا در یک روز / “اُمیکرون” را جدی بگیریم + نقشه و نمودار

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که روند نزولی نرخ ابتلای روزانه کرونا در کشور سیر نزولی به خود گرفته بود و اولین روز هفته رکورد کمترین میزان ابتلا سال 1400 ثبت شد اما جهش 36 درصدی نرخ ابتلا یکبار دیگر ثابت کرد که ویروس منحوس هنوز با قدرت فعال است و با کوچکترین فرصت خودنمایی خواهد کرد.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به سیر نزولی و کاهشی نرخ ابتلا و سایر شاخص‌ها تاکید می‌کنند: شرایط فعلی و آمارهای ثبت شده همه نتیجه نهضت و سیاست واکسیناسیون گسترده دولت سیزدهم است که خوشبختانه اثربخشی بالای در کاهش هزینه‌های مدیریت بحران داشته اما نباید فراموش کنیم که هنوز سطح ایمنی جامعه به آن بخش مطلوب خود نرسیده است.

این گروه با اشاره به اینکه از آغاز نهضت واکسیناسیون و طرح گسترده تزریق سراسری از نیمه تابستان 1400 تقریباً 4 ماه گذشته است می‌گویند: بسیاری از هموطنان که دز دوم خود را در این دوره تزریق کرده‌اند اکنون سیستم ایمنی‌ آنها مقاومت کمتری در مقابل ویروس کرونا نسبت به یکی دو ماه ابتدای تکمیل فرآیند واکسیناسیون دارد بنابراین لازم است در طرح تزریق دز یادآور شرکت جدی‌تری داشته باشند.

کارشناسان بهداشت و درمان در ادامه تصریح می‌کنند: درگیری جهان با ویروس کرونا هنوز ادامه دارد و شواهد نشان می‌دهد در بسیاری از کشورهای اروپایی علی‌رغم تزریق گسترده واکسن محدودیت‌های تازه‌ای برای مدیریت کم هزینه پیک‌احتمالی ایجاد شده است بنابراین ایران نیز نباید از این قاعده مستثنی باشد و بهترین راهکار جدیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

به گفته کارشناسان بی‌توجهی به طرح ملی واکسیناسیون و عدم مشارکت در این طرح می‌تواند تبعات نگران کننده‌ای برای کشور ایجاد کند به‌خصوص آنکه اکنون فعالیت سویه جهش یافته اُمیکرون در اطراف ایران تایید شده و جلوگیری از ورود این ویروس به داخل مرزهای ایران امری بسیار سخت و بعضاً غیر ممکن است.

این گروه تاکید می‌کنند ساکنان مناطق مرزی بخصوص در شمالغرب ایران و مرزهای جنوب شرقی و غربی باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مشارکت در طرح ملی واکسیناسیون جدیت بیشتری داشته باشند. به این دلیل که ترددهای مرزی از کشورهای همسایه ایران می‌تواند احتمال ورود ویروس جدید را بیشتر کند هرچند مسئولان در زمینه غربالگری و کنترل ترددهای مرزهای زمینی و هوایی و دریایی ایران دستورالعمل‌های سختگیرانه‌تری ارایه کرده‌اند اما بازهم در گذشته دیدیم دلتا چگونه راحت از تمام این گیت‌ها عبور کرد.

کارشناسان همچنین با اشاره به تایید ورود ویروس اُمیکرون به کشور ترکیه معتقدند تردد بالای مسافران زمینی و هوایی میان دو کشور می‌تواند دروازه‌ای برای ورود احتمالی ویروس جهش یافته جدید و ایجاد مشکلات عمده در نظام بهداشت و درمان ایران باشد بنابراین بهترین گزینه این است که هموطنان از سفرهای غیر ضروری به این کشور جدا خودداری کنند و مسئولان برای مدیریت شرایط کنترل‌های سختگیرانه‌تری در مبادی ورودی از ترکیه نیز در نظر بگیرند.

واقعیت آماری شرایط فعلی

در شرایطی که کارشناسان نسبت به فعالیت زیرپوستی ویروس منحوس هشدار می‌دهند بد نیست برای رسیدن به واقعیت شرایط موجود کمی به آمارها و ارقام ارایه شده از شاخص‌های کرونایی توجه بیشتری داشته باشیم.

برای این منظور فقط کافی است تفاوت آمارهای دو روز اخیر را با یکدیگر مقایسه کنیم تا دریابیم که قدرت سرایت و بیماری‌زایی ویروس منحوس حتی با سطح بالای واکسیناسیون کشور کاسته نشده و ویروس کرونا هنوز هم می‌تواند برای کشورمان درصورت بی‌توجهی دردسرساز باشد.

در این زمینه مقایسه آمارهای 20 و 21 آذر 1400 نشان می‌دهد که نرخ ابتلای روزانه در این دوره رشدی معادل 36 درصد داشته و به دنبال آن نرخ بستری روزانه مراکز درمانی هم جهشی 24 درصدی را تجربه کرده است، اما واقعیت نگران کننده این جاست که بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد براساس آخرین جدول آماری منتشر شده از سوی وزارت بهداشت 16 درصد از مبتلایان جدید، در مراکز درمانی بستری شده‌اند.

این گروه معتقدند براساس تجارب گذشته هر زمان که نرخ ابتلای روزانه روند صعودی به خود می‌گیرد در واقع دومینویی از تغییرات آماری در سایر بخش‌ها با دوره‌های زمانی مشخص ایجاد می‌شود به صورتی که اصولاً افزایش نرخ ابتلا مستقیم و بالافاصله در نرخ بستری روزانه در بخش‌های عادی بیمارستانی اثرگذاری دارد و شاهد مثال آن هم همین آمارهای منتشر شده روز گذشته نسبت 24 ساعت قبل از آن است، اما سایر شاخص‌ها با فاصله‌ای 4 تا 5 روزه دستخوش تغییرات می‌شوند.

به گفته کارشناسان بخش نرخ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و فوتی‌ها معمولاً با فاصله‌ یاد شده از نرخ ابتلای روزانه تغییرات معناداری به خود می‌بینند؛ به همین دلیل است که هرگونه نوسان صعودی در شاخص‌های بیماری می‌تواند در واقع زنگ هشداری برای افزایش دو شاخص بعدی طی روزهای آینده باشد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان البرز/ فوتی‌های کرونا در استان البرز صفر شد

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز از روز بدون فوتی کرونا در این استان خبر داد. مهرداد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته  32 بیمار با علائم کووید 19 در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز 79 هزار و 750  نفر است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 205 نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد: از این تعداد، ابتلای 62 نفر به بیماری کووید 19، تا این تاریخ قطعی شده است.

بابایی با بیان اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا باید با جدیت رعایت شود ، گفت: خوشبختانه در 24 ساعت گذشته مورد فوت قطعی از  بیمار کووید 19 دراستان ثبت نشده و  مجموع جان باختگان این بیماری در استان همچنان 6463 نفر است.

وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن در استان البرز در حال انجام است و مشکلی در میزان واکسن مورد نیاز شهروندان وجود ندارد، ادامه داد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 73 هزار و 81 نفر از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

استان آذربایجان غربی/ 500 نفر با سندروم حاد تنفسی بستری شدند

محمدامین ولی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در شبانه روز گذشته 500 نفر به سبب سندروم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

وی از ابتلای 133 نفر دیگر خبر داد و تصریح کرد: با ابتلای این تعداد، شمار کلی مبتلایان به بیماری کرونا به 322 هزار و 51 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به فوت سه نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته افزود: این فوتی‌ها در شهرهای ارومیه، خوی و میاندوآب به وقوع پیوست و شمار کلی جان باختگان کرونایی را به هفت هزار و 184 نفر رسانید.

وی به واکسیناسیون پنج هزار و 875 نفر دیگر نیز اشاره کرده و بیان کرد: تاکنون در مجموع چهار میلیون و 424 هزار و 972 نفر در سطح استان واکسینه شدند.

ولی‌زاده گفت: این تعداد شامل دو میلیون و 388 هزار و 242 نفر دز اول، یک میلیون و 971 هزار و 84 نفر دز دوم و 65 هزار و 646 نفر دز سوم بوده است.

استان اردبیل/ روند نزولی نرخ ابتلا ادامه دارد

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: طی شبانه‌روز گذشته 20 بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند و متأسفانه یک نفر دیگر بر اثر این بیماری جان باخت.

وی افزود: طی همین مدت خوشبختانه 21 بیمار مبتلا به کرونا نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان اردبیل مرخص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد: شمار کل بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان اردبیل به 129 نفر رسید که از این تعداد 35 بیمار بدحال در بخش ICU تحت مراقبت ویژه قرار دارند و علاوه بر این‌ها، 55 بیمار نیز تحت نظر هستند.

حبیب‌زاده بیان کرد: شهرستان‌های اردبیل، مشگین شهر و پارس‌آباد همچنان در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال، گرمی، بیله‌سوار، نیر، اصلاندوز، سرعین، کوثر و نمین در وضعیت آبی قرار دارند.

وی با تاکید بر ادامه استفاده مردم از ماسک گفت: جلوگیری از شیوع بیماری کرونا نیازمند رعایت دقیق نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به تزریق یک‌میلیون و 693 هزار و 844 دُز واکسن بر علیه بیماری کرونا در استان تشریح کرد: 898 هزار و 64 دُز واکسن مربوط به مرحله اول و 759 هزار و 815 دُز مربوط به مرحله دوم واکسیناسیون است که تاکنون 35 هزار و 965 دُز واکسن کرونا در مرحله سوم برای جامعه هدف تزریق شده است.

استان اصفهان/ 94 مورد ابتلای جدید ثبت شد

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و  263 هزار و 212 ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 427 هزار و 540 نفر بوده که از این تعداد 185 هزار و 310 نفر به همین علت بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 124 هزار و 955 بیمار کرونایی از ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا بهبود یافتند، گفت: متاسفانه تا کنون 17 هزار و 146 نفر نتوانستند در برابر این ویروس مقاومت کنند و فوت شدند.

وی ادامه داد: در 24 ساعت گذشته 94 مورد جدید کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی و 88 بیمار کرونایی نیز در این مراکز بستری شدند که حال 94  نفر آنها وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و 8 خانواده هم داغدار مرگ عزیزان خود در اثر ابتلا به کرونا شدند.

عقدک تصریح کرد: در حال حاضر با ترخیص 92 بیمار تعداد مجموع بستریان به 384 بیمار با تشخیص ابتلا به کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسیده و امیدواریم هر چه زودتر چرخه انتقال بیماری مسری کرونا قطع شود و هیچ بیمار بستری کرونایی نداشته باشیم.

استان ایلام/ مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا در ایلام به یک هزار و 172 نفر رسید

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 66 هزار و 663 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 38 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 47 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 11 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 66 هزار و 376 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و 172 نفر بوده است.

استان کردستان/ محدودیت‌های جدید اعمال می‌شود

بهروز اخوان پیش‌ از ظهر امروز در ارتباط مجازی با خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی در استان پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر شهرستان‌های «سنندج، سقز، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، مریوان و قروه» در وضعیت آبی و «کامیاران و بانه» در وضعیت زرد قرار دارند.  

وی با بیان اینکه از فردا یکشنبه، ارائه همه خدمات در مراکز دولتی، مشروط به ارائه کارت واکسیناسیون کرونا یا تست پی‌سی‌‍‌آر منفی خواهد بود، افزود: براساس مصوبه ستاد کرونا، تمام ادارات غیر از بانک‌ها موظفند از ارائه خدمات عمومی و اداری به افراد فاقد کارت واکسیناسیون خودداری کنند.

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تزریق یک میلیون و 872 هزار و 154 دز واکسن کرونا در قالب نوبت اول، دوم و سوم به گروه‌های هدف در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: 77درصد جمعیت استان، واکسن نوبت اول و 60 درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

اخوان با اشاره به اینکه 91درصد دانش‌آموزان کردستانی نوبت اول و 68 درصد آنان هم نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اد، تصریح کرد: از تمام افراد واجدالشرایط درخواست می‌شود که هر چه زودتر برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

استان سمنان/ بستری شدن 4 بیمار جدید

کامران قدس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون 49 هزار و 682 بیمار مبتلا به کرونا مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در 24 ساعت گذشته تعداد 4 بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تعداد 10 هزار و  728  نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

قدس به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد 9 هزار و 605 نفر بهبود یافتند.

وی همچنین افزود: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون نیز 38 هزار و 954 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ بستری 62 بیمار جدید در مراکز درمانی

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر اشاره به اینکه تاکنون 90 درصد جمعیت هدف استان بوشهر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند اظهار داشت: تاکنون به 76 درصد از جمعیت بالای 12 سال استان هر 2 نوبت واکسن کرونا تزریق شده است که تا بهمن‌ماه به 90 درصد افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه میزان ابتلا به کرونا در این استان به کمتر از 10 درصد رسیده است گفت: میزان ابتلا به کرونا در استان بوشهر به کمتر از 10 درصد و بستری بخش کرونایی بیمارستان‌ها اکنون به پایین‌ترین تعداد نسبت به چند ماه اخیر رسیده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر را 62 نفر دانست و افزود: روز گذشته 19 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای 11 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون 8 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 3 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری افزود: خوشبختانه روز گذشته 13 بیمار از بخش کرونایی از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 4 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از ثبت بدون فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان بوشهر برای چهارمین روز متوالی خبر داد و بیان کرد: تاکنون 2 هزار و 31 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به سبب ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 89 هزار و 300 نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان خراسان جنوبی/ تعداد کل جانباختگان 1251 نفر شد

 دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان اظهار داشت: روز گذشته 165 آزمایش تشخیص مولکولی کرونا در استان انجام شد که در مجموع 31 بیمار مثبت جدید شناسایی شد.

غلامرضا شریف زاده افزود: از این تعداد 13 مورد از بیرجند، 10 مورد از طبس، 2 مورد از قاین، 4 مورد از نهبندان و خوسف و زیرکوه هر کدام یک مورد شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر 165 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 51 نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد 16 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 3 نفر نامساعد است.

وی افزود: با فوت دو نفر دیگر از بیماران تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی به یک هزار و 251 نفر افزایش یافت.

استان خراسان رضوی/ ورود فرهنگیان و دانش‌آموزان مشکوک به کرونا به مدارس ممنوع است

محمد احمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: از آنجایی که در حال حاضر هیچ شهری در سطح استان در وضعیت‌های قرمز و نارنجی قرار ندارد و تمامی شهرهای خراسان رضوی در وضعیت‌های زرد و آبی هستند فعالیت حضوری مدارس تمامی شهرهای استان بلامانع بوده است.

وی بیان کرد: توصیه اکید ما به اولیای مدرسه این است که نهایت تلاششان را در بحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که ورود فرهنگیان و دانش‌آموزان مشکوک به کرونا به مدرسه ممنوع بوده است، تأکید کرد: این افراد باید تست pcr بدهند و اگر مثبت بودند باید در قرنطینه بمانند و پس از بهبودی کامل و نداشتن علائم مشکوک به کرونا به مدرسه بازگردند.

وی با بیان اینکه در محیط مدرسه پذیرایی خوراکی به همدیگر ممنوع بوده و بوفه‌ها هم مجاز به فعالیت نیستند، خاطرنشان کرد: از خانواده‌ها هم می‌خواهیم که ضمن گذاشتن تغذیه مناسب برای فرزندانشان در زمان حضور در مدرسه، مشوق آنان در بحث استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در زمان حضور در مدرسه باشند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: موضوع سرعت‌بخشی در امر واکسیناسیون فرهنگیان و دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفته و از مجموع فرهنگیان شاغل در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون 90.99 درصد دُز اول و 83.15 درصد دُز دوم را دریافت کرده‌اند و این اعداد در میان دانش‌آموزان حوزه تحت پوشش این دانشگاه هم به ترتیب 87.56 درصد و 62.99 درصد بوده است.

استان خوزستان/ 490 هزار نفر هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند

فرهاد ابول نژادیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام هشدار نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خوزستان، اظهار داشت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزوی از فرهنگ جامعه ما است که باید مردم به زندگی جدید با این شرایط عادت کنند.

وی افزود: در تمام پیک بیماری‌های مختلف در کشور از جمله انواع کرونا و آنفولانزا، عامل تنفسی مهمترین عامل در انتقال بیماری است لذا رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را به شدت کاهش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: این تصور که با مساعد شدن شرایط کرونایی شهرها و کاهش میزان ابتلا و یا ملایم شدن وضعیت رنگ‌بندی شهرها، می‌توان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کاهش داد اشتباه است و باید این پروتکل‌ها از جمله ماسک جزو ضروریات زندگی بشر همیشه مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر ابول نژادیان در خصوص وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خوزستان گفت: کاهش آمار ابتلا به کرونا در استان متاسفانه این تصور را در میان مردم به وجود آورده که می‌توان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کاهش داد در حالی که این تصور اشتباه است و رعایت از جمله ماسک در زمان عدم شیوع پیک جدید بیماری کاربرد دارند و می‌توانند از شکل‌گیری پیک جدید جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خوزستان به 53 درصد کاهش یافته است که این میزان در شهرهای حاشیه و کوچک بیشتر است و در مرکز استان کمی بیشتر است اما به هرحال براساس تجربه 22 ماه گذشته کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطر شیوع پیک جدید کرونا را به شدت بالا می‌برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص وضعیت کرونایی استان در هفته گذشته گفت: خوشبختانه در طی دو هفته گذشته برای اولین بار از ابتدای شیوع کرونا تاکنون وضعیت تمام شهرهای استان آبی حفظ شده است و این موضوع نوید روزهای بهتری را در زمینه مدیریت کرونا در استان دارد.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 5 میلیون و 500 هزار دوز واکسن کرونا در استان تزریق شده است که این تعداد واکسن به بیش 3 میلیون و 700 هزار نفر تزریق شده است که در این میان حدود 490 هزار نفر از جمعیت بالای 12 سال استان هنوز برای دریافت واکسن به مراکز تجمیعی مراجعه نکرده‌اند.

در همین حال ولی اله حیاتی نیز در نشست ستاد عملیاتی قرارگاه استانی کرونا با بیان اینکه طرح اعمال محدودیت‌ها برای افراد واکسن نزده در استان خوزستان آغاز شده است، اظهار داشت: بنا بر اعلام پیشین و تذکرات متعدد به کارمندان واکسن نزده، از روز یکشنبه در 5 فاز آغاز شده است.

وی افزود: در فاز نخست کارمندانی که دو دوز واکسن کرونا را نزده باشند، از حضور در محل کار خود منع می‌شوند و فقط به شرط تزریق دو دوز یا انجام تست پی سی آر با هزینه شخصی و هر 15 روز یک بار حضور آنان میسر خواهد بود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان تصریح کرد: این محدودیت‌ها به جهت ترغیب عموم برای امر واکسیناسیون است که براساس برآورد آماری، واکسن توانسته نقش به سزایی در کاهش آمار ابتلا و فوت بر اثر کرونا، داشته است.

حیاتی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان خوزستان بیان داشت: براساس آخرین آمار میزان ابتلا به بیماری کرونا در دوهفته گذشته به خوبی کاهش یافته است و در حال حاضر تمام شهرهای استان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: براساس آخرین آمار واکسیناسیون در استان، حدود 18 درصد جمعیت بالای 12 سال در استان هنوز برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند که در نظر داریم با اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی برای این افراد، میزان واکسیناسیون را به بیش از 90 درصد افزایش دهیم. 

استان فارس/ شمار بیماران بستری به زیر 100 نفر رسید

 براساس آخرین وضعیت ثبت‌ شده درباره رنگ‌بندی استان‌ها و شهرستان‌ها که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده همه شهرستان‌های استان فارس در وضعیت کم خطر قرار دارند و شیراز نیز در وضعیت آبی قرار گرفته است. 

بر این اساس شهرستان‌های صفاشهر، ممسنی، آباده، طشک، نی‌ریز، استهبان، جهرم، خفر، کوار و زرین دشت در وضعیت زرد قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت آبی هستند که این موضوع سبب شده روند ابتلا و فوت کرونا در استان نیز رو به کاهش باشد. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و 524 هزار و 408 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 444 هزار و 376 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، 263 هزار و 598 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 61 هزار و 239 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، 505 هزار و 615 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

با بستری 84 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته، هم اکنون 736 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 91 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین در 24 ساعت گذشته 6 هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تا کنون در فارس به هفت هزار و 317 نفر رسید.

استان قزوین/ افزایش 25 درصدی میزان بستری‌های کرونا

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از کاهش 35 درصدی نرخ ابتلای کرونایی روزانه در استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 36 مورد قطعی ابتلای به کرونا در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شد که این آمار 20 نفر از روز قبل کمتر است.

جلال رحمانی با بیان اینکه نرخ روزانه بستری‌های کرونایی 25 درصد افزایش یافته گفت: در شبانه‌روز اخیر 45 بیمار جدید کرونایی به علت علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز قبل 9 نفر بیشتر است.

وی اضافه کرد: همچنین آمار بیماران بدحال کرونایی هم 10 درصد افزایش یافت و در حال حاضر 11 بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین با اتصال به دستگاه ونتیلاتور بستری هستند که این آمار از روز گذشته یک نفر افزایش داشته است.

رحمانی ادامه داد: متأسفانه در 24 ساعت گذشته 2 بیمار کرونایی بدحال به دلیل علائم شدید بیماری و ضعف مفرط جسمانی جان خود را از دست دادند و بعد از یک هفته دوباره میزان مرگ‌ومیر روزانه کرونایی به 2 نفر رسید.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین از افزایش 6.2 درصدی نرخ بستری‌های روزانه کرونایی هم خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر 34 بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدتد که این آمار فقط 2 نفر بیشتر از روز قبل است.

رحمانی افزود: در نهایت آمار مجموع بستری‌های فعلی کرونایی استان هم با 3.2 درصد افزایش به 194 نفر بستری رسید که این آمار در قیاس با روز پیش 6 نفر افزایش یافته است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

کاشان/ 2 بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند

کاشان همچنان در وضعیت زرد قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و خوشبختانه طی چند روز گذشته این ویروس منحوس در کاشان افت نسبی اما شکننده داشته است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 9 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد دو بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و دو بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و پنج بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل 53 و حداکثر 58 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز بیمار حداقل 36 و حداکثر 89 سال به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 66 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 33 بیمار در شهرستان کاشان و 33 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران چهار بیمار به صورت موقت بستری شدند.

وی از بستری پنج بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت یک بیمار آقا 82 ساله در شهرستان کاشان جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 13مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 228 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار 582 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان کرمان/ 28 بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه واکسیناسیون کرونا در استان کرمان از مرز 3 میلیون و 900 هزار دوز گذشته است اظهار داشت: تا کنون واکسیناسیون یک میلیون و 758 هزار و 299 نفر در استان کرمان کامل شده است.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 تا ظهر روز قبل اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 169 مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد 91 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 21 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 9 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 9 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 39 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 28 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 43 هزار و 753 مورد رسیده است.

وی به فوت 4 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 5 هزار و 109 مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و 112 هزار و 778 دوز عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و 758 هزار و 299 دوز و واکسن تزریق شده نوبت سوم کرونا در استان 61 هزار و 27 دوز است.

استان کردستان/38بیمار جدید کرونایی شناسایی شد

آخربن وضعیت کرونا در کردستان حاکی از شناسایی از شناسایی 38 بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در 24 ساعت گذشته تا کنون در استان خبر داد.

در حال حاضر 185 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کردستان بستری هستند که 25نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه حالشان وخیم گزارش شده است.

شمار بستری‌شدگان به تفکیک شهرستان‌ها در سنندج: 92 نفر، سقز: 15 نفر، مریوان: 24 نفر، قروه: 3 نفر، بیجار: 8 نفر، کامیاران: 16 نفر، بانه: 20 نفر، دهگلان: 6 نفر و سروآباد: 1 نفر است.

آمار فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا در کردستان از ابتدا تا کنون با یک فوتی شبانه‌روز گذشته به 1919 نفر رسیده که از این تعداد 836 نفر در سنندج، 304 نفر در سقز، 150 نفر در قروه، 102 نفر در کامیاران، 150 نفر در بانه، 92 نفر در دیواندره، 72 نفر در بیجار، 184 نفر در مریوان، 24 نفر در دهگلان و 5 نفر در سروآباد جان ‌باخته‌اند.

استان گلستان/ طرح مدیریت هوشمند آغاز شد

گلستان از نظر شیوع کرونا تقریبا وضعیت باثباتی را در دو ماه اخیر پشت سر گذاشته است و حداکثر تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان نیز حدود 230 نفر رسیده که در روزهای گذشته کاهش خوبی پیدا کرده است.

با توجه به وضعیت کرونایی استان طرح مدیریت هوشمند از روز گذشته همزمان با سراسر کشور در استان گلستان هم آغاز شده و در این طرح برخی محدودیت‌ها برای افرادی که واکسن نزده‌اند در نظر گرفته شده است.

آنطور که ناهید جعفری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفته این طرح در 5 مرحله پیش بینی شده که فاصله هر مرحله آن یک هفته است. قرار است وضعیت واکسیناسیون افراد بررسی شود و در صورتی که برخی افراد واکسن نزده باشند باید تست منفی پی سی آر داشته باشند. این طرح افراد شاغل اعم از کارمندان، همه اصناف، همه کارگران و غیره را شامل می‌شود.

وی گفت: این افراد تنها در صورتی می‌توانند در محل کار خود حضور داشته باشند که یا واکسن کرونا دریافت کرده باشند و یا اینکه هر دو هفته یکبار تست پی سی آر منفی ارائه دهند.

طرح مدیریت هوشمند کرونا در استان در مرحله نخست به بررسی وضعیت واکسیناسیون کارمندان پرداخته و از روز گذشته هر کارمندی که واکسن نزده باشد فقط با ارائه تست پی سی آر منفی می‌تواند در محل کارش حاضر شود و در غیر این صورت باید از مرخصی استفاده کند.

همچنین 250 کارشناس در استان بسیج شده تا در قالب اکیپ‌های دو تا سه نفره در طرح ضربتی از مراکز مختلف بازدید کنند.

بر اساس این طرح، هرگونه خدمات اداری، بانکی و از این دست با ارائه کارت واکسیناسیون یا تست پی سی آر منفی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، امکان پذیر است. ارائه خدمات به مسافران در بخش حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی نیز، به شرط دریافت واکسن یا داشتن تست پی سی آر منفی خواهد بود و اصنافی هم که این موارد را رعایت نکنند، پلمپ می‌شوند.

استان گیلان/ شهرهای مبادی ورودی استان همچنان زرد است

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر 187 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که 39 نفر از این تعداد در شبانه‌روز گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند. 

همچنین 32 نفر از بیماران کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های گیلان بستری هستند که 6 نفر از آنان طی 24 ساعت گذشته به این بخش منتقل شده‌اند و حال 32 نفر از بیماران کرونایی وخیم گزارش شده است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان هم‌اکنون 93.1 درصد جمعیت بالای 12 سال در گیلان دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده و 6.9 درصد گروه‌های هدف واکسیناسیون در استان هنوز برای زدن واکسن اقدام نکرده‌اند.

اگرچه استان گیلان در صدر جدول میزان واکسیناسیون در بین استان‌های کشور قرار دارد و 82.6 درصد جمعیت بالای 12 سال در گیلان هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما برای رسیدن به ایمنی نسبی جامعه باید این آمار به بیش از 85 درصد برسد.

براساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر 14 شهرستان استان گیلان در وضعیت آبی کرونایی و 3 شهرستان دیگر در رنگ‌بندی زرد قرار دارند و هیچ کدام از شهرستان‌های استان قرمز یا نارنجی نیست.

املش، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه‌اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه‌سرا، ماسال، رضوانشهر و تالش 14 شهرستان در وضعیت آبی گیلان و رودبار، رودسر و آستارا که هر 3 مبادی ورودی استان هستند، رنگ‌بندی زرد دارند.

استان کرمانشاه/ روز بدون فوتی کرونایی در استان 

مهدی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته 12 مورد مثبت بستری و 33 مورد بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در کرمانشاه شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: در شبانه‌روز گذشته هیچ موردی از فوت گزارش نشده است و تعداد جانباختگان در رقم 2910 باقی ماند.

محمدی گفت: همچنین در این مدت 54 مورد بیمار بستری جدید گزارش شده و 69 نفر نیز بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

وی افزود: اکنون 144 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و 6 نفر نیز به عنوان بستری موقت رمدسیویر دریافت می‌کنند.

محمدی عنوان کرد: از مجموع بیماران بستری 43 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال 10 نفر از آن‌ها وخیم است.

وی درباره نوع واکسن موجود در مراکز تجمیعی کرمانشاه گفت: واکسن برکت در مرکز خدیجه کبری(س)، مرکز امام علی(ع) و دانشکده بهداشت، واکسن اسپایکوژن در دانشکده بهداشت، واکسن سینوفارم در تمام مراکز تجمیعی واکسیناسیون، واکسن پاستوکووک پلاس در دانشکده بهداشت، مرکز خلیج فارس، مرکز کارگران، مرکز امام(ع) و خدیجه کبری(س)، واکسن اسپوتنیک در مرکز 9 دی و واکسن آسترازنیکا در مرکز منزه، مرکز خلیج فارس و دانشکده بهداشت موجود است و این واکسن از امروز در سایر مراکز تجمیعی نیز توزیع می‌شود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

انتهای پیام/ی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …