جمعه , 10 فروردین 1403

توانمندسازی معلمان ابتدایی در ۳ سال/ ۳۶۰ هزار معلم آموزش می‌بینند

معصومه نجفی پازوکی؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره آموزش معلمان دوره ابتدایی اظهار کرد: برنامه‌های متعددی در دوره ابتدایی اجرا می‌شد که آنها را متوقف کرده و بر روی سه درس  ریاضی، فارسی و علوم متمرکز شدیم تا معلمان بتوانند آنها را به خوبی تدریس کنند.

وی افزود: توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی در بازه سه ساله آغاز شده است و  هرسال 120 هزار معلم را آموزش خواهیم داد تا در طول سه سال تمام معلمان دوره ابتدایی حداقل در دروس فارسی و ریاضی آموزش ببینند.

آموزش فوری معلمان در دروس فارسی و ریاضی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به ضرورت درس فارسی،  امسال برای معلمان دوره اول ابتدایی آموزش فارسی طراحی شده است و این تصمیم در مشورت با معاونان آموزش ابتدایی استان‌ها اتخاذ شد، پیشنهاد آنها این بود که نیاز است در دوره اول ابتدایی به صورت فوری به آموزش معلمان در درس فارسی و در دوره دوم ابتدایی در درس ریاضی بپردازیم.

نجفی پازوکی متذکر شد: در نظر داریم امسال 120 هزار معلم  دوره ابتدایی را در دروس فارسی و ریاضی آموزش دهیم و طی دو سال آینده 360 هزار معلم تحت پوشش قرار خواهند گرفت. معلمی که امسال فارسی را آموزش دید، سال آینده اگر اعتبارات تخصیص یابد تحت پوشش آموزش ریاضی قرار خواهد گرفت و در یک بازه زمانی مشخص معلمان دوره ابتدایی در حوزه برنامه درسی فارسی و ریاضی توانمند خواهند شد.

بسته‌های آموزشی معلمان برای پایه اول دبستان

وی ادامه داد: در ادامه توانمندسازی معلمان بر روی پایه اول دبستان متمرکز شدیم چرا که شاخص تکرار پایه در اول دبستان نسبت به کل دوره ابتدایی بسیار قابل توجه است بنابراین نیازمند اقدام فوری بودیم تا معلمان را در زمان محدود آموزش دهیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بسته‌های خود آموز برای معلمان پایه  اول دبستان آماده شد و زمانی که معلم به تدریس نشانه‌های الفبا برسد، هرهفته به او یک بسته خواهیم داد و این کار تا 16 هفته ادامه دارد؛ در این بسته‌ها سناریوی آموزشی برای معلم طراحی شده است به عنوان مثال اگر به معلم گفته‌ایم، دانش‌آموزان را گروه‌بندی کند به آنها کتاب داستان بدهد، کتاب به تعداد گروه‌ها برای او ارسال شده است یعنی ملزومات مورد نیاز کار در اختیار معلم قرار می‌گیرد.

نجفی پازوکی بیان کرد: این طرح در 8 هزار و 300 کلاس اول دبستان مناطق روستایی اجرا می‌شود چرا که در این مناطق شاخص تکرار پایه بیشتر است از سوی دیگر مسئله عدالت آموزشی نیز مدنظر است در نظر داریم، سال‌های آینده این بسته را در اختیار تمام معلمان پایه اول دبستان قرار دهیم.

وی درباره تخصیص اعتبار برای اجرای این طرح‌ها گفت: وقتی اقدامی آغاز می‌شود، معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، نهادهای مردمی و خارج از بدنه دولت کمک می‌کنند برای هر دو برنامه طراحی شده اعتبار تأمین شده است فقط باید تلاش مضاعفی داشته باشیم تا بسته‌ها هر هفته به دست معلمان در کل کشور برسد.

ناتوانی دانش‌آموزان در خواندن

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره ناتوانی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در سواد خواندن متذکر شد: وقتی دانش‌آموزان ایرانی در آزمون بین‌المللی پرلز شرکت کردند متوجه شدیم سواد خواندن دانش‌آموزان چهارم ابتدایی پایین است و با تحلیل نتایج مشخص شد دانش‌آموزان به سوالاتی پاسخ نداده‌اند که نیازمند تجزیه و تحلیل است.

نجفی پازوکی متذکر شد: بسته‌های زبان‌آموزی پایه اول دبستان به گونه‌ای طراحی شده است تا دانش‌آموز به لحاظ شناختی مفهوم‌سازی کند در نتیجه پایه تجزیه و تحلیل در ذهن او شکل می‌گیرد.

تدریس تمام وقت معلمان بازنشسته در دبستان‌ها

وی گفت: برنامه دیگر در حوزه ارتقای سواد خواندن دانش‌آموزان تجهیز کتابخانه‌های کلاسی است تا مطالعه دانش‌آموزان به طراحی برنامه آموزشی معلم وارد شود.

نجفی پازوکی درباره به‌کارگیری نیروهای بازنشسته در دوره ابتدایی مطرح کرد: در گذشته مجوز 24 ساعت تدریس نیروهای بازنشسته در دوره ابتدایی صادر نمی‌شد و میزان ساعات تدریس این افراد محدود بود، این موضوع در دوره ابتدایی مشکل‌ساز بود چون نمی‌توانستیم دو روز در هفته یک معلم و سایر روزهای هفته معلم دیگری داشته باشیم اما برای امسال مجوز صادر شد تا معلمان بازنشسته در دوره ابتدایی به صورت تمام وقت حضور داشته باشند، امیدواریم با توجه در انتخاب بازنشسته‌ها نیروی انسان موثری را وارد کلاس‌های درس کنیم.

انتهای پیام/

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …