جمعه , 21 اردیبهشت 1403

تامین آب آشامیدنی سالم هدف اصلی صیانت از رودخانه‌ها است

«داوود نجفیان» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج در راستای جریان ایمن آب در مواقع سیلاب و جلوگیری از آلودگی آن برای تامین آب شرب استان‌های تهران و البرز در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته سهم بیشتری از سدهای البرز  برای استان آب  اختصاص داده شد، ادامه داد:  در راستای مصوبات شورای امنیت ملی یکی از برنامه های اصلی طرح  صیانت از رودخانه ها همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله حفاظت محیط زیست، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی، فرمانداری‌ها، منابع طبیعی و استانداری  با شرکت آب منطقه ای استان البرز است.

نجفیان گفت: برای آزادسازی بسترهای اشغال شده رودخانه کرج  طی سال‌های گذشته اقداماتی صورت گرفت و از تصرفات جدید جلوگیری به عمل آمد؛ از سال ۹۷ با پیشنهاد وزارت نیرو و بر اساس ظرفیت‌های قانونی بررسی لازم در این زمینه صورت گرفت  اما به دلایل مختلف طرح به طور کامل اجرایی نشد زیرا مباحث اجتماعی، اقتصادی و اجرایی خاص سد راه انجام آن بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز بیان داشت:  در نهایت برای اینکه این مصوبه اجرا شود در طول سال های گذشته تکرار شده و آخرین برنامه این بود که ما در طول برنامه ششم آزاد سازی حاشیه رودخانه‌های البرز را داشته باشیم ضمن آنکه شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو از ظرفیت‌های قانونی برای این امر استفاده کردند.

وی افزود: پیشنهادات بر این بود که مباحث اجتماعی، اقتصادی و حقوق مردم لحاظ شود و بر اساس قانون تصرفاتی که در جریان رودخانه بود آزاد سازی شود که به دنبال آن طرح جامع ساماندهی رودخانه های کرج و طالقان از سال ۹۷ آغاز شد.

۱۵میلیارد تومان اعتبار برای مطالعات روخانه های البرز هزینه شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: در اجرای طرح ساماندهی رودخانه‌های استان البرز ، ۲ مشاور برای نقشه برداری کل حوضه آبریز رودخانه‌های کرج و طالقان به کار گرفته شد و در این بخش  ۱۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است؛اقدام دیگر اینکه  مطالعه تدوین طرح ساماندهی رودخانه های کرج و طالقان انجام گرفت و در نهایت سناریوهای اجرایی پیشنهاد دادیم و در سال ۹۸ که ریاست وقت  قوه قضاییه (آیت الله رییسی ) به البرز سفر کردند بر احقاق حقوق عامه تاکید داشتند.

وی گفت: در این سفر علاوه بر مسدود شدن چاه‌های غیر مجاز آب، آزادسازی  بستر رودخانه‌های البرز مطرح شد که از آن زمان نشست‌هایی در استانداری البرز برای تدوین آزادسازی برگزار شد و درچارچوب برنامه‌ای که وزارت کشور به عنوان متولی پیگیری مصوبه بودند برنامه ها تنظیم شد.

نجفیان بیان داشت: در نهایت در نشست ستاد جلوگیری از آلودگی آب استان به طور منظم برگزار شد و  این مو ضوع مطرح  و به تصویب رسید ؛ برای تضمین کیفیت رودخانه های کرج و شاهرود طالقان و پایداری کیفیت رودخانه و عبور ایمن سیل طرح جامع ساماندهی رودخانه راتهیه و در استانداری البرزمصوب کردیم و در نهایت این طرح را به مسوولان کشوری  پیشنهاد دادیم .

وی خاطرنشان کرد: این طرح  در قرارگاه صاینت از بیت المال مطرح شد و در آغاز کار تصرفات دستگاه های دولتی که به نوعی وظیفه حاکمیتی نداشته و در بحث مباحث کمی و کیفی رودخانه نقشی ندارند اما تصرفاتی دارند که مزاحم جریان سیل بود در اولویت برچیدن قرار گرفت و در مراحل بعدی تصرفاتی که مربوط به اشخاص حقیقی هست با انتخاب سناریوهای مناسب آزاد سازی انجام شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز بیان داشت:  از نیمه اول سال ۹۹ طرح ساماندهی رودخانه کرج در انتظار تصویب قرار داشت که  تمام دستگاه های اجرایی استان،‌ استانداری و دادگستری  و حمایت ها و تامین ماشین آلات از سوی شهرداری ها و حتی دستگاه های دولتی که تصرفاتی داشتند کمک کردند تا رودخانه  آزاد سازی  شود.

حدود ۵۷ هزار متر مربع از تصرف دستگاه های دولتی آزاد سازی شد

نجفیان ادامه داد: طی این ماه های اخیر حدود ۵۷ هزار متر مربع از حاشیه رودخانه  که در تصرف دستگاه‌های دولتی بود  برای آزاد سازی هدفگذاری شد که بخش عمده  آن آزاد سازی شده  و بخش های دیگر هم در مراحل آزاد سازی  قرار گرفته است.

این مسوول گفت : یکی از مباحثی  که از سه سال گذشته وجود دارد مربوط به محدوده  ایستگاه برداشت آب بیلقان که آب شرب به تهران انتقال می‌یابد است  و در این محدوده  مشکلات زیادی به سبب ساخت و سازهای قدیمی و رهایی  پسماندها و آلودگی رودخانه وجود داشت.

وی تاکید کرد:  سه سال پیش تفاهم نامه سه جانبه با معاونت عمرانی استانداری البرز، شهردار وقت کرج و شرکت آب منطقه ای البرز امضا شد که بخشی از رودخانه کرج در محدوده کرج مدیریت، ساماندهی و نگهداری از آن با نظارت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو به شهرداری واگذار شود.

همچنین طرحی که برای بخش داخلی رودخانه کرج  که در گذشته مطالعه و تدوین شده بود به شهرداری ارائه شد  و از ۲ سال پیش  این محدوده در قالب طرح ساماندهی تفاهم نامه تدوین شده و به شهرداری برای اجرا ابلاغ شد که شهرداری کرج اعتبارات لازم را پیش‌بینی کرد و شرکت  آب منطقه‌ای نیز  از پل بیلقان   تا پل راه آهن  کرج  حدود هشت کیلومتر  را برای ساماندهی هدفگذاری کرد.

نجفیان گفت:  برهمین اساس امروز آغاز عملیات اجرایی «پارک رود»  در  فضایی به مسافت چهار کیلومتر از حریم رودخانه کرج در حصار توسط شهرداری کرج آغاز شده  و مابقی آن نیز باید توسط شهرداری فردیس انجام شود.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع صیانت از رودخانه های استان از سال ها پیش مطالعات آن آغاز شده است،‌ اظهار داشت: این مباحث در سال‌های آتی برنامه  کاملی می شود تا شهرداری  کرج از مزایای رودخانه برای مردم فضاهای رفاهی ایجاد کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز ادامه داد: استاندار البرز در روزهای اول ورود به البرز ۲ بار از حاشیه رودخانه در محدوده بیلقان تا پل راه آهن بازدید انجام داد.

نجفیان تاکید کرد: استاندار البرز در این خصوص رویکردهای  بسیار خوبی  دارد  ضمن آنکه در این زمینه سه نشست  با شهرداران کرج و فردیس برگزار کرده است که  امیدواریم با حمایت استانداری، دستگاه قضایی و شهرداری بتوانیم یادگاری برای شهر کرج بر جای بگذاریم تا رودخانه‌های استان از نابسامانی‌های چندین دهه گذشته رهایی یابند.

وی یاد آورشد: از این پس نیز در محدوده ای که بستر رودخانه وجود دارد هیچ گونه فعالیتی مغایر با قوانین رودخانه انجام نمی شود و هر اقدامی که حتی شهرداریها  انجام دهند می بایست با نظارت وزارت نیرو و آب منطقه‌ای استان انجام شود.

این مسوول گفت: بر برنامه‌های طرح ساماندهی  رودخانه های استان البرز به طور کامل دیده شده است  اما در مباحث اشخاص حقیقی کمیته ای با تولیت استانداری و دستگاه قضایی انجام می شود و با در نظر گرفتن تمام حق قانونی اشخاص طرح جامع عملیاتی می شود.

ذینفعان آماده همکاری هستند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز  بیان داشت:  نشست هایی که با ذینفعان حریم رودخانه کرج  برگزار شد،  آنان تمایل زیادی برای مشارکت در ساماندهی این رودخانه را دارند ضمن آنکه  سال گذشته برای  منطقه آتشگاه طرحی مشابه رودخانه کرج انجام دادیم که موفقیت آمیز بود.

وی ادامه داد: این طرح  در حاشیه رودخانه کرج هم  به طورکامل انجام می شود و ذینفعان حق و حقوق نظرات و پیشنهادات آنها در مباحث قانونی لحاظ خواهد شد و امیدواریم  با رویکرد خوبی که استاندار  البرز در ساماندهی رودخانه ها دارند با مشارکت سایر دستگاه‌ها به خصوص دستگاه قضایی بتوان با مشارکت ذینفعان  و اصناف طرح ساماندهی این رودخانه را به سرانجام برسانیم.

نجفیان خاطرنشان کرد: ضرورت اجرای طرح ساماندهی و حفظ پایداری کمی و کیفی رودخانه کرج برای نسل‌های آینده استان‌های تهران و البرز بسیار حیاتی است.

وی  افزود: شرکت آب منطقه ای البرز طی روزهای اخیر با صرف گزینه های کلان اقدامات اثر بخشی برای ساماندهی حریم رودخانه کرج آغاز کرده که دراین زمینه شهرداری کرج  و  سایر دستگا ههایی که تصرفات داشتند کمک کردند اما در ادامه اعتبارات زیادی نیاز خواهیم داشت که امیدواریم بامشارکت مدیران استان بتوانیم تخصیص بدهیم  ضمن آنکه قوه قضاییه به عنوان پشتیبان  ما را در انجام ین رسالت مهم  حمایت و همراهی خواهد کرد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …