جمعه , 10 فروردین 1403

بیش از ۲ میلیون دز واکسن دام و طیور در ساوجبلاغ مصرف شد

دکتر فردین حسین زاده روز چهارشنبه  در گفت و گو با ایرنا  افزود: از این میزان ۱۱۲ هزار دز واکسن دامی علیه بیماری های مشترک انسان و دام ،  یک میلیون و ۵۰۰ هزاردز واکسن علیه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان  و ۵۳۶ هزار دز علیه بیماری های استراتژیک و اقتصادی به مصرف رسیده است.

وی ادامه داد:  در این مدت  یک هزارو۱۵۰ دز واکسن هاری  تزریق شد ضمن آنکه پنج هزار نمونه خون طیور بومی و ۲ هزار نمونه خون اسب برای پایش بیماری ها جمع آور شد.

حسین زاده درخصوص  ۲ بیماری بسیار مهم سل و تب مالت نیز گفت: تعداد ۱۴ هزار راس دام برای  شناسایی بیماری سل و ۱۰ هزار راس دام برای شناسایی بیماری بروسلوز (تب مالت) تست شدند.
رییس دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ افزود:  نتیجه تلاش های فوق کاهش بیماریهای دام و طیور و موارد ابتلای انسانی به بیماریهای خطرناک و مسری مشترک و نیز حفظ حیات وحش منطقه بوده است.

وی افزود: در زمان حاضر شیوه های مبارزه علیه دولت ها وملت ها تغییر کرده که این امر تیز بینی و دقت نظر بالاتری را نسبت به گذشته می طلبد؛ در این میان بخش مهمی از روش های مبارزه غیر مستقیم به حوزه بیو تروریسم و عوامل میکروبی و شیمیایی برمی گردد.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ  گفت: در حوزه بیماریهای دام و طیور و نیز بیماریهای مشترک جامعه انسانی، همواره مخاطره ظهور سویه های جدید و گاهی بازپدید از ویروس ها و باکتری هایی که در گذشته ریشه کن شده اند وجود داشته واقدامات عامدانه و مغرضانه در این خصوص از مصادیق بارز حملات بیولوژیکی خواهد بود.

وی  اظهار داشت: ایجاد زیر ساخت های مناسب، ارتقای سطح فناوری مبارزه، آموزش های فنی و علمی همگانی به ویژه  در جوامع هدف  و هوشیاری کلیه هموطنان در این خصوص، می تواند در خنثی سازی اهداف شوم دشمنان موثر باشد.
حسین زاده گفت: کارشناسان دامپزشکی طی برنامه ها و سیاست های نظارتی و مراقبتی سازمانی و با انجام واکسیناسیون و تست های آزمایشگاهی به موقع، بیماری ها را رصد و پایش نموده تا از این طریق با افزایش سطح ایمنی و مقاومت در برابر بیماریها، بروز و انتشار آنها را کنترل نمایند تا جلوی ایجاد خسارات اقتصادی و تهدید سلامت و بهداشت عمومی جامعه انسانی گرفته شود.
رییس دامپزشکی ساوجبلاغ تاکید کرد: نفوذ دشمن به هر طریق، صدمات و خسارات جبران ناپذیری را به کشور وارد کرده و می تواند علاوه بر ایجاد بحران های اقتصادی در معیشت و مایحتاج عامه مردم از نظر تامین ایمنی و امنیت مواد غذایی مورد مصرف خانوار ، تحمیل هزینه های گزاف درمانی و بیمارستانی و برهم زدن نظم اکوسیستم طبیعی و اقلیمی کشور، مشکلات عدیده ای را به دنبال داشته باشد.

شهرستان ساوجبلاغ واقع در غرب استان البرز دارای ۱۴۰ هزار راس دام سبک ، ۱۹ هزار راس دام سنگین  و ۲ میلیون قطعه طیور است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …