پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

آنچه خنیاگران گفتند نظامی به نظم کشید

ژاله آموزگار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خوشبختانه سرزمینی هستیم که به ادبیات و شعرای خود می بالیم و این مهمترین نقطه ای است که باعث افتخار ایرانیان و فرهنگ ایرانی است. فرهنگ ایرانی محدود به مرز خاصی نیست ایران بزرگی که فرهنگ ایرانی دارد در شرق تا خراسان بزرگ و خوارزم، در شمال تا قفقاز، در غرب تا میان رودان گسترده شده و ما بدون ادعای مرزی مفتخریم فرهنگ ایرانی در این گستره وجود دارد.  

وی ادامه داد: آثار حکیم نظامی نمایانگر فرهنگ گذشته ما است و در داستان هایی که از این حکیم پرآوازه می خوانیم بازتابی از روایات دوره ساسانی می بینیم. این یکی از ویژگی های فرهنگ گذشته ایران است و نظامی دنبال کننده این فرهنگ است و داستان های بزمی را به نظم کشیده است.  

آموزگار یادآور شد: بزرگانی را داریم که در یک هنر برجسته اند و هنر نظامی بزرگ در نقل ادبیات بزمی است و در حقیقت آنچه خنیاگران روایت می کردند به نظم کشید از اینرو او و زبانش مردمی است، زیرا مردم گرایش به چنین ادبیاتی بیشتر دارند.  

وی تصریح کرد: او در میانه اشعارش، نشانه هایی حکمت و اندیشه و فلسفه دارد و به معنای واقعی یکی از بزرگترین شعرای سرزمین ما است و از اینرو او را حکیم می نامیم.

این استاد دانشگاه گفت: حکیم نظامی ما از گفته های پیشینیان نیز غافل نبوده است. فردوسی به داستان های حماسی می پردازد و حکیم نظامی نیز گوشه دیگری از این فرهنگ را برعهده می گیرد و اشعار بزمی را می سراید.  

حکیم نظامی را بی شک باید در شمار بزرگان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست. اگر چه داستان سرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده است، لیکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم هجری توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی به حد اعلای تکامل برساند، نظامی است. او در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند و توصیف طبیعت و اشخاص و احوال آن ها در شمار کسانی محسوب می شود که بعد از خود نظیری نیافته است.

هر سال ۲۱ اسفند ماه در تقویم رسمی کشور، بزرگداشت این شاعر نامدار در نظر گرفته شده است. بزرگداشت نظامی امسال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری تمامی نهادهای فرهنگی همراه بود؛ از روز ۱۵ اسفند ماه با شروعی نیکو در حرم امام رضا(ع) در گنجینه و موزه آستان قدس رضوی، کار این بزرگداشت آغاز شد و پس از آن همه شهرها میزبان بودند. با برپایی همایش‌ها جلسات و نشست های متعدد، به ویژه برنامه هایی از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، شاهد غنای قابل توجه برنامه ها بودیم. 

همچنین تمامی نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور از ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰در کنار پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، پرچم حکیم نظامی با هدف تعلق حکیم نظامی شاعر پارسی گوی به ایران برا برافراشته‌ و به اهتزاز درآوردند تا هیچ کشوری نتواند درباره این شاعر ادعایی داشته باشد.

نخستین نشان عالی یونسکو ویژه جایزه حکیم نظامی به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران ۱۹ اسفند در تالار وحدت طی مراسمی به برگزیدگانی اهدا شد که به گونه ای در این راه قدم برداشته بودند. 

برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی در ۶۵ کشور با همکاری ۸۰ نمایندگی فرهنگی خارج از کشور با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه برگزار شد. از جمله اقدامات اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ایران، برگزاری نشست تخصصی نظامی‌شناسی در دانشگاه های معتبر محل ماموریت، برگزاری نمایشگاه ۲۲ پوسترطراحی شده در دانشگاه های معتبر محل ماموریت، فعالیت در فضای مجازی با هدف معرفی هر چه بهتر حکیم نامدار ایرانی پارسی زبان بود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …