پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

آگاه‌سازی سیاست‌گذاران نسبت به مسائل کشور اولویت دانشگاه ها باشد

سعدالله نصیری قیداری به خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت: آگاه سازی سیاست گذاران یکی از نقش های مهم دانشگاه ها است که با ایفای آن سیاست گذاران و سیاست سازان کشور نسبت به مسائل مهم جامعه مطلع شده و این اطلاعات را در اداره کشور از جمله قانون گذاری و اجرای قانون به کار می گیرند. 

وی افزود: به عنوان یک مثال میگویم که به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد ۱۳ اسفند، روز تولد ابوریحان بیرونی به عنوان روز علوم پایه در تقویم کشور نامگذاری شود. همچنین پیشنهاد شد سامانه نظام پیشنهادها در حوزه دانشی علوم پایه طراحی  و مستقر شود.

رییس دانشگاه شهید بهشتی از عمومی سازی دانش به عنوان دیگر نقش و وظیفه دانشگاه ها نام برد و توضیح داد: بالا بردن سطح آگاهی جامعه از طریق عمومی سازی دانش سبب مطالبه گر شدن مردم شده و خواسته هایشان را از سیاست گذاران دنبال می کنند. 

نصیری قیداری به بخشی از سخنان رهبری در جمع ائمه جمعه و جماعات اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب گفت که مردم ایران بیدارند و امروز آن روزها نیست که آمریکا بتواند مثل ۲۸ مرداد، یا انگلیس در دوران رضاخان عمل کند به گفته ایشان جوانان و زن و مرد آگاه ایران امروز ملتی را تشکیل داده‌اند که اسوه و نمونه ملتهاست. وقتی رهبری چنین اطمینانی به آگاهی ملت دارد همه مدیران باید نسبت به طرح ها و پیشنهادات نخبگان علمی این ملت که در دانشگاه ها حضور دارند شنوا باشند و دانشگاهیان نسبت به وظیفه آگاه سازی مدیران حساس باشند.

وی که یک دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارد، افزود: دانشگاه‌ها به مثابه یک اتاق فکر باید دولتمردان و نمایندگان مجلس را به مسائل آگاه کنند چون آنها به همه مسائل آشنایی کافی ندارند. 

رییس دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دبیر ستاد سال علوم پایه کشور همچنین از تدوین یک شیوه نامه برای تسهیل حل مسائل نهادهای دولتی و خصوصی از طریق رساله های دانشگاهی نام برد که در صورت تصویب بین سازمان های مرتبط 

کلید حل خیلی از معضلات کشور خواهد بود.

سال ۲۰۲۲ از سوی یونسکو به نام سال علوم بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار نامگذاری شده است زیرا اندیشمندان بر این باورند که در دهه های اخیر رشد علوم کاربردی سبب کاهش توجه به علوم پایه شده و این برای تولید دانش و فناوری بشر در دراز مدت آسیب رسان است.

نصیری قیداری به ممنوعیت صید ترال از سوی دولت به عنوان یک مثال از کارکرد دانشگاه در آگاه سازی سیاست گذاران اشاره کرد و افزود: در کسب دستور ریاست جمهوری برای توقف صید ممنوعه ترال، دانشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی نقش اول را ایفا کرد این نمونه ای از مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه در آگاه سازی حکام است. 

صید ترال به نوعی از صید آبزیان گفته می شود که به وسیله تور ماهیگیری عظیم انجام می شود و یک یا دو قایق بزرگ آن را می کشند. این نوع صید برای محیط زیست دریایی خسارت های سنگینی به همراه دارد. صید ترال در آب های سرزمینی ایران در سال های اخیر با حواشی فراوانی رو به رو بوده است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اعلام آمادگی کردیم که اتاق فکر هیات دولت باشیم و آیت الله رییسی نیز تنها در چهار روز طی نامه ای اعلام پذیرش کرد و رییس سازمان برنامه و بودجه همراه با رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری مامور پیشبرد تشکیل این اتاق فکر هستند.

وی افزود: در پی پذیرش ریاست جمهوری ما ۴۵ طرح فراهم کردیم که دولتمردان ما هر کدام از این طرح ها را که تقاضامحور تشخیص بدهند، ما به عنوان پروژه دانشگاه بهشتی آماده ایم که آن را اجرا کنیم.

در جلسه هم‌اندیشی معاونت پژوهش‌وفناوری دانشگاه شهید بهشتی، مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری که دی ماه ۱۴۰۰ برگزار شد پیشنهاد تشکیل اتاق فکر دولت سیزدهم در دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد.

اتاق های فکر اساسا برای مشکلات مدیریتی و اجرایی و کشف و تعیین بهترین سیاست‌ها و راه‌کارها تاسیس می‌شوند. مدیران بیش از هر گروه دیگری در جامعه به اندیشه‌ها و خلاقیت و ابتکارات جدید نیاز دارند اما مشکل آنجاست که کمتر از هر گروهی در جامعه فرصت چنین فعالت‌هایی را دارند. بنابراین اتاق‌های فکر گرچه برای مسایل و مشکلات راه حل ارایه می‌دهند همچنین ضامن بقای اعتماد عمومی به عملکرد مدیران  را دارند. محصولات علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در اتاق‌های فکر به صورت بازارپسند، عینی و ملموس در اختیار نهادهای مصرف کننده و نیازمند در حوزه‌های علمی، فرهنگی، تجاری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار می‌گیرد. رشد اتاق‌های فکر به صورت یک پدیده جهانی به عنوان ابزار مدیریتی هر روز ابعاد جدیدی می‌یابد. 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …