سه شنبه , 11 اردیبهشت 1403

دانش آموزان البرزی به تبلیغات رسانه ای انتخاب رشته توجه نکنند

علی رحمانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه دانش آموزان پایه نهم مدارس البرز از خدمات فرآیند هدایت تحصیلی به صورت حضوری، بستر شبکه شاد و تلفنی بهره مند هستند، اظهار داشت: تبلیغات رسانه‌ای روی چند رشته خاص و گاهی نیز اجبار خانواده‌ها باعث می‌شود، دانش‌آموزان رشته‌ای را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند که مطابق با توانمندی و استعدادهای آنها نیست.

وی بیان داشت: انتخاب رشته نادرست سبب شکست تحصیلی می شود که این شکست برابعاد دیگر زندگی آنها تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان در سن نوجوانی هنوز هویت شخصی خود را درک نکرده و نمی دانند به طور دقیق چه کسی هستند، چه چیزی را دوست دارند و چه آینده شغلی برای خودشان در نظر گرفته اند، خاطرنشان کرد: رسانه ها، گروه ها و شبکه های اجتماعی و گاه اجبار خانواده ها می تواند روی انتخاب آنها تاثیرگذار باشند.

رحمانی بیان داشت: رسانه های اجتماعی در عین حال که می توانند اطلاعات مفیدی را درباره رشته های مختلف به دانش آموزان آموزش دهند، در مواقعی نیز می توانند با جذاب تر نشاندن برخی گروه های رشته های تحصیلی، نگرش افراد نسبت به آن رشته را تغییر دهند.

وی تصریح کرد: بارها شاهد بوده ایم که خیلی از این شبکه های اجتماعی یا رسانه ها با تاکید برآینده روشن رشته پزشکی و پولساز بودن این رشته، بچه ها را به سمت این رشته هدایت می کنند درحالی که فرد ممکن است بدون در نظر گرفتن سطح توانمندی ها و آگاهی خودشان وارد این رشته شده و در نهایت با شکست مواجه شود.

رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابرآسیب ها آموزش و پرورش البرزبا بیان اینکه گاهی خانواده هایی نیز باعث انتخاب رشته اشتباهی فرزندانشان می شوند، اضافه کرد: متاسفانه در جامعه فعلی ما و رسانه های اجتماعی، روی برخی از رشته ها مثل پزشکی و وکالت تبلیغات زیادی می شود و طوری نمایش می دهند که گویا فقط این دو رشته می تواند ضامن موفقیت فرد درآینده باشد.

وی یادآورشد: عمده مشکلات و مسائل روانشناختی نوجوانان و جوانان ما در آینده زندگی شان، منوط به این اجبارها است که گاهی رسانه ها یا گاهی خود خانواده ها دراین برهه زمانی حساس و تاثیرگذار برای بچه ها ایجاد می کنند.

رحمانی به پیامدهای شکست درانتخاب رشته نادرست در پایه نهم از جمله پایین آمدن اعتماد به نفس،احساس بی هدفی و سردرگمی و اتلاف وقت پرداخت و عنوان کرد: اگر دانش آموز پس از انتخاب رشته نادرست بخواهد وارد یک رشته تحصیلی دیگر شود، به همتی بزرگ نیاز دارد و این درحالی است که انتخاب رشته جدید نیاز به شرایط و انگیزه قوی دارد.

وی به خانواده ها توصیه ها کرد که یاری گر، هدایتگر و راهنما فرزندشان در مسیر هدایت تحصیلی باشند نه مشخص کننده مسیر زیرا اگر ما به عنوان والد دانشی درباره انتخاب رشته تحصیلی داریم، می توانیم به فرزندمان اطلاعات بدهیم در غیر این صورت بهتر است این کار را به متخصصان این رشته واگذار کنیم. یعنی از روانشناسان تربیتی و مشاوران تحصیلی برای کمک به نوجوانان و جوانان کمک بگیریم.

وی عنوان کرد: هدایت تحصیلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموز کمک می شود تا استعدادها، توانایی ها، علایق و ویژگی‌های شخصیتی خود، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، حرفه ها و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته و بر اساس آن اقدام به انتخاب اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی مناسب کنند.

رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابرآسیب ها آموزش و پرورش البرز،یادآورشد: انتخاب و ثبت نام دررشته های مختلف تحصیلی در دوره دوم متوسطه را منوط به ترتیب اولویت بندی درپایه نهم دانست و افزود: ملاک انتخاب رشته و اولویت رشته ها براساس سوابق تحصیلی، ظرفیت شاخه و رشته و بررسی های مشاوره ای است که در نمون برگ هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم ثبت شده است.

وی گفت: درصورتی که دانش آموزی نیازمند مشاوره تخصصی تر در فرآیند هدایت تحصیلی باشد به کارشناس مشاوره نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز و یا به مرکز استانی مشاوره روانشناختی رازی واقع در چهار راه طالقانی کرج مراجعه کنند تا از خدمات رایگان مشاوره انتخاب رشته پایه نهم بهره مند شوند.

رحمانی تاکید کرد: کمیته هدایت تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز نیز به صورت حضوری و یا تلفنی با شماره ۳۲۵۶۳۲۲۴ آماده خدمت به دانش آموزان پایه نهم در زمینه انتخاب رشته آگاهانه است.

استان البرز ۴۷۳ هزار دانش آموز دارد که امسال ۳۷ هزار و ۲۷۹ دانش آموز پایه نهم انتخاب رشته می کنند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …