یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

۹۴۶ میلیارد تومان اعتبار به لرستان تخصیص یافت

به گزارش ایرنا احمد دالوند شامگاه دوشنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی با حضور وزیر کشور بیان کرد: ۹۷۳ پروژه نیمه تمام، متوقف و نیمه تعطیل در لرستان وجود دارد که با مدیریت جدید در این استان و همزمان با سفر ریاست جمهوری در حوزه عمرانی ۱۳۹ مصوبه هیات دولت با اعتبار ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نهایی شده است.

وی اظهار داشت: این اعتبار غیر از سد معشوره و راه آهن است که هر کدام از این طرح ها نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و در کل ۲۶ هزار میلیارد تومان حجم پروژه های سفر در استان است.

دالوند با بیان اینکه کل اعتبارات استان تاقبل از سفر رئیس جمهوری ۱۹.۵ میلیارد تومان بوده است، اظهار داشت: سه عامل اصلی کشاورزی، دامپروری و گردشگری باعث رشد و توسعه استان می شود؛ رویکرد اصلی تکمیل زیرساخت های استان است و برخلاف تمام تلاش های انجام شده حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان خسارت به استان وارد شده است که از این مجموع سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از سرفصل های مختلف به استان تخصیص یافته است.

دالوند با بیان اینکه این مشکلات باعث مضاعف شدن عقب افتادگی زیرساختی لرستان می شود، افزود: تلاش می شود که زیرساخت های لرستان تکمیل و توسعه یابد تا طرح های اقتصادی استان ریل گذاری بهتری داشته باشد.

وی اظهار داشت: برخلاف بارندگی ها و روان‌آب های لرستان تنها ۲۴ درصد اراضی استان آبی است و ۷۴ درصد زمین های کشاورزی استان دیم است و این در حالی است که حدود ۱۷.۵ میلیارد متر مکعب تولید آب در استان وجود دارد و ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب به صورت روان آب از استان خارج می شود.

دالوند با بیان اینکه پنج سد دراین استان احداث شده است عنوان کرد:این سدها تنها دارای بدنه هستند و شبکه ها تکمیل نیست و عملا امکان بهره برداری لازم و کافی از آنها وجود ندارد.

وی با اشاره لزوم توسعه شبکه ریلی در استان ادامه داد: لرستان از معدود استان هایی است که مرکز آن به شبکه ریلی متصل نیست و در این راستا از سال ۹۲ تاکنون فقط ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و چندین مرحله این طرح متوقف شده است و تلاش می شود این شبکه ریلی فعال شود و از خرم آباد به اندیمشک وصل شود.

وی با اشاره به چهارخطه های لرستان گفت: چهار خطه خرم آباد به کوهدشت، الیگودرز به داران و محور ازنا -شازند، خرم آباد- کرمانشاه از برنامه های اصلی مدیریت استان هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه فرصت های سرمایه گذاری در لرستان وجود دارد افزود:احداث سد ونیروگاه بختیاری ، ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک، تقاطع های غیرهمسطح شهرهای استان و طرح های دفع آب های سطحی استان و مشکل آب آشامیدنی از طرح های اولویت دار این استان است.

دالوند درخصوص موضوع طرح ملی جهش مسکن بیان کرد: این طرح از برنامه های دولت مردمی است و نگاه ویژه ای در استان به این موضوع وجود دارد و سهمیه استان ۸۸ هزار واحد است که یک هزار و ۲۵۰ هکتار زمین مورد نیاز است که از این میزان ۷۳۰ هکتارتامین شده است و برای ۵۰۰ هکتار دیگر در شهرهای خرم آباد، دورود و کوهدشت و الشتر مشکل جدی وجود ندارد.

وی اظهارداشت: در خرم آباد مجوز شهر جدید اخذ شده است و یک هزار و ۲۱۵ واحد مسکن استان آغاز شده است و حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دالوند ادامه داد: هم افزایی خوبی بین دستگاه ها در استان وجود دارد و ساماندهی رودخانه خرم آباد با حضور هفت دستگاه اجرایی بدون هیچ هزینه ای انجام شده است و جاده سراب یاس با اعتبار سفرریاست جمهوری در حال انجام است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …