جمعه , 10 فروردین 1403

دانش بومی در آبخیزداری، توسعه پایدار منابع طبیعی را به همراه دارد

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز، حامدفرضی در جریان بازدید از روند اجرای طرح بومی سازی شده  «آبخیزیار مکانیک» در روستای زعفرانیه  شهرستان چهار  باغ این طرح را گامی مهم و نقش آفرین ذکر کرد.

وی  ضمن تقدیر از مجری این طرح  گفت: الگوهای بومی با مشارکت ذی نفعان بستر مناسبی را در  راستای تعادل بخشی آب‌ های زیر زمینی فراهم می آورد.

فرضی با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری و دانش روز درکنار بهره گیری از شیوه های سنتی و محلی در حفظ منابع طبیعی افزود: شرایط حاکم بر منابع حیاتی ایجاب می کند از همه ظرفیت ها برای پیشگیری از  بهره‌برداری بیش از ظرفیت آبخوان های زیر زمینی استفاده کنیم . 

سرپرست اداره منابع طبیعی و اّبخیزداری شهرستان چهار باغ نیز در این بازدید طی سخنانی استفاده از امکانات و ظرفیت ها جهت تحقق اهداف قانونی در بستر بهره گیری از الگوهای پایدار منطبق بر دانش بومی را مورد تاکید قرار داد.

اکرم عزیزی گفت: طرح «آبخیز یارمکانیک» در روستای زعفرانیه چهارباغ با هدف مهار سیلاب و تغذیه مستقیم آبخوان و کنترل آب دربندهای ذخیره و تزریق به درون چاه پس از ترسیب رسوبات به مرحله اجرا درآمده است.

وی افزود: این طرح از سیستم  دریچه های کنترل و سر ریز تخلیه آب مازاد برخوردار است و با  آبگیری هنگام  بارندگی‌ها نقش موثری ایفا می کند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …