پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

۱۳ میلیون متر مکعب آب در استان اردبیل صرفه جویی شده است

علی حیدری اناری روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طبق برنامه‌های سند سازگاری با کم آبی در استان باید در فاز اول ۱۸۳ میلیون مترمکعب در استان صرفه جویی شود که در۶ ماهه اول امسال صرفه‌جویی ۱۳ میلیون مترمکعبی آب در استان تحقق یافته است.

وی اضافه کرد: ۹ برنامه مهم سازگاری با کم آبی در این استان قابل اجرا است که انسداد چاه‌های غیرمجاز و کنترل اضافه برداشت چاه ها، نصب کنتورهای حجمی و هوشمند، تعدیل پروانه‌ها، لاینینگ شبکه‌ها، احداث خط انتقال آب، بهسازی کانال‌های آبیاری و انجام برنامه‌های کیفی، از جمله این برنامه می‌باشد.

حیدری با بیان اینکه تامین آب سالم و حفاظت از محیط‌زیست از اولویت‌های دولت است، افزود: پیش‌بینی می‌شود در بودجه سال آینده اعتبار لازم برای شبکه آب اردبیل تخصیص یابد.

او بر لزوم برنامه‌ریزی برای مصرف بهینه آب تاکید کرد و گفت: کیفیت آب آشامیدنی شهر اردبیل با اجرای طرح‌های مختلف کوتاه مدت و بلندمدت ارتقا می‌یابد و دولت اعتبار خوبی به این امر اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، افت متوسط ۲۷ سانتی متری آبخوان دشت اردبیل را یادآور شد و گفت : به دلیل تمرکز جمعیت و رشد فزاینده مصارف مختلف، آبخوان دشت اردبیل به طور مستمر دچار افت شده و باید با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی، این کسری جبران و آبخوان هم به تعادل برسد.

حیدری اناری با تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف آب افزود: باید از این ظرفیت بهترین بهره‌ها را جست و با تدوین برنامه‌های مستدل و علمی راه را برای ورود شرکت‌های دانش بنیان در بخش آب باز کرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های مدیریت مصرف و صرفه جویی می تواند در اولویت طرح های تحقیقاتی بعنوان یک الگوی مناسب پیاده سازی شود، اضافه کرد: باید با طرح موضوعات جدید در بخش آب بدنبال مباحث تحقیقاتی کاربردی بود و با بررسی این طرح‌ها میزان موفقیت یا شکست طرح‌های تحقیقاتی مشخص شده و میزان اثربخشی آنها مورد سنجش قرار گیرد.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …