جمعه , 7 اردیبهشت 1403

کتابخانه قاصدک فردیس میزبان برنامه های کودکان البرز شد

سید عباس طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در هفته ملی کودک  هفت محفل کودک با همراهی نویسندگان و شاعران در کشور قابل اجرا است که در استان البرز به  میزبانی فردیس با رعایت پروتکل های بهداشتی ویژه برنامه های روز کودک اجرا می شود.

وی ادامه داد: در کتابخانه قاصدک فردیس برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان شامل نقاله خوانی،شاهنامه خوانی،حافظ خوانی و نشست کتاب خوان برگزار می شود. 

وی اظهار داشت: کتابخانه قاصدک اولین کتابخانه کودک و نوجوان استان البرز در فردیس است که چهار هزار و ۲۰۰ کتاب در زمینه های مختلف ویژه کودک و نوجوان دارد.

وی به اشاره به کمبود فضای کتابخانه در شهرستان فردیس گفت:  کتابخانه مقدس اردبیلی به متراژ ۱۰۳ متر مربع توسعه یافت تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است با توجه به کمبود فضای کتابخانه از فضاهای موجود که قابلیت توسعه را دارند انجام می شود.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فردیس گفت: سال گذشته دو کتابخانه مسجد جامع المهدی(عج) و کتابخانه کودک و نوجوان قاصدک افتتاح شد به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه ها در فضای مجازی اجرا می شود هر دو کتابخانه با هزینه یک میلیارد تومان از سهم نیم درصد شهرداری محقق شد.

طباطبایی افزود: نهاد کتابخانه علامه امینی شهرستان فردیس رتبه اول را در بخش خرید منابع کتاب درسی در استان البرز را کسب کرد.

وی افزود: بخاطر شیوع ویروس کرونا کتابخانه ها تعطیل بود تمرکز بیشتر در بخش عمرانی معطوف شد که توسعه کتابخانه مقدس اردبیلی با کمک خیر حمید مقدم نمونه ای از اقدامات عمرانی است.

وی به پیگیری زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی برای فردیس اشاره کرد و گفت: ساخت کتابخانه مرکزی برای شهرستان فردیس ضروری است.

طباطبایی بیان داشت:  در حال حاضر راه اندازی کتابخانه سیار در مناطق فردیس فاقد کتابخانه هستند از جمله برنامه هایی این کتابخانه است.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فردیس گفت: با داشتن کتابخانه سیار می توان در هفته پنج محله برای مطالعه کتاب و کتابخوانی پوشش داد  به عنوان مثال محله پیک و اهری که با ۹۰ هزار نفر جمعیت یک کتابخانه ندارد.

طباطبایی افزود: شهرک های سپاه، نگارستان،ناز،۱۱۰،راه آهن،کوثر و ارم از جمله شهرک های فاقد کتابخانه هستند که نیازمند حداقل کتابخانه سیار می باشند.

وی با بیان اینکه به ازای هر پنج  هزار نفر یک کتابخانه نیاز است ، اظهار داشت: شهرستان فردیس برای رسیدن به استاندارد مطلوب حداقل  ۳۰ کتابخانه نهادی باید داشته باشد.

طباطبایی گفت: این مشکلات ۲ ساله نیست بلکه ۲۰ سال است که مشکلات روی هم جمع شده و یک روزه هم قرار نیست جبران شود؛ فردیس با تراکم جمعیتی بالا طی این چند سال فقط  جمعیت شهری رشد کرده و یکی از آسیب های اجتماعی این بود که هیچ نگاهی به کتابخانه نبوده و کتابخانه هایی که الان وجود دارد جوابگوی جمعیت نیست.

وی گفت: بعضی مواقع کتابخانه علامه امینی فردیس در شرایط عادی عضویت به هفت هزار نفر می رسد. 

طباطبایی افزود: پیشنهاد می شود ارگان های مختلف  درفردیس که کتابخانه دارند می توانند حق انتفاع کتابخانه های خود را به نهاد کتابخانه های فردیس به مدت ۱۵ سال واگذار کنند.

در زمان حاضر شهرستان فردیس ۶ کتابخانه نهادی و چهار کتابخانه مشارکتی دارد.

شهرستان فردیس با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب کلانشهرکرج مرکز استان البرز قرار دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …