پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

چرا طرح سد تنگ سرخ در بویراحمد باید اجرایی شود؟

سد تنگ سرخ سدی مشترک بین استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس است که این روزها بازار مخالفان و موافقان اجرای این سد در کهگیلویه و بویراحمد داغ داغ است.

برخی ها در منطقه چنین وانمود و القا می کنند که سد تنگ سرخ روزی سبب خشک شدن آب همیشه روان رودخانه بشار خواهد شد و بلای زاینده رود و کارون دامن گیر استان می شود و بنابراین ساخت سد را مصیبتی عمیق می دانند.

از سوی دیگر برخی از ساکنان منطقه بیم آن دارند که این سد به نام کهگیلویه و بویراحمد اما به کام دیگران تمام شود. 

برخی ها آن چنان دل مردم را خالی می کنند و به این امر اصرار دارند که سرمایه کهگیلویه و بویراحمد را دو دستی تقدیم استان دیگری می کنند ، اما واقعیت امر این است که  بسیاری از همین منتقدان از نحوه چگونگی ساخت و تقسیم آب آن بی خبرند.

به گفته متولیان امر در کهگیلویه و بویراحمد ، سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف تامین آب بلند مدت آشامیدنی و صنعت شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن، بهبود گردشگری و کنترل سیلاب در حال ساخت است اما همچنان شبهه افکنی ها ادامه دارد.

و مهم تر اینکه رئیس جمهور در بازدید مهرماه ۱۴۰۰ خود از سد تنگ سرخ تاکید کرد که عملیات اجرایی و ساخت این سد باید سریع تر ادامه یابد و با عملی شدن ماده 56 (تسهیلات ) از طریق بانکها و  افزایش  اعتبارات تکمیلی در کوهتاترین زمان ممکن این سد مورد بهره برداری قرار گیرد.

قطعی های مکرر آب امان ساکنان مناطق مختلف یاسوج را بریده است

یکی از اهالی منطقه بنسنجان یاسوج می گوید: در طول شبانه روز بیش از هفت ساعت آب آشامیدنی مان قطع می شود.

وی تاکید کرد: با استفاده از تانکر کارهای شست و شو و استحمام را انجام می دهیم و این قطع و وصل شدن آب ها به معضلی اساسی نه تنها در یاسوج بلکه در دیگر شهرهای استان تبدیل شده است.

یکی دیگر از ساکنان منطقه ارم یاسوج نیز می گوید: حدود ساعت یک ظهر تا چهار بعد از ظهر و ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح آب قطع می شود.

وی عنوان کرد: این کم آبی ها امان مان را بریده وکلافه شده ایم و هر چه پیگیری کردیم وضعیت تغییری نکرد.  

نگاهی به وضعیت بارش ها در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش باران در سال زراعی جاری در استان نسبت به بلندمدت تا امروز ۵۸ میلیمتر کاهش نشان می دهد.

رضا کاکاوند افزود: میانگین استانی بارش در سال زراعی جاری ۵۴ میلیمتر است که نسبت به مدت مشابه بلند مدت و سال گذشته روند کاهشی به خود گرفته است .

وی عنوان کرد: میزان بارش در مدت مشابه سال زراعی گذشته بیش از ۲۳۰ میلیمتر بود که ۱۷۶ میلیمتر بیشتر از امسال بود.

کاکاوند تاکید کرد: درصد تفاوت بارش در سال زراعی جاری نسبت به کل بارش بلند مدت منفی ۹۰ درصد است.

میزان بارش سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تاکنون در یاسوج ۷۳.۹ میلی متر و میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته ۲۶۲ میلی متر بوده است.

سد تنگ سرخ تنها علاج بحران آب در بویراحمد

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در خصوص این سد گفت: این پروژه ۱۱ سال پیش شروع و مجوزهای قانونی آن طی شد که بر این اساس گروهی از کارشناسان طبق اسناد کارشناسی ثابت کردند که تنها علاج بحران آب در یاسوج احداث سد تنگ سرخ است.

مهدی روشنفکر افزود: یکی از دلایلی که کارشناسان احداث این سد را ضروری می دانند این است که آب شرب یاسوج با یک یا دو چاه قابل تأمین نیست.

وی ابراز داشت: در سال های اخیر و طی کم بارشی ها، در بیشتر شهرهای استان به خصوص در یاسوج فصل تابستان مشکل تامین آب شرب مردم وجود دارد.

روشنفکر تصریح کرد: در سال های بعدی نیز ممکن است خشکسالی‌ها تکرار شوند و چاه های موجود در بویراحمد پاسخگوی نیاز آب شرب مردم این شهر نخواهد بود.

چرا در یاسوج بحران آب وجود دارد؟

روشنفکر ادامه داد: به سه دلیل در یاسوج بحران آب پیش رو است که این موارد شامل بالا بودن یاسوج از سطح دریا، پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی و سوم نرخ بالای مهاجرت پذیری در یاسوج سه و به تبع آن شهرستان بویراحمد است.

وی عنوان کرد: مردم آب شرب نیاز دارند و این میزان آب مورد نیاز آن ها با چاه تأمین نمی‌شود.

روشنفکر بیان کرد: کار مطالعاتی کارشناسان اجرای سد تنگ سرخ بر مبنای همین پیش بینی بحران آب بوده است.

سد تنگ سرخ ۶۵ درصد آب شرب بویراحمد و ۳۵ درصد مربوط به فارس را تامین می کند

چند روزی در استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهر یاسوج شایعه شده بود که تخصیص بیش از حد تصوری از آب سد تنگ سرخ یاسوج به استان فارس داده شده که همین موجب بروز برخی از نگرانی‌ها و همچنین موضع‌گیری‌ها در محافل استان شد.

شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویر احمد اعلام کرد که مسئولان و منابع موثق در وزارت نیرو موضوع انتقال آب ۱۰۰ میلیون متر مکعب به عنوان مصوبات  سفر رئیس جمهور به استان فارس را تکذیب کرده اند.

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سد تنگ سرخ بویراحمد ۶۵ درصد آب یاسوج و ۳۵ درصد آب شرب بویراحمد را تامین می کند.

وی عنوان کرد: اجرای سد تنگ سرخ برای تامین آب بویراحمد لازم و ضروری است و چنانچه اجرایی نشود در سال های آینده زندگی در یاسوج بسیار پر هزینه خواهد بود. 

بیش از ۲۳۵ میلیارد تومان ظرف یک سال و نیم برای سد تنگ سرخ اختصاص بافت

 نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بیش از ۲۳۵ میلیارد تومان ظرف یک سال و نیم اخیر برای سد تنگ سرخ در نظر گرفته شده است.

روشنفکر افزود:  این در حالی است که در ۱۰ سال گذشته تنها ۲۴ میلیارد تومان برای این سد در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: ۶۱۱ هکتار از باغ ها و زمین در این منطقه برای این اجرای سد تنگ سرخ در نظر گرفته شد.

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: ظرف ۱۰ سال گذشته این سد تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در این یک سال و نیم به ۴۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: شخصا دلیلی را برای توقف این سد من نمی بینم و باید بدانیم با تخریب همدیگر راه به جایی نمی بریم.

ساخت سد تنگ سرخ بویراحمد به نفع مردم استان است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: به طور یقین اجرای این سد به نفع مردم استان خواهد بود و عده ای که از اهمیت موضوع غافلند ، مخالف اجرای این طرح هستند.

رسول فرهادی تاکید کرد: سد تنگ سرخ سیلاب زمستان را کنترل، آب آشامیدنی یاسوج و روستاهای اطراف آن را تامین و موجب تقویت سفره های زیرزمینی استان و مهم تر از آن  اشتغال پایدار ایجاد و ده ها فایده دیگر دارد.

وی ابراز داشت: یکی از اصلی ترین دلایل قطعی آب در شهر یاسوج نبود سد در نزدیکی این شهر است و سد تنها ابزاری است که ترسالی و خشکسالی را کنار می گذارد.

فرهادی ادامه داد: اجرای  سد تنگ سرخ مشکل کمبود آب در شهر یاسوج را برای همیشه رفع خواهد کرد و این تنها یکی از مزیت های دائمی این سد محسوب می شود.

سد تنگ سرخ بویراحمد باید ساخته شود

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج، بر ضرورت ساخت سد تنگ سرخ بشار یاسوج، تاکید و توصیه به پرهیز از حاشیه سازی در این خصوص کرد.

آیت الله سید نصیر حسینی افزود: این سد، یک سد مشترک بین استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس است و از اول هم همین بوده و درصدی که استان ما از آن استفاده می‌کند بیشتر از استان فارس است.

امام جمعه یاسوج ابراز داشت: این سد، آب شرب شهر یاسوج و بخش‌های صنعتی و کشاورزی را باید تامین می کند و قسمتی هم رها سازی می شود تا برای پایین دست و مسائل زیست محیطی، مشکلی ایجاد نشود.

وی ابراز داشت: بنابراین وقتی این مسائل روشن است و مطالعات آن انجام گرفته، مجوزهای مربوطه سالها پیش صادر شده و کارهای زیادی انجام گرفته، نباید حاشیه سازی و سر و صدا درست کرد و باید کار ادامه پیدا کند.

در مطالعات اولیه و گزارش‌های رسیده از مشاور طرح، حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار می‌گیرد.

برخی تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌های اداری، اورژانس و خانه بهداشت نیز در حوزه دریاچه سد قرار دارد که آب منطقه‌ای و مشاور طرح نیز میزان خسارات تمام آنها را برآورد و در نقشه اجرایی سد لحاظ شده اند.

همچنین بخش وسیعی از جاده قدیم یاسوج – شیراز با اجرای حوضه آبریز این سد از بین خواهد رفت.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ با حضور مجید نامجو وزیر وقت نیرو آغاز شد.

ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.

در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و با کارفرمایی آب منطقه ای استان آغاز شد.

سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …