پنجشنبه , 9 فروردین 1403

چتر خاکستری آلودگی هوا بر سر کرج

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – زهرا اویسی: سال‌هاست که کرج مانند دیگر کلانشهرهای کشور از جمله تهران، مشهد، اهواز، تبریز و… با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، آلودگی هوا هم گویا قصد رفتن ندارد و فعلاً ادامه‌دار شده است. اگرچه مسئولان هر چند وقت یک‌بار قول‌هایی در این زمینه می‌دهند اما در نهایت این مردم هستند که نفس‌هایشان در سینه به شماره افتاده است.

این روزها هم بار دیگر آژیر آلودگی هوا در کلان‌شهر کرج بیشتر از دیگر شهرهای استان البرز به صدا در آمده و با کرونا آمیخته شده و نفس مردم را گرفته است؛ تداوم افزایش جمعیت و به تناسب ازدیاد خودروهای سواری، نبود سیستم حمل و نقل مناسب عمومی که به واسطه عدم راه‌اندازی پروژه متروی کرج بیش از پیش خودنمایی می‌کند باعث شده است تا معضل آلودگی هوا هر روز گسترده‌تر شود.

چتر خاکستری آلودگی هوا بر سر کرج

عدم تغییرات جوی و وقوع پدیده وارونگی هوا و به تناسب آن ماندگاری آلودگی در سطح هوای تنفسی که در فصل سرد سال رخ می‌دهد در کنار عواملی که پیش از این گفته شد موجب تشدید آلودگی هوا در کلان‌شهر کرج شده است اما با این وجود اقدامی برای کاهش جدی فعالیت صنایع آلاینده و تردد روزانه هزاران خودرو و موتورسیکلت فاقد الزامات فنی در خیابان‌ها این کلان‌شهر صورت نمی‌گیرد.

این روزها وقتی از بلندی به کلان‌شهر کرج نگاه می‌شود ساختمان‌ها ریز و درست همه و همه غرق در دود هستند و دیگر خبری از آسمان آبی نیست، تنها مه‌ای خاکستری‌رنگ بر شهر مستولی شده است.

باز هم پای مازوت در میان است

در این میان بحث آلودگی واحدهای صنعتی و نیروگاهی هم مطرح است به صورت جدی مطرح است؛ فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آلودگی هوای کرج اظهار کرد: واحدهای صنعتی و تولیدی باید از سیستم‌های فیلتراسیون مناسب استفاده کنند از سوی دیگر عدم توزیع سوخت استاندارد در سطح استان می‌تواند یکی از عوامل اصلی آلودگی کلان‌شهر کرج باشد.

وی بیان کرد: برخی عوامل هم خارج از استان است به طور مثال آلودگی از سمت استان قزوین به خاطر مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی و برخی معادن در استان تهران که در شرق البرز واقع شده‌اند عامل افزایش آلودگی هوا هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به تشکیل کمیته اضطرار برای تصمیم‌گیری در مورد اعمال محدودیت در راستای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: اقدامات فوری باید طی چند روزی آینده که اضطرار وجود دارد صورت گیرد.

چتر خاکستری آلودگی هوا بر سر کرج

وی ادامه داد: در این راستا باید فعالیت واحدهای بالقوه آلاینده و همچنین فعالیت‌های عمرانی متوقف شوند و نسبت به تشدید برخورد با خودروهای آلاینده اقدام جدی صورت گیرد.

حکیمی خاطرنشان کرد: همچنین ممنوعیت تردد کامیون‌ها در شهر و دیگر فعالیت‌هایی که باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود، ضروری است.

وی با اشاره به به وظایف دستگاه‌های ذیربط در این زمینه گفت: در این شرایط بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، پلیس باید از تردد تمامی وسایل نقلیه موتوری که فاقد برچسب معاینه فنی معتبر هستند جلوگیری کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار کرد: شهرداری‌ها نیز در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند و باید از فعالیت‌های عمرانی که باعث آلودگی هوا می‌شود به ویژه پروژه‌های عمرانی شهر پیشگیری کنند.

آلودگی هوا تا دوشنبه مهمان البرزی‌هاست

آرش بهارونداحمدی، مدیرکل هواشناسی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به قرار گرفتن این استان در وضعیت هشدار هواشناسی آلودگی سطح نارنجی اظهار کرد: آخرین الگوهای پیش‌یابی کماکان حاکی از جوی پایدار در منطقه البرز مرکزی است.

وی بیان کرد: با توجه به وارونگی سطوح پایینی جو، روند افزایش آلاینده‌ها را تا قبل از ورود سامانه تندری روز دوشنبه در استان خواهیم داشت که کیفیت هوا را همچنان در سطح ناسالم برای همه گروه‌ها قرار خواهد داد.

چتر خاکستری آلودگی هوا بر سر کرج

وی با بیان اینکه این شرایط بیشتر دشت البرز مرکزی شامل کرج، فردیس، هشتگرد، نظرآباد، اشتهارد را مورد مخاطره قرار داده است، تصریح کرد: کاهش کیفیت هوا در سطح ناسالم برای همه گروه‌ها و تداوم بیش از ۲۴ ساعت آن پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی البرز با بیان اینکه ضروری است تا از انجام هر نوع فعالیت که باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود اجتناب شود، خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم تا افراد آسیب‌پذیر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی از حضور در فضای باز و سطح شهر پرهیز کنند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک‌های استاندارد متذکر شد: ماسک‌های غیراستاندارد توان فیلتر ذرات ۲.۵ میکرون را ندارند و استفاده از آن کمکی نیز به دفع آلودگی هوا نمی‌کند.

دودی که به چشم مردم می‌رود

اگرچه طی سال‌های گذشته کارگروه اضطرار آلودگی هوا در بازه‌های زمانی تشکیل شده و تصمیمات مختلفی گرفته است اما بی‌توجهی دستگاه‌های متولی به اجرای مصوبات این کارگروه گره‌ای از مشکل باز نکرده است، اگرچه مشکلاتی مانند استفاده از مازوت یا نبود سوخت استاندارد برای خودروها بحثی کشوری است ولی مسئولان استان نیز با انجام برخی از وظایف مغفول خود می‌توانند مانع از بروز این معضل شوند، معضلی که دودش به چشم مردم می‌رود و نفس‌ها را به شماره می‌اندازد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …