پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

پنج هزار البرزی در دوره‌های سوادآموزی شرکت کردند

سالار قاسمی روز سه شنبه  به مناسبت سالروز  تاسیس نهضت سواد آموزی به فرمان حضترت امام خمینی (ره) در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: به برکت انقلاب اسلامی ،البرز جزو باسوادترین استان‌های کشور است و درصد کمی از مردم البرز بی سواد مطلق هستند.

وی خاطرنشان کرد: حجم ابلاغی سواد آموزی در سال جاری برای استان البرز ۶ هزار و ۶۵۰ نفر از سوی وزارتخانه تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق سرشماری سال ۹۵ نرخ باسوادی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۶.۸۹ درصد  و نرخ بی سوادی ۳.۱۰ درصد در استان البرز گزارش شده است، بیان داشت: تمام مراحل شرکت در دوره نهضت سوادآموزی رایگان است و به طور متوسط برای یک سواد آموز در یک دوره یک ساله حدود ۴۰ میلیون ریال هزینه می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: افراد بی‌سوادی که خواستار شرکت در کلاس‌های سوادآموزی هستند، می‌توانند به نزدیک‌ترین مدرسه محل زندگی خود مراجعه و مدیران مدارس موظف هستند مشخصات فرد را به ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق ارایه دهند و با این اقدام فرایند سوادآموزی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، از سال ۹۵ برای ایجاد تحول در فرایند آموزشی سواد آموزی کشور،طرح ملی راه اندازی مراکز یادگیری محلی در راستای توانمندسازی سوادآموزان کلید خورد،اضافه کرد: تا کنون ۶ مرکز یادگیری محلی با هدف آموزش سواد خواندن و نوشتن، مهارت های اساسی زندگی، حقوق شهروندی، مهارت های حرفه ای و هنری  و بهبود شرایط زندگی و کسب و کاردر استان البرز راه اندازی شده است.

وی ارتقای سطح دانش و فرهنگ خانواده‌هایی که به دلیل نداشتن سواد و مهارت‌های اساسی در زندگی دچار مشکلات و کاستی‌هایی شده اند را از دیگرمحورهای کاری مراکزیادگیری  محلی سواد ذکر کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: مراکز یادگیری محلی به دنبال ترویج فرهنگ تعاون،افزایش اطلاعات و توانمندهای عمومی، ایجاد و گسترش فرصت‌های یادگیری برای همه، زمینه سازی برای خودگردانی و یادگیری مادام العمر،کاربردی کردن آموزش‌ها، تسهیل در اجرای برنامه توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی،آموزشی وهمسو سازی خدمات دستگاه‌های اجرایی است.

وی افزود: این مراکز فرصت مناسبی را فراهم می‌آورد تا مخاطبان بتوانند با توجه به نیازهای زندگی خود از برنامه‌های متنوع آموزشی بهره مند شوند.

قاسمی گفت: سالانه حدود ۲ هزار  و ۵۰۰ نفر در مراکز یادگیری محلی سواد البرز زیر پوشش دوره های آموزشی و مهارتی قرار می گیرند.

وی عنوان کرد: بیش از ۴۰ عنوان محتوای آموزشی از جمله مهارت‌های زندگی، محیط زیست، رفتارهای اجتماعی مطلوب، بهداشت، برنامه‌های آشنایی با تولید و اشتغال در این مراکز آموزش داده می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز تاکید کرد: شناسایی و زیر پوشش قرار دادن افراد بی سواد  درگروه سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال البرز نیاز به همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان دارد.

یکم تا هفتم دی ماه هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …