جمعه , 14 اردیبهشت 1403

نگاه ویژه دولت مردمی به مناطق کم‌برخوردار در ۱۰۰ روز اول

به گزارش ایرنا حدود ۱۷ سال از تاسیس استان خراسان جنوبی در کنار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی می‌گذرد و در این مدت برای ارتقای زیرساخت‌های منطقه در ادوار مختلف تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است.

زیرساخت‌هایی که هر کدام زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های بعدی است و با صرف اعتبارات کلان ملی و استانی فراهم شده است؛ با این وجود همچنان از خراسان جنوبی به عنوان استان کمتربرخوردار یا کمتر توسعه‌یافته یاد می‌شود.

این کم‌برخورداری در واقع محرومیت از برخی زیرساخت‌های توسعه و امکانات رفاهی به شمار می‌رود زیرا این استان پهناور سرشار از منابع طبیعی و مواهب خدادادی است که در صورت استفاده صحیح و ایجاد ارزش افزوده از آنها تبدیل به ثروت‌های عظیم برای استان و کشور می‌شوند.

خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت‌های بی‌شماری که دارد، بیش از این باید در مسیر توسعه قرار گیرد در حالی که بنابر اعلام مسوولان از مجموع ۱۱ شهرستان استان در حال حاضر ۲ شهرستان توسعه‌یافته و بقیه محروم هستند.

با این وجود اغلب مسوولان فعلی و پیشین استان معتقدند همه منابع لازم برای توسعه پایدار در خراسان جنوبی وجود دارد و زیبنده نیست که با این ظرفیت‌ها و منابع به عنوان یک استان کمتر توسعه‌یافته و محروم از آن یاد شود.

رییس جمهوری که ۱۶ روز پس از اخذ رای اعتماد وزرای دولت سیزدهم از مجلس یازدهم در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی آمد، در جمع مردم طبس گفت: اقتصاد خراسان جنوبی مبتنی بر معدن است.

آیت الله سید “ابراهیم رییسی” نوزدهم شهریور امسال در شهرستان طبس که حدود ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور را در خود جای داده و بزرگترین حوضه زغال‌سنگ کُک‌شو ایران در این منطقه است، گفت: خداوند ذخایر بسیاری به این استان داده که یکی از این ذخایر معادن است.

وی تاکید کرد: در استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های معدنی بسیار خوبی وجود دارد که فعال شدن آن به رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور و منطقه کمک می‌کند، بخشی از این ظرفیت فعال و بخشی غیرفعال است که اگر فعال و موانع موجود رفع شود، باعث رونق تولید و اشتغال در کشور و منطقه می‌شود.

نگاه ویژه دولت مردمی به مناطق کم‌برخوردار در ۱۰۰ روز اول

رییس جمهوری در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی که در پایان سفر یک روزه به این استان برگزار شد، گفت: در خراسان جنوبی اقتصاد معدن، گردشگری، کشاورزی و صنایع را داریم البته نزولات آسمانی کم است اما باید این تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

وی افزود: اقتصاد در حوزه صادرات و بازارچه‌های مرزی در این استان وجود دارد لذا می‌توانیم با کشورهای همجوار در حوزه صادرات ارتباط داشته باشیم.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه باید در حوزه‌های مختلف اقتصاد خراسان جنوبی را فعال کنیم تصریح کرد: نیروهای فرهیخته خوبی در این استان داریم و در گذشته به دانشگاه‌های استان رفته و با برخی دانشجویان، فرهیختگان و اساتید صحبت کرده‌ام، سرمایه‌های خیلی عظیمی برای استان هستند که باید از وجود آنها بهره برد.

وی که از سال ۱۳۸۵ نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری است، خرداد امسال در برنامه تلویزیونی گفت و گو با مردم این استان گفت: برنامه ما این است که به خراسان جنوبی توجه خاص شود به دلیل اینکه ظرفیت‌ فراوانی در این استان وجود دارد.

رییس دولت سیزدهم اظهار داشت: سنگ‌هایی که در نهبندان، نقاطی از بیرجند و مناطق دیگر هست می‌تواند منشاء یک تحول اقتصادی باشد که سرمایه‌گذاری جدی نیاز دارد و سرمایه‌گذاران هم حاضرند با حمایت از آنها و پرداخت تسهیلات، اقتصاد سنگ در خراسان جنوبی اقتصاد فعالی می‌شود.

براساس آخرین آمار رسمی، سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی یکصد مصوبه به دنبال داشت که می‌توان سرعت بخشیدن به پروژه‌های عمرانی استان از جمله راه، راه‌آهن، بهداشت و درمان، آب شرب، موضوعات کشاورزی، خشکسالی، مبادلات مرزی و توسعه محورها و پیشران‌های اقتصادی و توسعه استان در بخش‌های مختلف، پرداخت مطالبات و دیون پیمانکاران در اسرع وقت، برگزاری جلسه وزیر راه و شهرسازی با مدیران عامل بانک‌های عضو کنسرسیوم بانکی راه‌آهن استان در راستای تامین اعتبار مورد نیاز با توجه به مصوبات قبلی دولت و صندوق توسعه ملی، کمک دولت به فعال کردن پروژه‌های عمرانی نیمه فعال استان و حمایت دولت از طرح‌های مطالعاتی، سرمایه‌گذاری و اشتغالزا در راستای استفاده از ظرفیت کویر، احصای پروژه‌های نیمه‌فعال با پیشرفت فیزیکی کم، متوسط و زیاد، ایجاد کارگروهی با مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دبیری دانشگاه بیرجند، شتاب‌بخشی به روند اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای، حمایت دولت از طرح‌های منتج به فرآوری محصولات استراتژیک استان شامل زرشک، زعفران و عناب، فعال‌سازی واحدهای فرآوری محصولات لبنی و تامین بازار فروش، بازنگری سند توسعه نهبندان و ارائه به دولت برای تصویب و عملیاتی شدن آن، اصلاح نظام پیمانکاری با اولویت توجه به حقوق کارگران، راه‌اندازی ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات، کمک دولت به رفع موانع و فعال‌سازی واحدهای معدنی و صنعتی نیمه‌فعال یا غیرفعال و نیز تکلیف دولت به شرکت‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری صد درصدی در مناطق کمتر توسعه‌یافته استان و ایجاد مشوق‌ها و جاذبه‌های خاص مناطق کمتر توسعه‌یافته اشاره کرد.

تلاش برای حل مشکل کم‌آبی در خراسان جنوبی، توجه به دغدغه کشاورزان و دامداران برای فروش محصولات، احیای قنوات، توسعه راه‌ها، شتاب‌بخشی به پروژه راه‌آهن، حل مشکلات کارگری و اصلاح نظام پیمانکاری، تقویت اقتصاد روستاها، توسعه گردشگری به ویژه در مناطق کویری استان، احیای صنایع تعطیل و نیمه‌تعطیل، توسعه نهضت گلخانه، توجه به ظرفیت‌های استان از جمله معدن، کشاورزی و نیروی انسانی جزو مهمترین موضوعاتی است که به عنوان مطالبات مردم در سومین سفر استانی مطرح شد و در زمره مصوبات سفر رییس جمهوری قرار گرفت لذا از این حیث مردم به شتاب گرفتن توسعه همه‌جانبه در این استان امیدوار شده‌اند.

تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام استان به‌طور ویژه در مصوبات سفر رییس جمهوری دیده شده و با توجه به اینکه مطالبه عمومی است تکمیل این پروژه‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات استان را حل می‌کند.

برخی از این پروژه‌ها بیش از یک دهه است که آغاز شده و این زمان‌بر شدن هزینه‌های اجرای کار را افزایش داده همچنین با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته طرح‌ها و پروژه‌های لحاظ شده در مصوبات سفر به‌صورت متوازن توزیع شده‌ و هدف این است که همه مناطق از آنها منتفع شوند.

نگاه ویژه دولت مردمی به مناطق کم‌برخوردار در ۱۰۰ روز اول

پیگیری برای تحقق صد درصدی مصوبات

نشست هماهنگی و جمع‌بندی نهایی مصوبات سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی دیروز (دوشنبه) به ریاست استاندار برگزار و اعلام شد که قرار است امروز طی نشستی با حضور معاون اول رییس جمهوری و جمعی از وزرا، مصوبات نهایی و برای اجرا ابلاغ شوند.

استاندار خراسان جنوبی که از هشتم آذر ماه رسما در این استان شروع به‌کار کرد، گفت: مجموع مصوبات سفر رییس جمهوری، اعتبارات و تسهیلات ویژه‌ای را به استان تزریق خواهد کرد و برای تحقق صد درصدی این مصوبات، به‌طور جدی تلاش خواهیم کرد.

جواد قناعت بر پیگیری جدی برای تحقق صد درصدی مصوبات سفر رییس جمهوری تاکید کرد و افزود: در راستای رفع مسایل استان باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم.

وی اظهار داشت: آنچه در این جلسه جمع‌بندی می‌شود، فردا (سه‌شنبه) و طی نشستی به سمع و نظر معاون اول رییس جمهوری خواهد رسید تا نهایی شود و برای اجرا به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: پیرو سفر رییس جمهوری به استان در نوزدهم شهریور امسال، تعدادی از مطالبات ارائه شد و مورد تایید قرار گرفت، بعد از سفر و طی جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی، فهرست نهایی درخواست‌ها تهیه و در قالب پیشنهادات استان به نهاد ریاست جمهوری ارسال شد.

وی افزود: هفته گذشته و طی جلسه‌ای در دفتر معاون اجرایی رییس جمهوری با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و جمعی از مسئولان استان، تمامی این پیشنهادات مورد ارزیابی قرار گرفت.

قناعت گفت: بخشی از این پیشنهادات تصویب شد و تایید تعدادی از آنها هم به جلسه‌ای با حضور دکتر مخبر و وزرا موکول شد.

وی بیان کرد: بنا به رایزنی‌هایی که در داخل استان صورت گرفته، موارد دیگری مدنظر دستگاه‌هاست که مقرر شد به فهرست قبلی اضافه شود.

آنچه تاکنون محقق شد/ راه‌اندازی ستاد احیای قنوات

رییس جمهوری در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی گفت: یکی از مسائل مهم در خراسان جنوبی درخصوص تامین آب، ستاد احیای قنوات در این استان است که باید این ستاد فعال شود و مسوولان دولتی هم از آن حمایت کنند.

آیت الله رییسی افزود: زمانی که تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشتم اقدامی در مورد احیای قنوات خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی انجام دادیم که نتیجه‌بخش اما کار ما محدود بود.

وی تاکید کرد: این کار باید به‌صورت کشوری انجام شود و خراسان جنوبی می‌تواند یک مرکزیتی پیدا کند، فعال شدن ستاد احیای قنات برای این استان بسیار برکت دارد و خود مردم هم در این زمینه پای کار هستند.

با گذشت ۹ روز از سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی در ۲۸ شهریور ماه اولین جلسه ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی با محوریت برنامه‌ریزی به منظور تحقق مصوبه سفر رییس جمهوری، تعیین راهبردهای ستاد و نیز تکالیف دستگاه‌های متولی در این زمینه برگزار شد.

در این نشست استاندار خراسان جنوبی به عنوان رییس ستاد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار به عنوان جانشین ستاد و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان دبیر ستاد همچنین اداره کل منابع طبیعی و آبخییزداری، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، بسیج سازندگی، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و یک نفر نخبه دانشگاهی به انتخاب رییس دانشگاه بیرجند به عنوان اعضای اصلی این ستاد مشخص شدند.

با تشکیل سه کارگروه‌ ذیل ستاد و ارائه شیوه‌های اجرا در جلسات مختلف، فعالیت عمرانی برای مرمت و بازسازی قنوات این استان با استفاده از ظرفیت اعتبارات استانی و ملی شروع شد.

با توجه به اینکه قنوات یکی از منابع آبی پایدار در استان خراسان جنوبی است، مدیران استانی با تشکیل این ستاد سه موضوع مهم حفاظت از قنوات، بازسازی و مدیریت برای استفاده بهینه از آب‌های موجود را دنبال کردند و به این نتیجه رسیدند که ضمن بسیج دستگاه‌های اجرایی و کمک‌های مردمی از اعتبارات ملی نیز باید کمک گرفت.

نگاه ویژه دولت مردمی به مناطق کم‌برخوردار در ۱۰۰ روز اول

وزارت نیرو و ماموریت انتقال آب به خراسان جنوبی

تامین آب در خراسان جنوبی از دیگر موضوعات مهمی است که در سفر استانی رییس جمهوری از سوی مسوولان و نمایندگان مردم مطالبه شد و با تایید و تاکید آیت الله رییسی، تسریع در اجرای طرح انتقال آب به عنوان یکی از راهکارها در اولویت قرار گرفت.

طرح ملی انتقال آب از خلیج‌ فارس و دریای عمان به ۶ استان واقع در فلات مرکزی و شرق کشور از چند سال گذشته آغاز شد و پارسال انتقال آب خلیج‌ فارس به استان‌های کرمان، هرمزگان و یزد به بهره‌برداری رسید که اجرای خط دوم این طرح با هدف تامین آب صنایع خراسان جنوبی و خراسان رضوی اواخر سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تاریخ پایان آن سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است.

از دیدگاه رییس دولت سیزدهم تامین آب از مسائل اساسی خراسان جنوبی است که باید از طریق انتقال از دریای عمان به عنوان یک کار ضروری برای این استان دنبال شود و وزیر نیرو ماموریت یافت تا موضوع انتقال آب از دریای عمان را دنبال ‌کند.

پس از تاکید رییس جمهوری بررسی‌ها در حال انجام است که در صورت امکان در قالب ادامه پروژه انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی  هم بتواند از این خط انتقال آب در نوار شرقی کشور بهره‌مند شود.

خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی هم که اواخر سال گذشته آغاز شد، آب مورد نیاز منطقه در بخش صنایع، معادن و کشاورزی صنعتی را تامین خواهد کرد و مطالعات این پروژه بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیمانکار و شرکت مجری طرح فعال است.

تحقق وعده‌های رییس جمهوری به کارگران معدن در طبس

رییس جمهوری در آغاز سومین سفر استانی خود پس از دیدار با مردم در آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) با بالگرد به معادن زغال‌سنگ در ناحیه پروده طبس رفت.

وی در این بازدید هوایی و زمینی که وزیران کشور و صنعت، معدن و تجارت، معاون اجرایی رییس جمهوری، رییس دفتر رییس جمهوری، استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، وضعیت معادن زغال‌سنگ را از نزدیک بررسی کرد و سپس چهره به چهره با کارگران و معدنچیان به گفت و گو پرداخت.

یکی از موارد مطرح شده از سوی کارگران در دیدار بی‌واسطه با رییس جمهوری وضعیت نامطلوب محل اسکان و خوابگاه‌های آنان در محل معادن بود و آیت الله رییسی برای رسیدگی به این وضعیت ۲۰ روز مهلت تعیین کرد.

در پی این سفر، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۳ شهریور ماه برای رسیدگی به وضعیت رفاهی و معیشتی کارگران معدن، به این شهرستان رفت تا روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام را از نزدیک بررسی کند.

«حاتم شاکرمی» از محل خوابگاه‌های کارگران برخی از معادن طبس که به‌صورت پیمانکاری برای شرکت‌های بزرگ‌تر فعالیت می‌کنند بازدید کرد و همزمان مقادیری تجهیزات رفاهی از قبیل تشک نیز تحویل خوابگاه‌های معدنچیان این شرکت‌ها شد.

عملیات بهسازی محل اسکان کارگران معدن زغال‌سنگ طبس در پی بازدید رییس جمهوری و تعیین مهلت ۲٠ روزه برای رسیدگی به وضعیت زندگی و مسکن کارگران این معدن، اوایل مهر امسال پایان یافت و این وعده محقق شد.

اما سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی و بازدید از معادن زغال‌سنگ طبس و گفت و گوی مستقیم با کارگران این مجموعه، در پی آن بازدید معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام، دارای پنج مصوبه شامل ۲ مصوبه مربوط به تامین اجتماعی، ۲ مصوبه مربوط به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یک مصوبه در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده است.

یکی از این مصوبات طرح مابه‌التفاوت طبقه‌بندی مشاغل بود که پیمانکار باید از شرکت مادر تبعیت کند و این موضوع اجرایی و مغایرت‌ها بررسی شد و منجر به اصلاحیه برخی از احکام کارگران شده است.

بازدید رییس جمهوری از معادن زغال‌سنگ پروده طبس، ۲ مصوبه اصلاح دستمزدهای کارگران و چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت زیان‌آور داشت که با پیگیری‌های انجام شده دستمزدهای واقعی کارگران در لیست‌های ارسالی به تامین اجتماعی محاسبه و لحاظ شد و تفاوت سنوات قبل نیز در حال دریافت است.

نگاه ویژه دولت مردمی به مناطق کم‌برخوردار در ۱۰۰ روز اول

بازنگری سند توسعه نهبندان و تدوین سند توسعه سربیشه

همزمان با سفر رییس جمهوری، درخواست بازنگری سند توسعه نهبندان در این سفر مطرح شد که مورد تایید آیت الله رییسی قرار گرفت و در فهرست مصوبات سفر لحاظ شد.

براساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که بلافاصله پس از سفر رییس جمهوری تشکیل جلسه داد، با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی این سند مورد بررسی و بازنگری قرار می‌گیرد و برای طی روال قانونی به تهران ارسال می‌شود.

پیرو سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به جنوب خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۸ و حضور معظم له در شهرستان نهبندان، تحولات بزرگی در منطقه روی داد و تدوین سند توسعه نهبندان یکی از دستاوردهای آن سفر بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هفتم شهریور ۱۳۷۸ در اجتماع بزرگ مردم شهرستان مرزی نهبندان فرمودند: «من با سفر به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسوولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آن‌ها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کرده اند، متمرکز کنند».

سند توسعه نهبندان به تصویب هیات دولت وقت که رسید، مقرر شد طی یک بازه زمانی خاص، مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به این شهرستان اختصاص یابد و بخش‌هایی از آن اعتبار و تعهدات محقق نشده است.

بعدها با پیگیری‌های نماینده وقت مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، طرح توسعه سربیشه (شهرستان مجاور نهبندان) هم به این سند ملحق شد و در دستور کار دولت قرار گرفت اما به طور جدی دنبال نشد.

جلسات متعددی در سه ماه اخیر با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برای بازنگری سند توسعه نهبندان و تدوین سند سربیشه برگزار شده است و دستگاه‌های اجرایی بیش از ۲۵۰ طرح و پروژه را برای توسعه این دو شهرستان مرزی در چارچوب مصوبات سفر رییس جمهوری پیشنهاد دادند.

براساس آخرین اعلام مسوولان استانی بازنگری سند توسعه نهبندان و تدوین سند توسعه سربیشه هر کدام به طور جداگانه بر پایه نظرات کارشناسی، فنی و تخصصی فرمانداران، ائمه جمعه، روسای شوراهای اسلامی ۲ شهرستان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در حال جمع‌بندی است تا پس از تایید به هیات دولت ارائه شود.

فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی

تاکید رییس جمهوری در سفر نوزدهم شهریور ماه به خراسان جنوبی مبنی بر توسعه فعالیت‌ها در بازارچه‌های مرزی منجر به تحرک بیشتر در این حوزه مهم شد؛ اگرچه کار و تلاش بیشتری نیاز دارد.

رییس جمهوری در این سفر به خبرنگاران گفت: مرز تهدید نیست بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است.

آیت الله رییسی افزود: در استان‌های دیگر هم گفتیم که فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش صادرات و  توسعه آن بینجامد که امر مبارکی است همچنین وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان می‌دهد و هم می‌تواند به امنیت مرزها کمک کند.

وی اظهار داشت: فعال شدن بازارچه‌های مرزی کار بسیار مهمی است که در سفر قبلی به خراسان جنوبی هم تاکید کردیم موضوع بازارچه‌ها را باید دنبال کنند و مسوولان بعضی اقدامات را انجام دادند که در این سفر هم مورد تاکید قرار می‌گیرد.

بر همین اساس مسوولان استان ششم مهر امسال اعلام کردند که از نظر ما هر چهار معبر مرزی استان باز است و امکان تجارت و مبادلات مرزی در آنها وجود دارد.

با این وجود از مجموع چهار معبر مرزی خراسان جنوبی تا چند ماه قبل فقط مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال بود و معابر مرزی دوکوهانه، یزدان و گلورده غیرفعال بودند؛ علیرغم اینکه زیرساخت‌ها و امکانات استان در بازارچه‌های مرزی فراهم بود، دولت افغانستان درخصوص بازگشایی بازارچه‌ها موافقت نمی‌کرد.

سرانجام بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه پس از سال‌ها مهر امسال در قالب خرده‌فروشی فعال شد و تلاش برای فعال‌سازی بیشتر آن و ۲ بازارچه مرزی دیگر استان ادامه دارد.

اقدام عملی دولت برای فعال‌سازی اقتصاد معدن در خراسان جنوبی

دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز اول فعالیت خود فعال‌سازی اقتصاد معدن در خراسان جنوبی که از تاکیدات رییس جمهوری در سفر به این استان بود را با اقدامات عملی در دستور کار قرار داده به طوری که خراسان جنوبی اولین استان اجرای طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که ۲۵ مهر ماه به صورت ویدئوکنفرانسی در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح حضور داشت، گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی ذخایر بسیار مناسبی در بخش معدن دارد، این پروژه تکمیل‌کننده اطلاعات پایه زمین‌شناسی خواهد بود و به ما کمک می‌کند برنامه جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در این استان پیش ببریم.

سید رضا فاطمی‌امین افزود: طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در راستای برنامه آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت است که منشا تحولات خوبی خواهد بود.

وی گفت: برنامه آمایش سرزمین از ۲ ماه گذشته آغاز شد و در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و موانع و اولویت‌ها را احصا می‌کنیم تا بر مبنای آن برنامه‌ها را طراحی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: پروژه بسیار بزرگ اکتشافی را امروز آغاز می‌کنیم که ۱۵ هزار کیلومتر مربع از سطح استان خراسان جنوبی اکتشاف می‌شود.

نگاه ویژه دولت مردمی به مناطق کم‌برخوردار در ۱۰۰ روز اول

سرعت بخشیدن به پروژه راه‌آهن بیرجند

موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه ریلی خراسان جنوبی نیز به عنوان مطالبه مهم در سفر رییس جمهوری مطرح و طبق دستور آیت الله رییسی مقرر شد با محوریت وزارت راه و شهرسازی، این موضوع پیگیری شود و در دستور کار هیات وزیران قرار گیرد.

پیش جلسه‌ای حدود یک ماه و نیم قبل برگزار شد که بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی پیشنهادات خود را ارائه کردند و هفته گذشته طی نشستی در تهران به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور بانک‌های عامل، سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی، استاندار خراسان جنوبی و سایر مسوولان مباحث مختلفی مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

براساس مصوبات نشست نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث و تکمیل پروژه‌های ریلی و آزادراهی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان جنوبی، مقرر شد بانک‌های عامل حداکثر یک هفته آینده نسبت به تعیین و اعلام مبلغ پذیرش عاملیت بانکی در پروژه ریلی راه‌آهن بیرجند اقدام کنند.

جمع‌بندی جلسه مذکور این شد که بانک‌های عامل با محوریت بانک رفاه به عنوان سرگروه بانکی حداکثر تا هفته آینده جلسه‌ای را برگزار کنند و سهم هر بانک تا سقف ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مشخص شود تا بتوان مراحل بعدی که انعقاد قرارداد است را انجام داد.

بخش قابل توجهی از مصوبات سفر رییس جمهوری به راه‌های خراسان جنوبی تعلق دارد که به گفته استاندار این موضوع نشان‌دهنده دغدغه استان، اهمیت راه‌ها و توجه دولت است.

جواد قناعت گفت: از محل مصوبات سفر رییس جمهوری، تاکنون ۳۵۰ میلیارد تومان به استان تخصیص یافته که این اعتبار در بین برخی دستگاه‌ها از جمله راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دانشگاه علوم پزشکی توزیع شده است.

وی تاکید کرد: باید برای جذب کامل این اعتبارات سفر، همزمان با تهاترها و سایر راهکارها به عنوان ظرفیت‌های نهفته که گره‌گشا هستند، همه تلاش خود را انجام دهیم.

همچنین طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی که از ۲ سال قبل عملیاتی شد، مورد تایید رییس جمهوری قرار گرفت و برای تکمیل نیازمند تسهیل و رفع موانع است که با تعیین اعتبار و تسهیلات مورد نیاز و پیگیری به منظور تامین آب وارد مرحله جدید شده است.

با توجه به تاکیدات رییس جمهوری در پی مطالبه مردم و نماینده آنان در مجلس شورای اسلامی، پرداختن به تولیدات زرشک و زعفران به عنوان ۲ محصول استراتژیک راهبردی و ملی تولیدی کشاورزان خراسان جنوبی لازم بود که ورود وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های زیرمجموعه آن را در پی داشت.

از همین رو خرید تضمینی و توافقی زرشک با فعال شدن شبکه تعاون روستایی استان خراسان جنوبی و سفر اخیر مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران به خراسان جنوبی آغاز شد و این نوید به کشاورزان خراسان جنوبی داده شده که حاصل دسترنج آنان امسال با قیمت و در زمان مناسب، خریداری خواهد شد.

فعال شدن واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌فعال از دیگر مصوبات سفر ریاست جمهوری به خراسان جنوبی بوده که در این خصوص از ۹ واحد تولید لبنیات که در استان تعطیل شده، ۶ واحد در حال تعیین تکلیف است تا با دریافت تسهیلات به چرخه تولید بازگردند.

عملکرد ۱۰۰ روزه دولت مردمی نشان می‌دهد که در حوزه‌های مختلف از جمله آب، کشاورزی، راه و معدن تلاش‌های خوبی صورت گرفته که امید است برای رسیدن به سطح مطلوب توسعه‌یافتگی در خراسان جنوبی این گام‌ها سرعت بگیرد تا در آینده نه چندان دور شاهد عبور استان از محرومیت باشیم.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …