چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

به گزارش ایرنا،  مهمان نوازی دیار البرز به بلندای تاریخ است؛ آنجا که  مسافران  و گردشگران خسته جاده ابریشم، شب ها و روزها در لطافت آب و هوا و تماشای مناظر زیبای طبیعی مانند رودخانه ها ، جویبارها و درختان سر به فلک کشیده در کاروانسراهای شاه عباسی و ینگی امام  می آُسودند و خاطره های به یادماندنی  را به قاب اذهان خود می سپردند.

مسافرانی که سال ها زیبایی های جاده ابریشم را به نظاره نشسته بودند به یک باره  در سال ۱۳۱۰ شمسی با عبور جاده ای از ارتفاعات البرز محو تماشای رودخانه ای خروشان در بالاترین نقطه  این کوه  شدند که به قول بسیاری از قدیمی ها و امروزی ها  دروازه بهشت شمال شد.

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

پس از آن جاده های دیگر در البرز ساخته شد و از آنجا که جاده های البرز به واسطه همجواری با پایتخت به شاهراه ارتباطی بین شمال – جنوب و شرق و غرب کشور تبدیل شد شاید خاطره های خوش و به یادماندنی از مناظر شگفتی ساز طبیعت و موقعیت خاص جغرافیایی  بود که صدها خانوار را از گوشه و کنار ایران گردهم آورد و همنشینی و همنوایی زیبای اقوام را در البرز رقم زد.

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

اینک اگرچه  کثرت جمعیت و ازدحام و ترافیک خودروها بسیاری از جلوه های زیبای البرز را ناپدیده ساخته اما شکوه و جلال  کوه البرز و داشته های خدادادی  دشت و دامن این دیار طوری نیست  که بتوان به سادگی آن ها را محو  کرد.

هنوز درختان سر به فلک کشیده در شهرهای  کرج ،  اطراف شهر هشتگرد ، چهارباغ ، محمد شهر و ماهدشت پرچم نگین سبز البرز را برافراشته نگه داشته و باغ تاریخی سیب مهر شهر نوروز  و بهار طبیعت را با شکوفه های سفید خود به گردشگران نوید می دهد.

رودخانه کرج که در سال های گذشته آماج ساخت و سازها قرار گرفته بود این روزها به همت مسوولان عالی کشور و استان البرز کم کم از آثار آجر و سیمان شانه خالی می کند و لبخندی با طراوات برای میهمانان خود دارد.

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

 با فرو ریختن بناهای مخرب طبیعت ، نهال های زیبا بار دیگر همنشینی سبزه و آب را در رودخانه کرج به چکاوک ها نوید می دهند، مسیر تفرج و گردشگری  برای  مسافران خسته باز می شود.

از زیبایی و دلنوازی طبیعت و رودخانه های البرز هرچه بگوییم و بنویسم ، باز جای سخن فراوان است؛ زمانی که قندیل های  غار یخ مراد در همه فصول سال چشم نواز است و به هر گوشه استان می نگری جلوه های دیگر نگاهت را به سوی خود جلب می کند.

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

به ارتفاعات و دشت جنوبی البرز که پا می گذاری ، غار آهکی ۲۶۵ میلیون ساله هیو، دریاچه سد طالقان ، رودخانه شاهرود، رودخانه کردان، رودخانه برغان و تالاب صالحیه نظرآباد هریک نشانه هایی از شاهکار طبیعت است  که باید ساعت ها به آنها اندیشید و از این همه شکوه طبیعت لذت برد.  

از طبیعت البرز که بگذریم  بناهای تاریخی نظیر کاخ های مروارید، ناصری و سلطانیه ، کاروانسراها تا بقعه های متبرکه امامزاده حسن (ع)، امامزاده محمد(ع) و امامزاده طاهر (ع) پذیرای گردشگران و زائرانی هستند که در نوروز پا به البرز می گذارند.

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

کتاب راهنمای گردشگری شهرستان های البرز را که ورق می زنید، هریک دارای ذخایری از داشته های طبیعی، فرهنگی و گردشگری است که هیچ مسافری را معطل جستجو نمی گذارند.

از شهرستان  ساوجبلاغ همین بس که طبیعت بکر، رودخانه های برغان  و کردان تا کاروانسرای تاریخی ینگی امام هر نظاره گری را به وجد می آورد ؛ ایام نوروز تا  چشم کار می کند گردشگر و مسافر   در کوچه و پس کوچه های شهرها و روستاهایش  ترافیک به راه انداخته اند.

شهرستان تاریخی نظرآباد را که می نگرید، تپه ازبکی تاریخ  ۹ هزار ساله را پیش پایت می گشاید، همان تپه ای که ما ایرانیان به نمونه خشت تاریخی آن در سر در سازمان ملل متحد افتخار می کنیم.

ایام نوروز جاده نظرآباد از هر سو مملو از مسافرانی است که خود را به این اثر باستانی می رسانند تا شکوه و عظمت فرهنگ ایران را به نظاره بنشینند و سفری به اعماق تاریخ داشته باشند.

طالقان ، سرزمین خوش آب و هوا که در مرتفع ترین نقطه استان البرز قرار گرفته و به شاهرود ، سد و اسطوره های فرهنگی و حماسی خود می بالد، همان خطه ای که نام آورانی همچون آیت الله سید محمود طالقانی ، جلال آل احمد ، سرلشکر شهید ولی الله فلاحی و شهدای گرانقدری  را در خود پرورش داد و زیبایی بام البرز را باید از هجوم گردشگران و ترافیک سنگین خودروها در ایام نوروز و روزهای تعطیل حدس زد.

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

اشتهارد دیگر شهرستانی است که اگرچه در کویر قرار دارد اما نظاره کوه های رنگی و سفره رنگارنگ محصولات کشاورزی و باغی آن در کنار طقب صنعتی ایران یعنی بیش از ۲ هزار و۵۰۰ کارخانه برای گردشگران خاطره انگیز است.

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

چهارباغ ، نگین سبز البرز با درختانی سر به فلک کشیده که دهکده ورزشی البرز چراغ گردشگری آن را پرفروغ کرده است.

فردیس هفتمین شهرستان البرز است که اگرچه کم وسعت ترین شهرستان استان به شمار می رود اما با داشتن ۷۰۰ هزار نفر جمعیت پس از کرج متراکم ترین شهرستان این استان به شمار می رود.

با اینکه دست فردیس از داشتن اراضی فراوان خالی است اما تنها روستای این شهرستان با  نام فرخ آباد زیبا دشت و باغ ها و فضاهای سبز و چند اثر تاریخی از خیل گردشگری استان البرز بی نصیب نیست.

استان البرز با گستره پنج هزارو ۸۰۰ کیلومتر مربع دارای ۴۵۰ هزار هکتار اراضی ملی و مرتعی و حدود ۷۰ هزار هکتار زمین های مستعد کشاورزی و باغی است.

این استان دارای آثار تاریخی و طبیعی ارزشمندی است که تاکنون ۵۵۰ اثر آنها شناسایی شده  ضمن آنکه ۳۰۰ اثر تاریخی و طبیعی استان البرز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پای نهادن به بساط شادی البرز

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

گردشگری غبار گرفته در سایه کرونا، این بار گردشگران درحالی پای به البرز می گذارند که بساط شادمانی در قامت جشنوارهای اقوام و کارناوال شادی نوروز ۱۴۰۱ را به مهمانان شادباش می گوید. 

اینجا همه متولیان سیر و سیاحت دست به کار شده اند تا نوروزی متفاوت از ۲ سال پیش رقم بزنند و سیاهی خاطرات کرونایی را از اذهان بشویند هرچند که هنوز این دیو نیمه خفته هم در کمین است.

 اینجا در آیین جشن و شادمانی نوروز هیچ مسافری  غریبه نیست چرا البرز از  گوشه و کنار کشور نشان از اقوام ایرانی دارد. 

آنچه میراث فرهنگی برای مهمانان تدارک دیده است

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

دستگاه متولی سیر و سفر و میراث باستانی البرز در این روزها سخت مشغول به کار است تا روزهای به یادمانی و متفاوت از پارسال و ماقبل آن را برای مسافران و هموطنان رقم بزند.

این روزها به پاس آمدن مهمانان نوروزی مکان های شاخص تاریخی یک به یک به گل آراسته شده و غبار تنهایی ناشی از جهش کرونا از سیمای آنها  زدوده شده است.

کاخ تاریخی مراورید مهرشهر را که می نگرید ، جمعیتی سخت در تلاشند تا بساط جشنواره اقوام ایرانی با نمایش غذاها و سوغات استان ها را بگشایند و جذابیت و تنوع به نمایش بگذارند.

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

آنطور که در فهرست بلند « فریدون محمدی » مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز آمده است، برنامه های  نوروز ۱۴۰۱ البرز آنچنان متنوع و متکثر بوده که برای گردشگران  خاطره برانگیز باشد.   

برقراری تورهای گردشگری، گشایش جشنواره های فرهنگی در مکان های تاریخی ، طبیعی و فرهنگی تا آماده سازی هتل ها ، رستوران ها، سفره خانه ها و خانه های بومگردی همه و همه پا دررکاب هموطنانی هستند که قدوم سبز آنها توتیای چشم البرز است.      

محمدی در این حال برپایی جشنواره ها و برگزاری تورهای گردشگری  را فرصتی برای مهمان نوازی و شناساندن قابلیت های گردشگری البرز برشمرد که اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان  خود را  موظف به انجام  آنها  می داند.

نوروز کرونایی و تشدید نظارت ها

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در عین دعوت از هموطنان برای سفر به این استان بار دیگر رعایت الزامات بهداشتی را برای مهار کرونا متذکر می شود ، می گوید: با همه  اوصاف هر آنچه در توان داریم پای گردشگری عاری کرونا می گذاریم تا مبادا این ویروس خطرناک بار دیگر پرده سیاه بر نقاب زیبای گردشگری بکشد.

او اساس کار مجموعه گردشگری و میراث داری را  تشدید نظارت های کرونایی بر مراکز پذیرایی ، اقامتی و تجمعی دانست  و گماردن ناظران میراث  در مکان های پذیرایی خدماتی را به عنوان اقدامی  مسوولانه پیش کشید.

مسوول دستگاه میراث داری و گردشگری البرز در ادامه این اطمینان را به هموطنان داد که در این روزها حضور ناظران بهداشتی در مراکز خدمات رفاهی و گردشگری مشهود است اما مسافران عزیز هم دست از رعایت پروتکل ها ندارند تا راه نفوذ کرونا بسته بماند.

داشته های البرز برای پذیرایی از گردشگران نوروزی

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

۶۱ واحد هتل، هتل آپارتمان، مجتمع اقامتی، مهمانپذیر و اقامت بومگردی ، ۷۱ واحد پذیرایی بین راهی  و  ۱۹ سفره خانه  البرز این روزها آماده اند تا  پذیرای گردشگران و مسافران باشند که البته در کنار این مراکز خدمات گردشگری صدها واحد صنفی و خدماتی دیگر وجود دارد  که هیچ مسافری در راه نخواهد ماند.

  ۱۳۸ دفتر خدمات گردشگری  این روزها برای خدماتدهی به مسافران و مهمانان البرز آستین بالا زده اند تا گردشگران هم با خاطری آسوده روزهای نوروزی را در ایران کوچک  سپری کنند.

 بسیاری از مدارس البرز هم در این روزها  برای پذیرایی از مسافران نوروزی آمده می شوند تا بار دیگر گردشگری را رونقی دوباره ببخشند.

تیم های امدادی البرز روانه جاده ها

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

همزمان با آغاز سفرهای نوروزی تیم های نظارتی پلیس و دستگاه های امدادی مانند اورژانس ، هلال احمر و راهداری روانه جاده های استان شدند تامراقب سلامتی مهمانان و گردشگران باشند.

  آنطور که سردار «عباسعلی محمدیان» فرمانده انتظامی البرز اعلام کرد،  میزان سفرهای نوروز ۱۴۰۱ در جاده های این استان نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش می یابد و روزهای پرکاری در انتظار پلیس و نیروهای امدادی استان است.

به گفته وی ، در ایام تعداد سفرهای خودرویی در جاده های استان البرز بیش از ۱۰۰ میلیون تردد پیش بینی می شود و پلیس باید رفتار خوب ، قانونمنداری و مهربانی را  همچون همیشه در برابر  مردم پیشه کند.

تاکید استاندار برمهمان نوازی خوب 

البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران

«مجتبی عبداللهی» نماینده عالی دولت مردمی سیزدهم در البرز ، دستگاه های اجرایی و اداری را بر مهمان نوازی خوب در ایام نوروز توصیه کرد و از آنان خواست مقدمات جشن نوروز را با بهترین شکل ممکن فراهم کنند.

وی ، معرفی جاذبه های تاریخی ، فرهنگی و طبیعی البرز را پیش درآمد فعالیت های نوروزی برشمرد که باید دستگاه های متولی به آن اهتمام ورزند.

عبداللهی ، برپایی  نمایشگاه ها و جشنواره های متنوع اقوام  را به عنوان یک تکلیف نوروزی پیش پای دستگاه های اجرایی برشمرد و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه گردشگری  را  عاملی برای ایجاد رونق اقتصادی و درآمدزایی دانست.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …