جمعه , 14 اردیبهشت 1403

نخستین همایش «حکمرانی و کشورداری در ایران» برگزار شد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه خوارزمی، غلامرضا کریمی دبیر این همایش گفت: به موازات کاربرد و گسترش مفهوم حکومت بر مبنای منطق قدرت و تحمیل، که ناکارامدی دولت ها را در فربه و تنبل شدن آنها و انجام یکه تازانه امور به نمایش گذاشته بود پدیده حکمرانی(Governance) بعنوان موضوعی میان رشته ای، بین رشته های حقوق، جامعه شناسی، مدیریت، اقتصاد و علوم سیاسی مطرح شد که در پرتو آن تلاش شده تا با تغییر در ساختار سنتی قدرت، وزن دهی بیشتری به نهادهای موازی دولت از جمله بخش خصوصی، جامعه مدنی و شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها داده شود.
رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: اساسا مفهوم حکمرانی بر این اصل بنیادین استوار است که حکومت ها به جای آنکه به تنهایی مسوولیت کامل اداره جامعه را در تمام سطوح آن بر عهده گیرند، بهتر است در کنار شهروندان، بخش خصوصی و نهادهای مردمی، به عنوان یکی از نهادها یا عوامل مسوول اداره جامعه محسوب شوند.
کریمی افزود: حکمرانی و کشورداری در حال حاضر یکی از مباحث مهم و مورد توجه محافل آکادمیک و راهبردی در اغلب کشورهای دنیا است و بسیاری از دانشگاه‏ها و مراکز مطالعات راهبردی به صورت مداوم و گسترده به این موضوع می‏‌پردازند و تجربه‌ها و اقدامات گسترده صورت گرفته در طول ۴۳ سال مدیریت جمهوری اسلامی فرصت مناسبی است که در فضایی عالمانه و نقادانه، نوع حکمرانی و کشورداری مبتنی بر نظام مردم‌سالاری دینی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل عمیق قرار گیرد بر همین مبنا  در حال برگزاری این همایش هستیم تا اساتید و نخبگان ایرانی و خارجی بتوانند ضمن نقد و ارزیابی عملکردهای گذشته، مسیرهای مناسب‌تر حکمرانی و کشورداری را پیش روی جامعه، دولت و نظام سیاسی قرار دهند.  
وی هدف از برگزاری این همایش را تولید ادبیات علمی همراه با نقد و ارزیابی عملکردهای گذشته و تلاش برای اجماع‌سازی در خصوص اندیشه‌ها و رویکردهای حکمرانی و کشورداری و همچنین ارائه توصیه‌های سیاستی اصلاحی به حاکمان کشور دانست. 
در حال حاضر مسائل کلان کشور اعم از بی ثباتی اقتصادی، کسری بودجه، تورم، نقدینگی، کاهش تولید و رشد اقتصادی پایین، بیکاری، افزایش تبعیض و بی عدالتی، بحرانهای زیست محیطی و ضعف سرمایه‌گذاری خارجی مستقیما به مساله حکمرانی ارتباط دارد بطوریکه تا انسجام و اجماع فلسفی و اندیشه‌ای پیرامون نحوه کارکرد دولت و نوع رویکرد حاکم بر آن شکل نگیرد پیشبرد برنامه های توسعه، سخت و پرهزینه خواهد بود چراکه هر نوع اصلاحات اقتصادی به زمین باثبات سیاست نیاز دارد.

کریمی گفت:  دیگر عرصه های حکمرانی و کشورداری، سیاستگذاری خارجی است که در این زمینه هم اجماع فسلفی لازم بین حاکمان، نخبگان و جامعه ضعیف است بطوریکه کنش ورزی در عرصه سیاست خارجی در برخی از عرصه ها بسیار پرهزینه است که با شفاف نمودن امور و روندها می‌بایست انجام امور بگونه ای باشد که بتواند بیشترین رفاه و آسایش را برای آحاد مردم در پی داشته باشد.

در این همایش بین ‏المللی طیف گسترده‏ای از مسائل حکمرانی نظیر حکمرانی امنیت ملی، حکمرانی اقتصادی و توسعه، حکمرانی فرهنگی و اجتماعی، حکمرانی حقوقی و قضایی، حکمرانی محیط زیست و حکمرانی فضای مجازی در ایران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. 
دبیر همایش افزود: بخش عمده زحمات علمی و اجرایی این همایش بر دوش دبیر علمی همایش دکتر قدیر نصری دانشیار علوم سیاسی و دبیر اجرایی همایش دکتر رضا خلیلی استادیار علوم سیاسی و همکاران اداری و اجرایی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی و پژوهشکده مطالعات راهبردی بوده است. 
وی در بخش فعالیت اجرایی همایش افزود: پس از تایید مراحل در دانشگاه و موسسه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در طول بیش از ۶ ماه گذشته دریافت ۱۸۹ چکیده مقاله و  ۹۸  مقاله کامل  بوده است. 
بر اساس نظر داوران از میان ۹۸ مقاله ارسالی ۵۴ مقاله امتیاز لازم را برای ارایه در روز همایش کسب کرد. که در نهایت ۴۵ مقاله در قالب ۱۱ نشست ارایه شد. 
وی همچنین گفت: در طول چند ماه گذشته، یک کارگاه آموزشی ۴ ساعته در دو روز و ۹ پیش‏ نشست تخصصی با مشارکت مراکز پژوهشی و دانشگاه‏های مختلف با موضوعات تحلیل راهبردی، حکمرانی از منظر جغرافیای سیاسی، حکمرانی محلی، حکمرانی اقتصادی، حکمرانی دینی، حکمرانی مطلوب، امنیت انسانی، حکمرانی فضای مجازی، جایگاه اطلاعات در حکمرانی ملی و اقتصاد سیاسی حکمرانی برگزار شد که بیش از ۶۰۰  نفر در آنها حضور داشتند. 
بطورکلی ارائه مقاله به این همایش از بیش از ۶۰ دانشگاه و موسسه پژوهشی داخل و خارج از کشور صورت گرفته که چکیده مقالات در همایش و همچنین سایت دانشکده حقوق و علوم سیاسی در اختیار همه علاقه مندان قرار دارد.

کریمی ابراز امیدواری کرد: تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز مجموعه مقالات همایش به صورت الکترونیکی منتشر شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …