پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

موسسه رازی تاریخ علم و تمدن ایرانی را منعکس می کند

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید سعید رضا عاملی روز دوشنبه در بازدید از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، افزود: ظرفیت بزرگی در تولید واکسن های انسانی و حیوانی در موسسه رازی وجود دارد به طوریکه ۸۵ درصد ظرفیت تولید واکسن انسانی و حدود ۹۵ درصد ظرفیت تولید واکسن های حیوانی را این موسسه برعهده دارد.

وی با بیان اینکه موسسه رازی مرجعیت مهمی برای پیشگیری و تامین سلامت جامعه دارد، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با ماموریتی که در حوزه علم و فناوری دارد برایش مهم است که موسسه ای مثل رازی ظرفیت حداکثری خود را در توسعه سلامت در ایران داشته باشد.

وی گفت: ثبت ظرفیت علمی و تمدنی موسسه رازی در کتب درسی و در منابع تاریخی تمدنی ایران اهمیت دارد که در این حوزه می توان به موسسه کمک کرد تا بتواند گام های بلندی بردارد.

عاملی به پنج نیاز اصلی جامعه در حوزه های مختلف امنیت، غذا، سلامت، محیط زیست و سلامت اجتماعی اشاره کرد و افزود: یک رکن از پنج رکن نیازهای جامعه حوزه سلامت است و یک موسسه ای در ظرفیت رازی که قدمت تاریخی زیادی دارد و از اعضای وزین دانشمندی برخوردار است و هم صنعت پیچیده سرم سازی و واکسن سازی را بهره مند است می تواند نقش جدی در این زمینه داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر مشکلاتی که موسسه رازی با آن مواجه است آسیب شناسی شود، می توان  راه حل هایی را در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگ به نظر اعضای این شورا رساند و گره گشایی برای تقویت موسسه رازی انجام شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: در حوزه ساخت واکسن کرونا نگاه ها به سمت موسسه رازی است و اگر چه واکسن به مرحله سوم کارآزمایی بالینی خود می رسد ولی در آینده نزدیک موسسه رازی می تواند حجم اساسی نیاز کشور را به این واکسن تامین کند.

بر اساس گفته رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی هم اکنون ۴۰۰ هزار دز واکسن رازی کووپارس در انبار این موسسه موجود است و در صورت صدور مجوز وارد عرصه مصرف می شود.

اسحاقی قول تولید ۲۰ میلیون دز واکسن ایرانی رازی کووپارس را تا پایان آذرماه سال جاری داد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …