جمعه , 14 اردیبهشت 1403

خشکسالی گریبانگیر تالاب صالحیه نظرآباد شده است

فردین حکیمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران  با اشاره به اینکه  تراز آب تالاب صالحیه نظرآباد به شدت کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: متاسفانه این تالاب به مرز خشک شدن رسیده است.

وی  با بیان اینکه متاسفانه علیرغم پیگیری های فراوان حق‌آبه مناسب برای این تالاب اختصاص نیافته است، گفت: کمبود بارش در سالجاری سبب کاهش آب تالاب شده است.

حکیمی بیان داشت :  موقعیت تالاب صالحیه به گونه ای است که با خشک شدن در معرض انتشار گرد و غبار به خصوص غبارهای نمکی قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ضمن اشاره به ارزش زیستگاهی تالاب صالحیه که مکانی برای زندگانی پرندگان مختلف است، عنوان کرد: این تالاب از نظر بصری هم جاذبه‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد.

وی بیان داشت: در سال های اخیر به دلیل بارش های مناسب تالاب فصلی صالحیه تقریبا به یک تالاب دائمی تبدیل شده بود که زیستگاه پرندگانی شده بود که پیش از این به استان وارد نشده بودند ولی با خشک شدن این تالاب که یکی از عوامل اصلی آن نیز کانال زهکش قزوین می باشد، این زیستگاه از هر گونه جانوری خالی می شود.

حکیمی اشاره ای به نقش تالاب صالحیه در کنترل سیلاب‌های فصلی داشت و تصریح کرد: به‌ هنگام بروز سیلاب‌ها از طریق کانال‌های آب به سمت تالاب صالحیه روانه می‌شود، در نتیجه علاوه بر ذخیره‌سازی آب در تالاب از نفوذ سیلاب با دیگر نواحی جلوگیری می‌شود.

وی گفت: سال گذشته ذخیره آب خوبی در این تالاب به دلیل بارندگی های مناسب شاهد بودیم که متاسفانه به دلیل شکست دیواره تالاب آب با شدت زیادی ازتالاب خارج شد و علیرغم تعمیر دیواره، این آب جبران نشد.

حکیمی افزود: ۴۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان های نظرآباد و اشتهارد را بیابان هایی که مستعد انتشار گرد و غبار هستند تشکیل می دهند که این وضعیت تا دشت قزوین به همین گونه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از مسوولین مربوطه همچون آب منطقه ای خواست تا با تخصیص حق آبه مناسب از منابع مربوطه همچون فاضلاب تصفیه شده شهرک های مسکونی این محدوده، حیات را به تالاب صالحیه برگردانند ضمن اینکه انباشت آب در این تالاب از بروز ریزگردهای نمکی نیز جلوگیری خواهد کرد.

تالاب فصلی صالحیه پهنه ای به وسعت ۳۱هزار هکتار است که محدوده آبگیری آن ۲۰۰ هکتار می باشد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …